fbpx

Golden Desing Rules – aranyszabályok műanyag-csomagolásokra

Írta: Transpack-2022/IV. lapszám cikke - 2022 szeptember 16.

A CGF Műanyaghulladék Koalíciójának tagvállalatai, kifejezve vezető szerepvállalásukat a körforgásos gazdálkodás megvalósításában, felsorakoztak a műanyag-csomagolásokra vonatkozó tervezési aranyszabályok elkészítése és megvalósítása mögé. Így kívánják növelni csomagolási portfóliójuk körkörösségét, és csökkenteni annak esélyét, hogy a műanyag csomagolószerek kikerüljenek a természetbe.

A közel négyszáz multinacionális gyártót és kereskedőt tömörítő The Consumer Goods Forum (CGF), vagyis a Fogyasztási Cikkek Fórumának meglátása szerint az egyik oka annak, hogy a műanyag csomagolószerek a természetbe kerülnek, a csomagolószerek újrahasznosítási folyamatának összetettségében rejlik. Ezt tovább bonyolíthatja a csomagolóeszközök rossz kialakítása, a problémás anyagok beépítése és a felesleges csomagolások használata. A lineáris gazdaságról a körforgásos gazdaságra való átállás a műanyag-felhasználás szempontjából az eddigihez képest teljesen más és új megközelítést igényel az értékláncban; kezdve a gyártástól és fogyasztástól, az újrahasználaton át, egészen az újrahasznosításig és az ártalmatlanításig. Az új megközelítés együttműködést, tudás- és tapasztalatmegosztást, valamint partnerséget kíván a különböző ágazatok és szervezetek között. Ez a felismerés vezetett el a legnagyobb cégek körében különböző akcióprogramokban megfogalmazott cselekvések elindításához.

A Műanyaghulladék Koalíció 42 tagvállalata: 
ALDI SOUTH Group, Amcor, Barilla, Bel Group, Beijing Hualian Group, Carrefour, The Coca-Cola Company, Colgate-Palmolive, Danone, Dairy Farm, Essity, Ferrero, Grupo AlEn, Grupo Bimbo, GSK,Henkel, ICA, Jerónimo Martins, Johnson & Johnson Consumer Health, Kao Corporation, Land O’Lakes, Lenta, L’Oréal, Loblaw Companies Limited, Mars, Incorporated, McCain Foods, Merck Animal Health, Mondelēz International, Nestlé, NTUC Fairprice, PepsiCo, Procter & Gamble, Reckitt, Refresco, Rewe Group, Sainsbury’s, SC Johnson, SIG Combibloc Group, Tetra Pak, Unilever PLC, Walgreens Boots Alliance és Walmart.

Műanyaghulladék Koalíció a körforgásos gazdálkodásért

A CGF 2018 októberében elfogadta az Ellen MacArthur Alapítvány – Új műanyaggazdaság programjának (New Plastic Economy) koncepcióját, és erre alapozva negyvenkét cég részvételével létrehozta a műanyaghulladékokkal foglalkozó cselekvési koalícióját, a Coalition of Action on Plastic Waste-et. A koalíció elkötelezett a körforgásos gazdaság megvalósítása felé vezető lépések előmozdítása mellett. Ennek érdekében négy fő prioritásban fogalmazta meg elképzeléseit:

• a csomagolás újratervezése,

• az optimális kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) programok kereteinek kidolgozása,

• az újrahasznosítási innováció ösztönzése – vegyi újrafeldolgozási technológiák bővítése,

• új programok kipróbálása a fejlett és átmeneti piacokon az újrafeldolgozási arányok növelése érdekében.

Az első prioritás megvalósítása érdekében a koalíció tagjai 2021 júliusára kidolgozták és véglegesítették az úgynevezett Golden Design Rules – Arany tervezési szabályokat: kilenc olyan tervezési szabályt a műanyag-csomagolásokra vonatkozóan, aminek végrehajtásával előmozdíthatják és felgyorsíthatják a haladást a kevesebb- és jobb minőségű műanyag-felhasználás felé. A koalíció tagjai több mint 1 billió euróbevételt és a globális műanyag-csomagolási piac több mint 10 százalékát képviselve, a világ minden tájáról arra vállalnak kötelezettséget, hogy lehetőségeik szerint 2025-ig adaptálják az Arany tervezési szabályokat. Plusz egy önkéntes vállalásként folyamatosan jelentést tesznek előrehaladásukról az Új műanyaggazdaság globális kötelezettségvállalásához igazodófolyamatban.

