A coloradói székhelyű startup, a Radia azt tervezi, hogy a hatalmas, a megújuló energiaforrásokra való átállás során nélkülözhetetlen szárazföldi szélturbinák lapátjait a valaha kigondolt egyik legnagyobb teherszállító repülőgéppel szállítja majd a távoli, nehezen megközelíthető helyekre.
A legnagyobb szélturbinák lapátjaira tervezték
A legnagyobb szélturbinák a leghatékonyabbak költség és energiatermelés szempontjából, azonban éppen a méret a fejlődés pillanatnyi gátja. Ezeket a berendezéseket hatalmas méreteik miatt rendkívül nehéz eljuttatni a felhasználási, telepítési helyükre. Egy turbinalapát hosszának megduplázása hozzávetőlegesen megnégyszerezi a kimenő teljesítményt, ám a legnagyobbak puszta méretükből fakadón jobbára csak a tengeren alkalmazhatók – legalábbis egyelőre.
Az egyesült államokbeli Radia vállalat olyan egyedi légiszállítási megoldást szándékozik megvalósítani, amelyet kifejezetten a legnagyobb szélturbinák lapátjainak és alkatrészeinek közvetlenül a szélerőmű-farmokra történő szállítására terveztek – ez a Windrunner repülőgép.
A startup a szélmotor-gyártókkal folytatott együttműködési projektet Gigawind néven emlegeti. A Radia eddig mintegy 100 millió dollárnyi finanszírozáshoz jutott olyan befektetőktől, mint az LS Power, a Good Growth Capital, a Capital Factory, a Caruso Ventures és a ConocoPhillips – olvasható az iho.hu oldalán.
Az évtized végére akár munkába is állhat
A Radia Windrunnerét olyan teherszállító repülőgépnek tervezték, amelynek imponáló méreteit kifejezetten a szélturbinák lapátjainak szállítására szabták. A repülőgép az évtized végén áll(hat) szolgálatba. Szerkezetére nézve az egyhéjú, monocoque törzs tetején alakítják ki a megemelt pilótafülkét. A raktér az orrtól a farokig terjed, a felsőszárnyak négy hajtóművet hordoznak. Az osztott függőleges vezérsík a vízszintes vezérsík végein kapott helyet (H alakú). A turbinalapátokat a Windrunner felfelé nyíló orrészén keresztül rakodják be- és ki.
Ezek a számok lehengerlőek
Lehengerlő méretei ellenére a le- és felszálláshoz a Windrunner körülbelül 1800 méternyi futópályával is megelégszik. Küldetési távolsága 2000 kilométer, 12 ezer 500 méter maximális magasságban, körülbelül 730 kilométer/órás utazósebességgel.
A Windrunner törzshossza 108 méter, hasznos raktere 8200 köbméter (az Antonov An-124-esé 1160, az Airbus Beluga XL-é pedig 2209 köbméter), magassága pedig 24 méter, szárnyfesztávolsága pedig 80 méter.
A repülőgép akár 105 méter hosszúságú, 7,3 méter magas és 7,3 méter széles rakományt is szállíthat. Érzékeltetésül, a jelenlegi legnagyobb turbinalapátok körülbelül 70 méteresek. A maximális hasznos teher tömege tervezetten 72,575 tonna.