Ez egy újabb mérföldkő a tengeri áruszállítás zöldítésében: a finn Wärtsilä, valamint a norvég Eidesvik bejelentette, hogy együttműködésük keretében a Viking Energy nevű hajót ammónia meghajtású hajóvá alakítják. Ez a projekt világelső a maga nemében, hiszen egy meglévő áruszállító hajót tesz alkalmassá a zéróemissziós üzemeltetésre.
2026-ban már a tengereket szelheti
A Viking Energy hajót jelenleg cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelteti a gázipari óriás Equinor.
Az átalakítást az Eidesvik hajózási vállalat és a Wärtsilä hajtja végre – utóbbi szállítja a nemrég bemutatott Wärtsilä 25 Ammonia motort, valamint a teljes üzemanyag-ellátó rendszert (AmmoniaPac), egy ammóniára tervezett szelektív katalitikus redukciós rendszert és a szükséges kipufogógáz-kezelő berendezéseket is. A Viking Energy lesz az első hajó, amiben a Wärtsilä ammónia-megoldását alkalmazzák. Az átalakítás várhatóan 2026-ra készül el, és még abban az évben üzembe is helyezik – olvasható a Wärtsilä és a NEWtechnology oldalán.
„Mindössze 25 év, vagyis egyetlen hajó élettartama alatt a hajózásnak el kell érnie a nettó zérókibocsátást. Ennek eléréséhez az egész iparág szereplőinek összehangolt fellépésére van szükség: el kell fogadniuk az újgenerációs fenntartható üzemanyagokat” – mondta Håkan Agnevall, a Wärtsilä elnök-vezérigazgatója.
Az ammónia, mint üzemanyag alkalmazása áttörést jelenthet a tengeri szállításban, ami a globális károsanyag-kibocsátás jelentős részéért felelős. Az ilyen és ehhez hasonló projektek sikeressége döntő szerepet játszhat abban, hogy a tengeri közlekedés milyen ütemben tudja elérni a nettó zéró kibocsátást.