5 egyszerű tipp a raktári hatékonyság növelésére

A raktárban a hatékonyság nem csak az áruk megfelelő helyen történő tárolását, illetve a megbízások időben történő elküldését jelenti. Ezen kívül nagyon fontos a termelékenység növelése, illetve ezzel párhuzamosan a költségek csökkentése.

 

raktár hatékonyságnövelés ssi schaefer
Rugalmas Omni Channel disztribúció a Fenix Outdoor Logisticsnál (Kép forrása: SSI SCHÄFER)

 

Legyen szó egy Omni Channel elosztóközpontról vagy akár egy kisebb raktárról, az alábbi néhány tippünk segítségével a készletezés hatékonysága nagymértékben növelhető.

 

KPI mutatók mérésének és kommunikációjának javítása

Ismert egy rendeléshez tartozó költség nagysága? Vagy esetleg ez minden egyes tételre lebontva is lekérdezhető? Mibe kerül a vállalatnak egy hibásan kikomissiózott tétel? Milyen költségterhet jelentenek a visszaszállított áruk?

 

Ha valamit nem mérünk azon nem is lehet javítani!

A raktár hatékonyságának javításához tehát elsődlegesen a mérendő CPI körét kell tisztázni. Itt is érvényes a mondás, hogy csak akkor tudjuk megtervezni a célhoz vezető utat, ha azzal is tisztában vagyunk, hogy honnan indulunk. De folytassuk a komplex mutatószámok kérdésével. A KPI tényezőket könnyen és gyorsan kell tudnunk mérni. Ha a mutatószámaink túl bonyolultak, és előállításuk túl sok erőforrást igényel, akkor gyorsan elveszíthetik jelentőségüket. Ezért az a helyes módszer, hogy először meg kell állapítani a mérendő jellemzők körét, majd ezt le kell bontani több könnyen mérhető KPI tényezőre. Általában 3-5 könnyen érthető és mérhető CPI mérőszám jobb, mint 10-20 olyan KPI tényező, melyeket bonyolult előállítani.

Miután definiáltuk a számunkra megfelelő KPI tényezőket, ezeket a munkatársak felé is kommunikálni kell, lehetőleg vizuálisan is. A legtöbb munkavállalót motiválja, ha a paraméterek javulnak. Jó ötlet egy nagy monitor kihelyezése a raktárban, melyen látható a kikomissiózott tételek száma, az átlagos komissiózási idő, a még fel nem dolgozott megrendelések száma, és más hasonló mutatószámok. Ezeket a paramétereket egyénre és csoportosan is meg lehet jeleníteni, mely egy egészséges versenyt is generálhat.

 

raktár hatékonyságnövelés ssi schaefer
A területen dolgozó munkatársakat is be kell vonni a fejlesztés folyamatába (Kép forrása: SSI SCHÄFER)

 

További információt jelent, ha azokat az értékeket, melyek nem érnek el egy meghatározott szintet pirossal, míg a kiemelkedő teljesítményt zölddel jelenítjük meg.

 

Munkavállalók bevonása a folyamatokba

A második tipp az első kiterjesztéseként is értelmezhető. A fontos KPI tényezők meghatározása után ezeket a munkavállalók felé is kommunikálni kell. Ha ennek során egyetértés alakul ki abban, hogy például a készletezés hatékonysága fontos paraméter a vállalat számára, akkor a területen dolgozó munkatársakat is be kell vonni a fejlesztés folyamatába. Vonja be a dolgozókat, és legyen figyelemmel a részvételük jelentette innovációs potenciálra. A kollégáktól meglepően sok, jó ötlet fog származni.

Mivel ismert, hogy az emberek számára a munkahelyváltás legfontosabb okai a motiváció és a vállalat irányába történő elkötelezettség hiánya, bevonásuk számukra és a vállalat számára egyaránt előnyös.

 

Meglévő hely optimális használata

Nézzen jól körül.

Biztos, hogy a legjobban használnak minden területet?

Gyakran találkozunk olyan esettel, amikor egy vállalat bővítést tervez, viszont nem használja jól meglévő területeit.

 

Harmadik tippünk tehát, hogy ügyeljen a rendelkezésre álló hely optimális használatára.

Sok olyan megoldás létezik, mellyel a raktár magassági irányban is kihasználható. A felrakógépek és a galériák kialakítása csak néhány opció azok közül, melyekkel a hatékonyság nem növeli a szükséges alapterületet. Még a kis alapterületű raktárcsarnokokban is optimálisan használja ki a helyet, és lehetővé teszi a sérülékeny vagy értékes árucikkek biztonságos raktározásátForduljon szakembereinkhez!

 

Termékek A-B-C kategóriákba sorolása

Egy raktárban általában tudják, hogy mely termékekre van a legnagyobb kereslet. Ismert az is, hogy mit szoktak együtt vásárolni. Miért tapasztaljuk mégis azt, hogy ezek az áruk gyakran nem strukturáltan vannak elhelyezve?

Meglepő, hogy mennyi időt lehet megtakarítani, ha a gyakran igényelt árukat a komissiózó helyhez közel helyezik el, a véletlenszerű elrendezéshez képest. Ha a kapcsolódó árukat egymáshoz közel helyezi el, a komissiózási idő drámaian csökken.

 

WMS rendszer bevezetése

Az előzőekben felsorolt tippek menedzseléséhez és a tevékenységek irányításához egy ötödik tippet emelnénk ki: a vállalat igényeire szabott raktárirányítási rendszer (WMS) bevezetését. Az egyéni igényekre szabott WMS a teljes ellátási láncot optimalizálja, és rendkívüli mértékben hozzájárul a takarékos idő, erőforrás és munkaerő felhasználáshoz.

 

raktár hatékonyságnövelés ssi schaefer
Optimális komissiózás és folyamat WMS-sel (Kép forrása: SSI SCHÄFER)

 

A WMS nagymértékben megnöveli a hatékonyságot, mivel optimális komissiózást és folyamatokat eredményez. Képes automatikusan komissiózó listákat generálni, melyet mobileszközre is automatikusan át lehet küldeni, így papír- és hibamentes rendszert tudunk megvalósítani. Az árukivétel során RFID-szkennereket használva a pontosság növekszik, a hibázás lehetősége csökken.

 

Reméljük az SSI SCHÄFER gondolatébresztő ötleteit Önök is tovább gondolják. Forduljanak hozzánk bizalommal és gondolkodjunk együtt meglévő rendszerek automatizálásán!

 

SSI Schaefer

árumozgatás elosztóközpont komissiózás logisztika raktár raktárirányítás raktározás rendszer Schäfer ssi SSI SCHÄFER
..