Autóipar: a gyártók előre mennek, a beszállítók toporognak

Írta: Kohout Zoltán - 2023 szeptember 10.

EZ nem jó hír a hazai beszállítói szektornak sem.

Most még teljes gőzzel

A világ nagy autógyártói jelenleg rekordokat döntenek a nyereség terén, de – az EY tanácsadó negyedéves elemzését idéző Logisztikaihírek szerint – a beszállítói szektor lemarad a versenyben. A 16 legnagyobb autógyártó árbevételének növekedése 11 százalékra gyorsult, és bár ez a tempó várhatóan visszaesik majd a közeljövőben, a legtöbb vállalatnál még mindig teljes gőzzel folyik a termelés. A fordulatot az hozza majd el, hogy a rendelési állomány csökken, az autógyártóknak meg kell küzdeniük a gazdasági gondokkal, a csökkenő kereslettel, az árnyomással és a túlkapacitással – így a mai árak nem lesznek tarthatók.

Nehezen szerzett pozíciót veszítenek

Noha az autógyártás egyik fellegvára Németország, a hozzá kötődő beszállítói régiók folyamatosan

lemaradnak a versenyben. Az osztrák és német autóipari beszállítók nehezen megszerzett világpiaci részesedést veszítenek – ezt már a PwC tanácsadó cég állítja. A német beszállítók 2022-ben átlagosan csak 13 százalékkal növekedtek, ami messze elmarad Európa többi részétől (21 százalék), Ázsiától (23 százalék) és Amerikától (25 százalék). Ennek a továbbgyűrűző hatásai logisztikai lánc többi szereplőjét sem hagyja érintetlenül.

Rekord K+F-összeggel versenyez a német ipar

Rossz hír a hazai autógyártáshoz kötődő beszállítói szektornak, hogy a szakértők szerint a német autóipar és beszállítók túl későn kapcsolnak az elektromobilitás terén. E téren ázsiai érdekeltségek hatalmas innovációs és beruházási előnyükkel nyomást gyakorolnak a korábbi vezető beszállítókra, és egyre inkább elfoglalják az első helyeket a legnagyobb forgalmú beszállítók rangsorában. Nem is csoda, hogy most szinte kétségbeesett arányban próbálnak a K+F terén visszaszerezni a korábbi pozíciókat a németek. Abszolút értékben és a forgalomhoz viszonyítva is sokat költenek innovációra: a gyenge nyereség és az alacsony forgalomnövekedés ellenére tavaly majdnem 16 milliárd eurót fektettek ebbe, megelőzve Ázsiát (15,3 milliárd), Európa többi részét (8,2 milliárd euró) és Amerikát (3,6 milliárd euró).

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.