Az e-kereskedelem a globális trendeket követve Magyarországon is folyamatosan növekedett az elmúlt években, a COVID-19 kereskedelemre gyakorolt hatásai pedig még inkább meggyorsították az online szektor erősödését. A webáruházak számára nagy segítséget jelenthet a kiszervezett logisztika.
Március óta számos új webáruház jött létre. A folyamat az elemzések alapján nem áll meg, hiszen egyre többen részesítik előnyben az online vásárlást. Kérdés persze, hogyan érdemes a lehető legegyszerűbben és leggazdaságosabban webshopot üzemeltetni, hiszen egy új online vállalkozás sikere számos apró részleten múlhat.
A járványügyi helyzet alapjaiban írta át azokat a trendeket, amelyek a vírus megjelenése előtt megfigyelhetők voltak. A piac megváltozott, és az emberek attitűdje is teljesen más lett. Igaz ez az online szektorra is: míg Magyarországon a – GKI Digital adatai szerint – 2018-ban 3 millió körüli volt az aktív online vásárlók száma, addig ez a szám ma körülbelül 3,35 millió. Ebből 50 ezer új online vásárló március óta próbálta ki életében először a webes vásárlást. Elemzések szerint éves szinten mintegy 25%-kal növekedhet hazánkban az online piac.
Eszerint nemcsak a már működő, de a jövőben létrejövő webshopoknak is van létjogosultságuk. Kérdés azonban, hogy hogyan éri meg leginkább webshopot üzemeltetni, és mi a kulcsa annak, hogy nemcsak költséghatékony, de rugalmas és könnyen fejleszthető rendszert is építsünk. Ebben lehet segítségre a fulfillment webshop logisztika, amely jelenlegi formájában néhány éve érhető el Magyarországon, azonban jól látszik, hogy az e-kereskedelem jövőjét jelentheti.
A fulfillment az a folyamat, amikor egy termék az online vásárlás pillanatától, a kiszállításon át a vásárló kezébe jut. Amennyiben fulfillment szolgáltatóval dolgozunk együtt, ők veszik át az e-kereskedelmi vállalatoktól a teljes logisztikai folyamataikat: az értékesített termékek raktározását, csomagolását, kiszállítását, valamint számlázását is.
Kezdő webshop tulajdonosoknak a lehető legjobb döntés egy fulfillment webshop logisztikai szolgáltatóval együttműködni, hiszen a mérethatékonyságnak és a mennyiségi kedvezményeknek köszönhetően általában pénzt spórol a szolgáltató, mondta Csereklyei Bálint, az iLogistic.hu ügyvezetője. Ráadásul a kiszervezett logisztikával a kapacitás sosem lesz a növekedés gátja, illetve a költségek és a lehetséges terjeszkedéssel járó kiadások is skálázhatóvá válnak a szolgáltatásnak köszönhetően, olvasható a Store Insider oldalán.
A webshopoknál gyakran felmerülő kérdés, hogy egy bizonyos rendelési szint beállása után merjenek-e még több energiát fordítani marketingre, annak sikere esetén pedig el tudják-e raktározni a többletárut, fel tudnak-e venni új munkatársakat – akik becsomagolják majd a sok rendelést – és tudják-e tartani a kézbesítési határidőket. Fulfillment szolgáltatóval mindez nem probléma, hiszen ők bármilyen forgalomnövekedésre felkészültek, legyen az hosszabbtávú vagy akár szezonális (karácsonyi vagy Black Friday) forgalomnövekedés.
A kiszervezéssel a költségek is tiszták és növekedés esetén is skálázhatóak. A működésnek ezt a formáját választva nem kell raktárbérletet, illetve alkalmazottakat fizetni, valamint nem áll tőke a csomagolóanyagban és az eszközökben sem, hiszen csupán a kiküldött csomagok után van szükség a díjfizetésre. Ez azt jelenti, hogy amennyiben nincs csomag, akkor nem kell az alvállalkozónak sem díjat fizetni.
Egy új vállalkozás létrehozása soha nem egyszerű, azonban a webshop-üzemeltetés egy olyan üzletág, ahol a tulajdonosoknak nem feltétlenül kell mindenhez érteni a raktározástól a szállítás szervezéséig: éppen ezért lehet az e-kereskedelem a jövő gazdaságának kulcsa, a fulfillment webshop logisztika pedig az e-kereskedelem új sikeres modellje, amelyet alkalmazva már csak jó ötletekre és minőségi termékekre lesz szükség, a többit pedig megoldják helyettünk.