Elismert magyar csomagolások a Packaging of the World könyvtárában

Írta: Transpack-2022/IV. lapszám cikke - 2022 augusztus 18.

A POTW végtelennek tűnő gyűjteményében számtalan magyar alkotásra bukkanhatunk. Közülük ismét bemutatok néhány olyan kiemelkedő hazai projektet, melyek kidolgozottságukkal, kreativitásukkal és ötletes megjelenésükkel levették a bírálóbizottságot a lábukról.

A lista első szereplője játékos kivitelezésével szórakozásra és egy kis kulturális elmélyülésre invitálja a nézőközönséget. Papp Zsuzsa, a Corvin Rajziskolában végzett tanulmányai során készítette a Mai Manó Ház (korábbi nevén Magyar Fotográfusok Háza) csomagoláskoncepcióját, mely egy új arculat megtervezésének részeként jött létre.

Az új márka kidolgozását a hagyományos fényképészeti eljárások ihlették, de fontos szerepet kapott a megjelenésben a cianográfiához köthető kék szín is. A Mai Manó Ház küldetése a fényképezés technológiájával és történetével kapcsolatos információk terjesztése. A tervező ezt alapkőként használva a csomagolási koncepciójába egy kártyajátékot is tervezett, melynek célja, hogy a játékosok megismerjék a fotográfusokat és munkáikat. A kártyapakli egy retró kamerát ábrázoló dobozban található, ezzel is hangsúlyozva a tematikát.

A „kamera” a korábban említett kék színű extra matt, valamint áttetsző papírból, digitális nyomtatással készült. A doboz konstrukciója a hagyományos fényképészeti technológiák gondolatának mentén épül fel. Ahhoz, hogy hozzáférjen a kártyapaklihoz, úgymond elő kell hívnia a filmet, hogy láthatóvá tegye a tartalmat.

Ha már sikerült elmerülni a játékos hangulatban, akkor következzen a GLOBETROTTER, melyet Válóczi Róbert készített (Corvin Rajziskola). A GLOBETROTTER társasjáték a 100 éves Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum legjelentősebb gyűjtőit és adományozóit ünnepeli, akik egytől egyig különböző személyiségek. Abban viszont hasonlítanak, hogy mindannyian osztoznak a művészet iránti szeretetben, valamint a 19. század végén és a 20. század elején beutazták Ázsiát. Útjaikról számtalan szép és értékes tárgyakkal tértek haza, hogy az ismeretlen keleti világ egy darabját megoszthassák a magyar közönséggel. A GLOBETROTTER társasjáték játékosai megszemélyesíthetik ezeket az utazókat. Stratégiájukkal és persze némi szerencsével pedig különböző ázsiai kultúrák műtárgyait kell összegyűjteniük, hogy összerakják a Művészeti Múzeum alapjait.

Minden karakternek meg van a saját küldetése, mely a karakterkártyákon került feltüntetésre. Az Ázsia térképen utazgató játékosoknak (a Művészeti Múzeum különböző gyűjteményei alapján felosztva) tárgyakat kell vásárolniuk, licitálniuk és cserélniük. Pénzt kell gyűjteniük az utazáshoz, valamint meg kell találniuk a leggyorsabb hazautat.

Mi benne az egyedi? A doboznak van egy második fedele is, amelyen a Művészeti Múzeum jelképe, a kínai holdkapu illusztrációja bukkan fel a Múzeum kertjében, pop-up megoldással.

Természetesen a szórakozás mellett elengedhetetlenek az édességek. Így a válogatás következő tagja nem más, mint a mindannyiunk által ismert Vadász drazsé. A projektet a Corvin Rajziskola hallgatója, Ponkházi Máté készítette.

A cég 1994-ben alakult családi vállalkozásként, és Vadász márkanéven 67 termékük van piacon. A tervező alapötlete az volt, hogy a magyar édességnek olyan környezettudatos csomagolást alkosson, amely természetes benyomást kelt. Ezen a vonalon elindulva készült a csomagolás újrahasznosított papírból, miközben a természetes színek kiemelik a termék környezetbarát jellegét. A termékek megkülönböztetésére színkontrasztok és piktogramok szolgálnak, így minden termék könnyen felismerhető. A drazsé dobozán belül a tervező játékosan választotta el az ízeket, miközben a hátoldali térkép multifunkcionálissá teszi a csomagolást. Konstrukcióját tekintve ez a csomagolás összecsukott formájában kocka alakú, amit kihajtogatva elénk tárul a négy különböző ízvilág.

Szórakozás mellett természetesen pihenésre is szükség van, ami mellé tökéletes társ lehet egy csésze tea. Az InkTea olyan teamárka, amely elsősorban azon könyvszerelmeseket célozza meg, akik el sem tudják képzelni az olvasást egy csésze finom tea nélkül. Az InkTea célja továbbá népszerűsíteni az irodalom világát, játékos és érdekes megjelenése révén pedig ösztönzi a szemlélőt az írott történetekbe való elmerülésre. A különböző ízű tea csomagolásán más-más író, és azok egy-egy műve jelenik meg a dobozon (példaként Edgar Allan Poe – Holló).

A tervező (Agata Wilczynska, Corvin Rajziskola) arra törekedett, hogy a csomagoláson szereplő illusztrációk és színek segítségével újrateremtse az adott író világát.