A CGF úgy véli, hogy az elköteleződés, amellyel a Műanyaghulladék Koalíció tagjai kötelezettséget vállalnak a tervezési aranyszabályok bevezetésére, jelentős értéket teremthet az iparág és a tágabb hasznosítási rendszer számára, és megadhatja a szükséges lendületet az Új műanyaggazdaság globális kötelezettségvállalásában meghatározott célok eléréséhez, valamint további egyéb tervezési változtatások megvalósításához.

Golden Design Rules –Arany tervezési szabályok

A tervezési aranyszabályok olyan konkrét tervezési változtatásokat vázolnak fel, melyek összhangban vannak a globálisan ismert műszaki lehetőségekkel és irányelvekkel. A vállalatok azt követően, hogy beazonosították és rangsorolták azokat a változtatási lehetőségeiket a saját csomagolási portfóliójukon belül – ahol célzott és értékes hatást tudnak elérni a szabályok alkalmazásával –, egymástól függetlenül döntenek az egyes tervezési szabályok megvalósításáról. A szabályok teljesítése önkéntes, nem függ össze az egyik szabály megvalósítása a másikkal, és időhöz kötött. A kilenc szabályból álló sorozat első két tagját 2020 decemberében adták ki, és a PET-palackok újrahasznosítási értékének növelésére és a problémás elemek, például a korom, a PVC (polivinil-klorid) és az EPS (habosított polisztirol) csomagolószerekből történő eltávolítására irányultak.

A 2021 folyamán kiadott további hét szabály a felesleges műanyag csomagolószerek kiküszöbölésére összpontosít. Idetartoznak a műanyagborítások használatának csökkentése például a csoport és gyűjtőcsomagolásoknál, a felső- és töltési tér megszüntetése a flexibilis műanyag csomagolásokban, valamint az újrahasznosíthatóság javítása egynemű mono-műanyagok használatával, beleértve a hőformázott PET-csomagolást, a flexibilis fogyasztói csomagolást, valamint a merev HDPE-t és PP-t.

A B2B vállalkozások közötti gyűjtőcsomagolások műanyag-felhasználását is célba vették, és minden olyan felesleges csomagolást igyekeznek kiiktatnak, ami nem jut el a fogyasztókhoz. A szabályok kiterjednek továbbá a csomagoláson található, egyértelmű és pontos újrahasznosítási utasítások és jelölések alkalmazására is, hogy segíthessék a fogyasztókat abban, hogy a csomagolószert hasznos élettartamának végén anyagának megfelelően tudják szétválogatni.

Tájékoztatás és tudásátadás

2022 májusában a CGF Műanyaghulladék Koalíció két tájékoztató webinárt tartott a műanyag csomagolások tervezési aranyszabályairól. Az elsőt kifejezetten a koalíciót kiszolgáló műanyag csomagolószer-beszállítók és -feldolgozók számára, a másodikat pedig a szélesebb érdeklődői körnek. A résztvevők a koalíciós tagok közül meghallgatták a Walmart, a Nestlé, az Amcor Flexibles és a Henkel esettanulmányait és meglátásait a szabályok végrehajtásával kapcsolatban. A webinár felvétele megtekinthető a CGF weboldalán. Minden érdeklődő szíves figyelmébe ajánljuk.

The Consumer Goods Forum (CGF) – a Fogyasztási cikkek Fórumáról: A The Consumer Goods Forum (CGF) – a Fogyasztási cikkek Fóruma egy globális, paritás alapú iparági hálózat, amelyet tagjai irányítanak, hogy ösztönözzék a fogyasztási cikkek iparágát világszerte szolgáló gyakorlatok és szabványok globális elfogadását. A fórum mintegy 400 kiskereskedő, gyártó, szolgáltató és egyéb érdekelt fél vezérigazgatóit és felsővezetőit tömöríti 70 országból, és tükrözi az iparág földrajzi, méretbeli, termékkategória és formátum szerinti sokszínűségét. Tagvállalatainak együttes árbevétele 3,5 billió euró, és közel 10 millió embert foglalkoztatnak közvetlenül. Az értéklánc mentén kapcsolódó további munkahelyek számát 90 millióra becsülik. A szervezetet 58 gyártó és kiskereskedő cég vezérigazgatóiból álló igazgatótanács irányítja.

Kecskés Katalin I GS1 Magyarország I Forrás: https://www.theconsumergoodsforum.com/