fbpx

Januártól egységes csomagolást kapnak a cigarettadobozok

Írta: Csomor Zsolt - 2021 április 06.

Lázár János még miniszterként jelentette be 2015 júniusában, hogy a kormány a cigaretták egységes csomagolását szeretné bevezetni. Az eredetileg tervezett 2019. május 20-ai határidőt végül két és fél évvel kitolták egy kormányrendeletben. Ennek értelmében az idei év végéig kaptak haladékot a gyártók.

 

cigaretta egységes csomagolás

 

Felértékelődhet a termékfejlesztés

Piaci szereplőktől származó értesülések szerint a felmárkázott és egyedi dizájnú termékeket november-december körül kezdhetik tömegesen lecserélni a gyártók – olvasható a 24.hu oldalon. Ugyanakkor a rendelet szerint a dohányboltok 2021. december 31. után is árusíthatják a korábban már beszerzett, nem egységes csomagolásban lévő termékeket.

A törvény azt bizonyos keretek között megengedi, hogy a dohánykeverékekhez hozzányúljanak a gyártók, hiszen a dohánylevél minősége évjárat függő. A termék minősége érdekében a különböző évjáratú dohányleveleket okosan kell összekeverni, tehát az összetétel folyamatosan módosul.

Az új szabályokkal két eszköz marad a gyártók kezében. Az egyik az ár, de árháborúba senki sem keveredik szívesen. A másik a termékfejlesztés, hiszen attól a ponttól kezdve már ténylegesen csak a minőség lesz a különbség a cigaretták között. Nyilván valamekkora szerepe lesz a márkanévnek is, de a dobozokról minden eltűnik, ami korábban a márkához kapcsolódott.

 

Az eladóknak hozzá kell szokniuk, hogy hátra nézve „ugyanazt” látják

A szabály nemcsak a celofánra, a dobozra vonatkozik majd, hanem a cigarettaszálakat is érinti. A filter és a rúd találkozásánál, a mandzsettán a jövőben csak egyformán, megadott betűtípussal és betűnagysággal, feketén jelölhető a márkajelzés. A kormányrendelet értelmében csak jóval kevésbé feltűnő méretben és ugyanolyan betűkkel lehet feltüntetni a dobozon is a márkanevet.

Akiknek mindez az első hetekben komoly fejfájást okozhat, azok a dohányboltosok: amikor az eladó hátrafordul, öt négyzetméteren ugyanazt látja majd, és nehezebben találja meg, amit a vevő kért. A gyártóknak érdeke, hogy segítsenek ebben a kereskedőknek, ezt különböző színű árjelzőkkel meg is teszik majd.