Mi benne az egyedi? A teafilterek elmerülését az írót ábrázoló papír akadályozza meg, amelyet könnyedén a bögre szélére lehet akasztani. A teák elfogyasztása után a doboz elülső oldala perforálás mentén letéphető, így könyvjelzőként újrahasználható. A doboz egyik oldalán az írót ábrázoló illusztráció, a másikon pedig az adott író művéből választott idézet látható. Emellett nem lehet szó nélkül hagyni a különlegesebbnél különlegesebb tipográfiai megoldások alkalmazását sem.

Akit kevésbé vonz a teázás, de annál inkább lázba hoz egy pohár bor, annak izgalmasabb lehet a lista következő tagja. Ez nem más, mint a Figula Olaszrizling, melyet Peltán-Brosz Roland és Rohmann Nóra terveztek egy versenyre. Munkájukkal a föld és a szőlő, mint növény fontosságára kívántak rávilágítani. A hangsúly elsősorban a 35 éves gyökereken van, amelyek behálózzák a palackot, valamint egy kört határoznak meg a tipográfia számára. E megjelenés elérése érdekében egyedi tipográfiát és rajzot készítettek.

A címke és a csipkézett rajz egyszerűsége jól kiegészítik egymást, az Olaszrizling felirat játékosan emeli ki a bor fajtáját, a „dűlőválogatás” felirat pedig két csigaház közé került. A csiga a címkén megjelenő tökéletes és élő forma, amely a jó és egészséges termőföldet jelképezi. A külső, fehér alapú csomagoláson megjelenő gyökérzet arany színű, ami magas minőséget sejtet, és esztétikus hatást kelt. Belül a bor színe adja az aranyat, a gyökerek pedig feketén ölelik át a palackot.

A tervezők munkáját a „Cégér a jó bornak” alkotópályázaton beválogatták a 10 legjobb pályamunka közé.

Ha már a boroknál tartunk, akkor nem maradhat ki a felsorolásból a sajtok világa sem. Így a következő csomagolás nem más, mint Katkó Blanka (Corvin Rajziskola) munkája, a Szendevölgyi Magvas Sajt csomagolása. A szendevölgyi Magvas Sajtok egy fiktív kézműves manufaktúra termékei. A kisvállalkozás célja egy környezetbarát és ízletes alternatíva létrehozása a sajtok helyett. Célközönsége elsősorban a vegán, laktózérzékeny, a gasztronómiai különlegességekre nyitott fiatalság. Ebből fakadóan megjelenését tekintve egyszerű és letisztult, színeit és formáit pedig a természettől kölcsönözi.

Ezek a magvas sajtok prémiumtermékek, amit a csomagolás is tükröz: teljes egészében újrahasznosítható, hiszen papírból készült. A külső rész kraft kartonból készült négyzet alakú doboz, aminek különlegessége, hogy átlósan nyílik, és egy kis fül segítségével visszazárható. A konstrukció abból az ötletből született, hogy a sajt csomagolásának kibontásánál a mag hámozásának élményét kapja vissza a fogyasztó. A doboz külső oldalán látható a mag a héjával, amely a sajt alapját képezi. A belső matricán pedig a meghámozott mag rajza látható. Ezenfelül a csomagolás izgalmas megjelenését a növényi motívummal ellátott pánt egészíti ki.

Végül a lista utolsó szereplője a korábbiakhoz hasonlóan a Corvin Rajziskolában született, mégpedig Sebők Orsolya készítette. Bemutatom a Soap Culture-t, ami egy kis cég, és bioszappanokat készít, irodalmi szereplők megformálásával. Az összetevőket egy-egy könyvszereplő ihlette, ezért minden szappan egy bizonyos irodalmi karaktert testesít meg. Egyedi megjelenésével garantáltan szembetűnő lenne a boltok polcain.

Ezek olyan csúcsminőségű szappanok, amelyek imázsa nemcsak wellness- és bioalapanyagokra épül, hanem új szintre emelik a fürdőzés élményét. A friss és fiatalos megjelenés érdekében a tervező érdekes tipográfiai megoldásokat és absztrakt szemléltető elemeket használt. Annak ellenére, hogy a termék bio, a márka élénk színeket tartalmaz a natúr barnák és a zöldek helyett, hogy játékra invitálja a felhasználókat. A megjelenés úgy lett teljes, hogy az egyszerűbb tipográfiához piktogramok társulnak, amelyek így tökéletesen kiegészítik egymást. A piktogramok alapjául a könyvszereplőre jellemző tulajdonságok és a hozzá közelálló tárgyak szolgáltak. A márka jellegzetes elemei a vonalak és a formák párosításai.

Egyediségét mutatja a csomagoláson megjelenő könyvekkel való szoros kapcsolat. Minden szappan egy könyvet formáló dobozban fekszik, melynek borítója elárulja a szappant ihlető karakter nevét. Ötletes megoldással a tervező úgy alakította ki a grafikát, hogy a doboz fiókja csíkozottságának köszönhetően valóban a könyvek lapjaira emlékeztet. Akár lapozgatható is a kiskönyv, hiszen egy kivehető szórólap is a csomagolás eleme. A szórólapon jobban megismerhető a szereplő, de a szerzőről és természetesen az összetevőkről is lehet olvasni. Akár egy gyűjthető „zsebkönyv” is lehet, ha már nincs szükség a csomagolásra.

Ahogy a jelenlegi lista is tükrözi, számtalan ötleten vagy akár egy történeten is el lehet indulni egy-egy csomagolás megtervezésekor. Végtelen a kreatív ötletek világa. Sőt lehet, hogy még felfedezetlen területei is vannak. Steve Jobs szavaival élve: „A csomagolás színház lehet, és történetet is létrehozhat.”

Pente Szilvia