fbpx

Napi gyűjtőjáratok a futamidő csökkentéséért

Írta: Kalmár Nárcisz - 2020 július 27.

A szállítmányozás, ezen belül is a gyűjtőszállítmányozás, rendkívüli fejlődésen ment keresztül az utóbbi 10-15 évben a European Logistics üzletágban. A Dachser korábban heti egy-két alkalommal indított gyűjtőjáratokat, azonban ma már napi szinten. A szállítási idő egyértelműen csökkent az új megoldásnak köszönhetően, emellett jóval költséghatékonyabb is a szállítási folyamat az ügyfelek számára is.

 

 

Mitől függ a futamidő?

A futamidőt számos tényező határozza meg, amelyhez jelentősen hozzájárul az eltérő mértékben fejlett kelet-európai úthálózat, a schengeni határokon való átjutás, illetve a vámkezelés is. Általánosságban elmondható, hogy alapvetően a futamidőt a feladó és a címzett közötti távolságból lehet megszabni. Azonban figyelembe kell venni a vezetési- és pihenési időket, valamint az autópályákon és a közúton megengedett sebességet, amivel a kamionok közlekedhetnek. Ezt a logikát követi a Dachser is, amikor meghatározzák, mely gyűjtőterminálokból indulva, mely kilométerzónához hány nap futamidőt kell teljesíteni. A menetrend kialakítása is ez alapján történik. Fontos, hogy könnyen és gyorsan megközelíthető telephelyekre indítsanak napi járatokat, illetve a hálózatban szereplő telephelyek is kulcsfontosságú szereppel bírnak és mind elősegítik a futamidők csökkentését.

Tőlünk néhány száz kilométerre található Pozsony mellett a Dachser-hálózat egyik központi HUB-ja Lozornóban, ahonnan napi járatok indulnak különböző európai célállomásokra. Ráadásul oda is, ahová esetleg Pilisvörösvárról már nem érnénk el egy nap alatt, de mivel a gyűjtőpontokon legtöbbször csak néhány órát, sokszor csak perceket tölt a küldemény a tovább rakodás során, így nem keletkezik jelentős várakozási idő és késedelem sem – magyarázta Szontágné Hajnal Zsuzsanna a Dachser European Logistics üzletágának sales vezetője.

 

Gyűjtőszállítmányok

A Dachsernél naponta meghatározott menetrend alapján indítják a járatokat: nemcsak napra, hanem órára és percre pontosan tervezik a szállítási folyamatot indulással és érkezéssel, így alapossá és kiszámíthatóvá vált a gyűjtőszállítmányok célba juttatása. Mindezt kiválóan szemlélteti, hogy Budapestről például Hamburgba, Brüsszelbe, Antwerpenbe vagy Párizsba egy komplett rakomány esetében két nap futamidővel kell számolni, részrakományok esetében egy-két nappal hosszabb lehet. Ezzel szemben a gyűjtőszállítmányokat, ha a Dachsert bízzák meg a szállítás lebonyolításával, a fent említett desztinációkra a komplett szállítmányok (FTL) futamidejével megegyezően, a vállalat két nap alatt vállalja targospeed szolgáltatásával. Köszönhetően a fent említett menetrendnek és a saját hálózat fenntartásának, a küldemények nem kerülnek át más szállítmányozó vagy szövetség fennhatósága alá, mindig tisztában vannak vele, merre jár a küldemény. Gyűjtőforgalomban 2500 bruttó kg alatti és 1-7 paletta közötti mennyiséget szállítanak címzettenként. A gyűjtőforgalomban feladható mennyiség változó lehet, a Dachsernél ez költséghatékonysági és kezelhetőségi szempontok szerint kerül meghatározásra.

A Dachser volumencsökkenés esetére is biztos megoldásokat dolgozott ki, amelyek a visszaesés mértékétől függenek. FTL szállításoknál a csökkenés mértékétől függően bruttó 2500 kg feletti mennyiség esetében az ügyfeleik számára a részrakományos szállítást javasolják, ha pedig 2500 kg alatti küldeményről van szó, akkor pedig a gyűjtőszállítmányozás a legköltséghatékonyabb eljárás.

Jelentős tényező a hálózat bővülése, minél több országban minél több telephely érhető el a hálózatukban, annál rugalmasabban képesek mozgatni a küldeményeket. A Dachser egy adott célállomásra több útvonalon keresztül ugyanolyan gyorsan tudja eljuttatni a küldeményeket. A megnövekedett exportvolumen és a kisebb rendelési egységek is ebbe az irányba mozdították el a gyűjtőszállítmányozást.

Úgy látjuk az elmúlt évek trendje alapján, sok cég felismerte azt a lehetőséget, hogy ha nem rendelkezik elengedő áruval, ami egy komplett autót megtöltene, akkor inkább gyűjtőszállítmányként rendeli meg a szállítást. Így kisebb megrendeléseket is gyorsan ki tudunk szolgálni, hiszen gyűtőforgalomban a legtöbb célállomásra a komplett rakományokkal megegyező futamidővel teljesítjük a fuvarfeladatokat, míg a fuvardíjban viszont jelentős a különbség a gyűjtőszállítmányozás javára, amely költségmegtakarítást jelent az ügyfélnek. A 2008-as válság idején is érezhető volt ez a tendencia – tette hozzá Szontágné Hajnal Zsuzsanna.

A gyűjtőszállítmányozás a Dachser European Logistics, a Food Logistics és az ASL üzletágban érhető el, legyen szó akár élelmiszerről, ipari termékekről, de még akár veszélyes áruk és vegyi anyagok szállításáról. Az elmúlt időszakban egyre népszerűbbé vált ez a szolgáltatás, azonban a piaci trendek a gyűjtőszállítmányozás terén egyelőre vegyesek, eleinte néhányan még mindig idegenkednek a szolgáltatás igénybevételétől. A Dachser bízik abban, hogy a krízishelyzetben való kifogástalan helytállásuk képes lesz meggyőzni a cégeket a gyűjtőszállítmányozás előnyeiről.