A kortárs ipari-szolgáltatói világ egyik közhelye, hogy néha elég egy apró észrevétel és a belőle származó ihlet ahhoz, hogy sikeres nagyvállalat bontakozzon ki belőle. A magyar Complexpress története ilyen: azzal kezdődött, hogy egy leleményes logisztikus – értékesítő majd’ húsz éve észrevett egy hézagot a szolgáltatási lánc folyamatában. Ma a maga műfajában, a fulfillment szolgáltatásban az egyik legnagyobb. Rácz Péter alapítóügyvezetőt arról is megkérdeztük, hogyan bírják a mostani, viszontagságos hónapokat.
Tudtam, hogy megoldom
A mai logisztika célja, hogy – túl a hagyományos profilon, a gyártási-kereskedelmi folyamatok kiszolgálásán – teljes körű tehermentesítéssel minden olyan feladatot levegyen a cég válláról, ami azt a főtevékenységében hátráltatná. A nem szorosan profilba vágó részfeladatok kiszervezésének a trendje nemcsak az iparban és a mezőgazdaságban szembeöltő, hanem a szolgáltatási szektorban is, ahol a gombamód szaporodó webshopok és más szolgáltatók ugyanúgy rászorulnak fulfillment vagy akár 4PL partnerek bevonására. Persze, ami ma kézenfekvő és növekvő iparág, az két évtizede még úttörő szemléletnek bizonyult.
– Akkor még a Sprinter futárszolgálatnál dolgoztam. Üzemgazdászként a folyamatszervezésért és a sales iránt érdeklődő vezetőként az értékesítésért voltam felelős. Olyan partnereink voltak, mint a Coca-Cola vagy az Unilever – ez utóbbi, holland multiként azt is megmutatta, hogy lehet egy nemzetközi óriáscég ugyanolyan nyitott, rugalmas, intelligens, mint egy kis vagy közepes hazai. A fordulat akkor történt, amikor egy nap hívott az Unilever illetékes vezetője, hogy baj van: 5 ezer ajándékkönyvecskét kellene elhozni a nyomdából, becsomagoltatni és kiszállítani, méghozzá pár napon belül. Azonnal válaszoltam, hogy egy nap alatt megoldom. Hitetlenkedtek, de én tudtam, hogy a telephelyünk szomszédságában dolgozik egy csomagolóműhely, akikkel gyakori munkakapcsolatban állunk: szóval, tudtam, hogy a feladatot megoldom. Meg is oldottuk: másnap délután az Unilever-es kollégának leesett az álla, amikor jelentettem, hogy határidő előtt menetkész az akciós kontingens – foglalja össze a kezdeteket Rácz Péter.
Igény a teljes körű logisztikára
Amit ebből az esetből szakmai szempontból levont, az nem volt más, mint a teljes körűség fontosságának felismerése. – Még egy nagyvállalat sem fordíthat nagy energiákat: személyzetet, szakértelmet, időt és szervezőkapacitást arra, hogy minden logisztikai feladatot maga oldjon meg. Nem lehet minden gyárban nyomdász, csomagolástechnikus, fuvarszervező, marketinges és sorolhatnám még hosszan, mi minden… Viszont a vásárlók, megrendelők igényeinek felgyorsult tempójú kiszolgálása mégis megköveteli, hogy a vállalat gyorsan, rugalmasan és megbízhatóan teljesítsen. Azt ismertem fel, hogy a modern logisztikának biztosítania kell, hogy a vállalat ráérjen csak azzal foglalkozni, ami neki profilba vág: a többit pedig bízza egy külső cégre.
Attól a pillanattól fogva ekkora cég már minden, nagyobb szabású kereskedelmi akciója, logisztikai tervezést igénylő megmozdulása előtt vele konzultáltak. Rácz Pétert ez a felismerés és személyi okok is afelé terelték, hogy önálló vállalkozásban bontakoztassa ki az ötletét.
– Ma sokan mondják, hogy fulfillmentet, azaz „teljes körű” logisztikai szolgáltatást végeznek. De aztán hamar kiderül, hogy ilyen-olyan részfeladatok mégsem tartoznak a „full”-ba. Nálunk viszont igen. Mi a 4PL logisztikával tényleg megvalósítottuk azt, hogy lényegében minden, az árukezeléssel összefüggő feladatot, beleértve az árufelvételt és beszállítást is, elvégzünk a megrendelőnek. Akár légi szállítással célba juttatandó festmény, akár nagy mennyiségű áru határidős kiszállítása, akár raktározás, komissiózás vagy éppen az utánvét-kezelés a feladat – mindezt elvégzik a gyártó vagy a kereskedő helyett.
