fbpx

Vasút, terminálok: új korszak a logisztikában?

Írta: Transpack-2023/II. lapszám cikke - 2023 június 04.

A nemzetközi logisztika kiheverte a koronavírus-járványt, sőt, igazodik az Ukrajna elleni orosz háborúhoz és az oroszok elleni szankciók hatásaihoz, így egy újabb energiakrízis sem érintené felkészületlenül.

Ugyanakkor fejlesztésekkel kell készülni a háború utáni időszakra – hangzott el a Külügyi és Külgazdasági Intézet március végi rendezvényén, ahol Bíró Koppány Ajtony (főtitkár, MLSZKSZ) főtitkár és Kossuth József (áruszállítási igazgató, Budapest Airport) többek közt arról beszéltek, hogy a kereskedelem újraéledésével Európában sofőrhiány alakult ki, az intermodális fuvarozás felértékelődött, és Magyarországon 2021-ben 13,3, 2022-ben 7%-kal nőtt, és helyreállt-feléledt a tengeri szállítmányozás is.

Mindez hazánknak is lehetőségeket rejt, de aligha gondolhatjuk, hogy mi leszünk a térség logisztikai kapuja. Az idei év kihívásos lesz a logisztikai cégek és a megbízóik számára, és nem tudni még, hogy év végére plusz 20 vagy mínusz 30 százalékos megbízással számoljanak-e. A Covid egyik fontos hatása, hogy a kiszervezett gyártói logisztikák vissza, közelebb költöznek, az orosz háború pedig hasznot is termelt az embargóból óriási üzletet építő cégek révén. A szakemberek a VG tudósítása szerint úgy vélik, „nyomni kell a pénzt a vasútba, a közútba, a terminálokba”.