Az online beszerzések a szállítással járó jelentős levegőszennyezés és a rengeteg felesleges csomagolás is gyakran okoznak ellenérzést a környezetért felelősséget érző fogyasztókban: a vásárlók elégedetlensége ezen a területen is változást hozhat.
Egyre inkább úgy tűnik, hogy a mostani csomagolási irányzatok nem találkoznak a cégek, fogyasztók és a szélesebb környezet megváltozott elvárásaival. A fogyasztókat zavarják a nehezen kezelhető és nem újrahasznosítható csomagolások, a csomagolási hulladék ráadásul jelentős környezeti kihívást jelent, olvasható a Portfolio cikkében.
A DHL elemzése szerint az elmúlt évtizedben jelentős növekedést tudhat maga mögött a globális csomagolóipar részben e-kereskedelemnek köszönhetően. Ugyanakkor iparági szinten jelentős kihívást jelent a csomagolás optimalizálása. Átlagosan egy konténer 24%-a üres, egyes e-kereskedelmi kategóriákban pedig a csomagok 40%-a levegővel teli. Ennek elkerülését célozza a Metrilus megoldása, amely kamerákkal segít megbecsülni a termékek pontos súlyát és méretét, hogy a szállítás és a tárolás észszerű csomagolásban, hatékonyan történjen.
A logisztikai iparág rengeteg műanyagot használ például a raklapokon lévő áruk védelmére. A környezettudatos fejlesztés igénye egyre több alternatív megoldást hoz létre, mint a szálerősítésű fólia, vagy azok a vízalapú kötőelemek, amelyek fóliák használata nélkül képesek a raklapokon tartani a kartondobozokat.
A rohamos ütemben terjedő online ételvásárlás is speciális csomagolást igényel. Egyre több szereplő dolgozik azon, hogy a hőmérséklet-érzékeny árukra is jelenjenek meg újrahasznosítható és optimális hőmérsékletet biztosító tárolók.
Az okoscsomagolásokat – amelyek például érzékelik a hőmérséklet vagy a páratartalom változásait – egyelőre elsősorban a nagyobb értékű áruknál használják. Az ilyen típusú technológiák költsége ugyanakkor egyre csökken, ami elősegítheti a szállítás során keletkező károk megelőzését.