fbpx

Hidrogénüzemű tesztrepülést tervez a holland légitársaság

Írta: Csomor Zsolt - 2024 augusztus 16.

A KLM holland királyi légitársaság és a ZeroAvia együttműködési megállapodást kötött, aminek célja, hogy a gyártó ZA2000-es hibrid hajtóművével emissziómentes tesztrepüléseket hajtsanak végre folyékony hidrogén felhasználásával.

A kibocsátása kizárólag vízpára

A repülőgében lévő hidrogén-elektromos hibrid hajtómű üzemanyagcellákban lévő folyékony hidrogén felhasználásával állít elő elektromos áramot, amelyet aztán a propellerek meghajtására használnak. A folyamatban az egyetlen emisszió, ami keletkezik, az a hideg vízpára, így a hagyományos, kerozinalapú motorokhoz képest környezetterhelése akár 90%-kal alacsonyabb lehet – olvasható iho.hu oldalon.

Fotó: Pixabay

A két vállalat az első mérföldkőként egy A-ból B pontba tartó tesztrepülést tűzött ki célul, mely 2026-ra várható. Az optimális légikikötők kiválasztásával párhuzamosan elkezdődik a hatósági engedélyek, valamint az üzemanyag beszerzése. Emellett folyamatosan dolgoznak egyéb, hidrogén üzemű repüléssel kapcsolatos kutatásokon is.

A ZeroAvia ZA2000-es hajtóművével a vállalat, Egyesült Királyságban lévő központjában eddig földi teszteket végeztek, amik a kriogenikus tárolót, az üzemanyag- és meghajtórendszert érintették. Ez a hajtómű olyan, legfeljebb nyolcvan utas szállítására képes repülőgéptípusokon szolgálhat majd, mint az ATR 72-es, vagy Bombardier által tervezett Dash 8-400-as turbólégcsavaros regionális gép.

A demonstrációs projekt továbbá felgyorsítja a hidrogénüzemű repülőgépek üzemeltetési koncepcióinak kidolgozását. Ezek mellett a KLM és az Air France karbantartással foglalkozó divíziói a hidrogéncellás technológiák karbantartásával összefüggő tudásbázis létrehozásán dolgoznak.

Képek forrás: Pixabay