fbpx

Nagy bajba kerülhet az intermodális áruszállítás jelentős része

Írta: Csomor Zsolt - 2024 augusztus 02.

Az augusztusban várható vasúti forgalomkorlátozás komoly gazdasági következményekkel járhat. Az érintett hazai vasúti árufuvarozó vállalatok kritikusnak látják a helyzetet, hiszen a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Az összehangolás csökkentheti a vállalatok kockázatát

Augusztusban tervezetten három olyan, csak vágányzárak mellett végezhető pályafelújítás, fejlesztés lesz, amelyek miatt nehezen kezelhető helyzetbe kerülnek a hazai vasúti árufuvarozó vasútvállalatok.

gubacsi híd
Gubacsi híd/kép forrása: MTI

A szóban forgó fejlesztések az alábbiak:

  • a Gubacsi híd megerősítése,
  • a Feso projekt, azaz a Ferencvárosi pályaudvar és a Soroksári út közötti szakasz felújítása a Soroksári út fölötti híd felújításával,
  • és a 150-es vasútvonal rekonstrukciója.

Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója a vg.hu-nak nyilatkozta: legfontosabb, hogy ezek a munkák a lehető legtökéletesebben legyenek koordinálva. A HUNGRAIL ügyvezetője szerint megfelelő összhang esetén ugyanis csökkennek a vasútvállalatok kockázatai, mert így ők és ügyfeleik is jobban felkészülhetnek a vágányzáras időszakokra. A tét nagy, hiszen az ezeken az útvonalakon elérhető terminálokon bonyolódik a magyarországi intermodális forgalom mintegy 90 százaléka. A minél tökéletesebb koordináció azért is fontos, mert a vágányzár miatt a vasútvállalatoknak még ekkor is többletkiadása keletkezik, bevételtől esnek el, és esetenként tolatómozdonyokat kell igénybe venniük.

Helyzetkép a felújításokról

A Világgazdaság információi szerint a Gubacsi hidat négyszer 3 napra tervezik teljesen lezárni – mert így oldható meg, hogy egyelőre ne zárják ki végleg a forgalomból –, a Soroksári útit pedig 4 napra, augusztus 16–19. között. A lap információi szerint az utóbbi esetében az ebben közvetlenül érintett csepeli terminálok és a Rail Cargo Terminal – BILK sem járult hozzá. E híd lezárásával ugyanis az összes budapesti terminált kizárnák a forgalomból.

A vasútvállalatok szerint a két vasúti összeköttetés felújítását egyidőben kellene kezelni – olvasható a magyarvasut.hu oldalon.