fbpx

Üvegpalackról alumíniumdobozra vált ez a borászat

Írta: Kohout Zoltán - 2023 március 26.

Végtelenszer újrahasznosítható, a vevők jobban szeretik, és mivel sokkal könnyebb az üvegnél, sokkal kisebb a szénlábnyoma.

Könnyű, végtelenszer újrahasznosítható

A Waitrose a szénlábnyom és a fogyasztói termékpazarlás csökkentésére üvegpalackok helyett alumíniumdobozokban árulja borait. Az első évben várhatóan 320 tonna kiszerelést takarítanak meg. Az alumíniumdobozok súlya – vagyis logisztikai fajlagos költsége – lényegesen kisebb, mint az üveg, és kevesebb, mint fele annyi CO 2-t bocsátanak ki, mint a jellemzően egyszer használatos üvegpalackok. Ráadásul az aludobozok is végtelenszer újrahasznosíthatók. A Waitrose esetében sem kis tételről van szó: tavaly 3 millió kis palack szénsavmentes és habzóbort vásároltak a fogyasztók. Így az alumíniumdobozokra való teljes átállás idén várhatóan több mint 300 tonna üvegcsomagolást takarít meg.

Kényelmes, szeretik

De vajon mit szólnak a vevők ahhoz, ha „sörösdobozban” kapják például a cabernet-jüket vagy cuvée-jüket? A cég tapasztalatai szerint egyre többen vásárolják dobozos italaikat koktélokból a kézműves sörig, ezért van olyan értelme a borkategóriánkban is a változásnak. Másrészt a dobozos bor a szabadidős fogyasztásnak – például a piknikezők, sportolók, kirándulók esetében – is kényelmes, jól hordozható, hulladékként is jobban szelektálható-tömöríthető megoldás. A cég arra számít, hogy lépésük más borászatokat is hasonló váltásra ösztönöz.

Magyarországon a legismertebb példa a Lidl kisdobozos habzóborok kínálata, amit először a portugál hálózat vetett be.