Rengeteg szervezést igényel
Ám óhatatlanul előkerülnek itt az aktuális kérdések. Hogyan talál erre megbízható és állandó munkaerőt, munkaerő-utánpótlást egy cég? Mitől éri meg neki az, ami egy nagyvállalatnak ezek szerint nem éri meg?
– A munkaerő természetesen nálunk is megoldandó feladat, de messze nem olyan nehezen, mint egy más profilú cégnél. Egyrészt az ismertségünk, a régi partnereink, sofőrök, csomagolók, raktárosok vagy mások a nagy munkacsúcsok idején stabilan visszahívhatók egy-egy szezonális csúcs során jelentkező többletmunkára. Másrészt, tisztán logisztikai szolgáltatóként nagyobb a mozgásterünk arra, hogy elosszuk a terhelést, a megrendelések közti teljesítést, mint maga a megrendelő. Csak egy példa: a hócipő-kereskedőnél nyilván az ősz, a tél eleje a főszezon, akkorra kellene rendelkezésre álljon a nagy kapacitás, de utána talán egész évben üresjáratban finanszírozná az embereit, akárcsak a másik oldalon, mondjuk, egy napolaj-forgalmazó. Ez persze nagyon nehéz, sok szervezést, gondolkodást igényel. Miután viszont nekünk több mint 200 partnerünk van, megszervezzük a folyamatos, egymást időben kiegészítő profilok közötti állandó munkavégzést. Így nincsenek vagy minimálisak az állásidők, és nemcsak a munkaerő-, hanem a raktári és egyéb kapacitások is kiegyenlítetten kihasználtak – mondja Rácz Péter. Tapasztalata szerint mind többen ismerik fel, hogy a fulfillment olyan, mint az életbiztosítás elve. A folyamatos, kis összegű befektetés akkor látszik igazán megtérülni, amikor a megrendelő a saját apparátusával már képtelen lenne logisztikai feladatait ellátni, s ez az alaptevékenysége rovására menne.
…hogy a partner a saját profiljára koncentrálhasson
A Complexpress egyébként a 2000-es évek elején még egy 25 négyzetméteres kis helyiségben végezte a tevékenységét. Ma ennek bő 100-szorosát foglalja el. A fulfillment az ő esetükben azt is jelentette, van egy remek lehetőség arra, hogy azt továbbfejlesszék. Ez a 4PL, vagyis a negyedik fél részére végzett logisztika, ami magában foglalja, hogy az ország egyik legmodernebb raktárába maguk intézik a megrendelő árujának beszállítását, betárolását, raktározását. Ezen túl egy egyedülállóan rugalmas rendszerben az áru raktározását, igény esetén komissiózását, csomagolását, feliratozását, címkézését, számlázását, illetve kiszállítását, mindezt lényegében üzemanyagfelár nélkül (egész évre előre leszerződött díj fejében). Végül a cég igény szerint elvégzi az árukezeléssel járó elszámolási feladatokat is. Mottójuk: mindent személyre szabottan!
– Ha akkor azt mondják nekem, hogy egyszer kinőjük a 2500 négyzetméteres mai telephelyünket is, akkor persze nem hittem volna el. Márpedig ez a helyzet, kicsit büszkén, kicsit szorongva gondolunk rá, mi lesz, ha egyszer innen is költöznünk kell egy nagyobb bázisra – mondja a cégalapító. A számaikat látva ez akár a közeljövő is lehet: már ma is évi csaknem 600 ezer darab csomagot kezelnek, szűk 6,7 milliárd forintnyi értékben, és mint elhangzott, partnereik száma meghaladja a 200-at. – Ha úgy is lesz, hogy költözünk, akkor persze azt is úgy kell majd végrehajtani, ahogyan az egész tevékenységünket: hogy a partner ebből semmit ne vegyen észre, és hogy csak a saját tevékenységére tudjon koncentrálni.
Kohout Zoltán
(Fotók: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán)