Több mint hároméves tervezés és fejlesztés után 2020 őszén kezdődött meg a magyar, egynyomtávú teherkerékpárok gyártása és értékesítése. A MASTIFF Cargo Bike azóta Európa-szerte megtalálható. A magyar vállalat arra törekszik, hogy a MASTIFF világszerte is ismert márkává váljon, hiszen ez a szállítás egyik fenntartható alternatívája.
Egy kiállításon láttam először kétkerekű teherkerékpárt
A debreceni székhelyű MASTIFF Kft. hazánkban egyedülálló módon fejleszt és gyárt egynyomtávú, kétkerekű teherkerékpárokat. Találkozásunk alkalmával kíváncsian kérdeztem Varjú Tamás ügyvezető-társtulajdonost, hogy honnan jött az ötlet.
– 2014-ben ellátogattam az Iparművészeti Múzeumban megrendezett kerékpáros kiállításra, ahol a jól ismert háromkerekű teherkerékpár (tricikli) mellett egynyomtávú teherkerékpárokat is bemutattak. Ezzel a megoldással előtte még személyesen nem találkoztam, de azonnal láttam benne lehetőséget nemcsak áru-, de akár gyermekszállításra is. Amíg egy triciklivel kis sebességgel haladhatunk, addig a kétkerekű teherkerékpárral jóval nagyobb tempóban közlekedhetünk, nagyobb távolságot elérve. A triciklihez képest ez a teherkerékpár gyorsabb, manőverezhetőbb, több felhasználási területre alkalmas.
A MASTIFF valóban munkára termett
Mikor készítették el az első kerékpárt?
– 2015-ben egy projekt keretében kerékpárjavító műhelyt üzemeltettünk, és akkor készítettük el az első triciklinket, ami az első útján össze is tört…
Miért triciklit, nem pedig egynyomtávút?
– Az egyszerűsége miatt. Sem eszköz, sem olyan mértékű szaktudás nem állt birtokunkban, hogy azt megvalósíthassuk. Azonban hamar ráébredtem, hogy amennyiben valóban komolyan gondolom az ötlet megvalósítását, akkor itt jóval komolyabb szakértelemre lesz szükségünk, akármennyi kereke is lesz annak a teherkerékpárnak.
Kicsit alább is hagyott a lelkesedésem, de később a nyugat-európai nagyvárosokban egyre népszerűbbek lettek a kétkerekű teherkerékpárok, miközben azt tapasztaltam, hogy a Kelet-Közép Európában szinte alig lehet cargo bike-okkal találkozni. Ráadásul a vázgyártás is Ázsiában történik. Akkor döntöttem úgy, hogy belevágok, és egy olyan szállítóeszközt vezetek piacra, ami valóban munkára termett – a MASTIFF ezért is kapta a nevét a munkakutyáról. Háromévnyi tervezés és fejlesztés után, 2020 őszén megkezdődött a MASTIFF teherkerékpárok sorozatgyártása. Abban az évben, augusztus 29-én házasodtunk össze a feleségemmel. Ekkor már nem is volt kérdés számunkra, hogy esküvői autó helyett a 0001-es számú MASTIFF-al szállítom a páromat a buli helyszínére. Ez a teherkerékpár jelenleg is a műhelyünkben található, amit eredeti állapotában szeretnénk megőrizni – így mindig felidézhetjük, hogy honnan indultunk.
Hiszünk a MASTIFF létjogosultságában. Abban, hogy megreformálhatók az országok közlekedési és szállítási kultúrája. A felhasználók a teherkerékpár használatával hozzájárulhatnak egy fenntarthatóbb jövő megvalósításához.
Minőségben nem ismerünk kompromisszumot
Előbb említést tett a műhelyükről. Ezek szerint a gyártást is a cégük végzi.
– A teherkerékpár váza a nagy teherbírású és tartós szénacélból készül, ami az alumíniumhoz képest egyszerűbben megmunkálható. Először a saját műhelyünkben akartuk elkészíteni a vázakat, de hamar ráébredtünk, hogy amennyiben meg szeretnénk felelni még a nagyon magas minőségi követelményeknek is, ahhoz olyan beszállítót kell találnunk, akinek professzionális gépei, eszközei állnak rendelkezésre a vázgyártáshoz. Márpedig minőségben nem szerettünk volna kompromisszumot kötni. A telephelyünktől 9 km-re található debreceni BESTRONG gyártja a MASTIFF vázakat: 21. századi technológiával dolgoznak, az alapanyag beszerzésétől, a hegesztésen át egészen a festésig minden munkafázist elvégeznek. A fenntarthatósághoz így azzal is hozzájárulunk, hogy kis távolságról, csomagolás nélkül érkeznek hozzánk a kerékpárvázak. Az összeszerelést a műhelyünkben végezzük, kizárólag jó minőségű, nagyobb igénybevételre alkalmas alkatrészeket felhasználva. A 100 kg teherbírású MASTIFF Cargo Bike elektromos rásegítéses és analóg változatban is elérhető.
Az érdeklődők beruházás előtt tesztelhetik is a teherkerékpárt
Milyen alkalmazási területekre ajánlják az egynyomtávú kerékpárjukat?
– A MASTIFF első kereke és kormányműve között egy 82 cm-es hosszú – raklap méretű – plató helyezkedik el, amire különféle felépítményeket kínálunk. Ennek köszönhetően szerteágazó a felhasználási területe, nem csak a logisztika területén. Kiválóan alkalmas városi logisztikára, csomagszállításra, néhány kilométeres távolságoknál és a zsúfolt városrészekben szerintem verhetetlen. Ezenkívül telephelyen belüli vagy telephelyek közötti anyagmozgatásra is kiválóan alkalmas, akár egy komplett karbantartó műhelykocsinak is használható. De csak a képzeletünk szabhat határt, hogy még milyen felhasználási területre alkalmas.
Természetesen nem gondolom azt, hogy a teherkerékpár mindenre megoldást jelent a csomagszállításban, abban viszont biztos vagyok, hogy egy nagyvárosi futárcég autós flottája elképzelhetetlen lesz néhány éven belül teherkerékpárok nélkül. Hiszem, hogy nagy jövő előtt áll.
A teherkerékpárhoz nem kell jogosítvány, egyszerűen szervizelhető. Végeztünk egy számítást, miszerint egy dízelüzemű autó kilométerenkénti üzemeltetési költsége 91 forint, miközben a teherkerékpáré mindössze 7 forint.
Amennyiben valamelyik céget komolyan érdekli a teherkerékpárunk, és szeretné kipróbálni üzemi körülmények között, arra is biztosítunk lehetőséget. A telephelyére szállítjuk, és néhány hétig tesztelheti.
Már utánfutót is kínálunk a teherkerékpárhoz
Milyen felépítmények vásárolhatók a teherkerékpárhoz?
– Ezek a felépítmények modulárisan és egyszerűen felszerelhetők a teherkerékpárra. Ilyen például a rolltop táska, ami jól variálható, gyorsan átalakítható, tökéletes választás a futárszolgálatok számára.
A bigbox az alján 2 mm-es műanyag lappal merevített, de igény szerint olyan változat is vásárolható, aminek az oldalfalát is megtámasztja.
Kétüléses gyermekszállító felépítmény is vásárolható a MASTIFF teherkerékpárhoz, és a nyitott dobozainkhoz esővédő kiegészítők is elérhetők.
A teherkerékpárokhoz ráadásul már 200 kg teherbírású, 1,5 m3 térfogatú, ráfutófékes utánfutót is fejlesztettünk, ami kézzel is könnyedén mozgatható, három kerekének köszönhetően kézikocsiként is húzható, így oda is el lehet juttatni a rakományt, ahová már kerékpárral sem lehet behajtani.
Egy kiállításon látott ötletből kézzel fogható termék lett, ráadásul már Európa szerte dolgoznak MASTIFF-ok. Mik a jövőbeli céljaik a teherkerékpárral?
– Azt szeretnénk, hogy a MASTIFF világszerte ismert és elismert márkává váljon. Olyan teherkerépárrá, amely a folyamatos fejlesztéseinknek köszönhetően és okoseszköz-kiegészítőkkel ellátva a felhasználók kedvence lesz. Egy MASTIFF használatával több mint egy tonnával csökkenthető a károsanyag-kibocsátást évente. Így minél több teherkerékpár rója világszerte az utakat, annál tisztábbá válik a levegő.
Csomor Zsolt