A soroksári IKEA áruház falai mögött egy teljesen új világ épült. A közel 50 millió eurós beruházás eredményeként a vásárlók mostantól olyan új szolgáltatásokat vehetnek igénybe, melyek többsége nem csak hazánkban, de a világon is egyedülállóak, ezért mintaként szolgálnak a többi IKEA áruháznak is. Ez a projekt nem csupán technológiai bravúr, hanem új irányt mutat a vásárlási élmény, a logisztika és a fenntarthatóság jövője felé.
Intelligens kiszolgálás, láthatatlan munka
A soroksári áruházban több kényelmi funkcióval is találkozhatnak a vásárlók. A szőnyegek élethű kivetítésétől az árucikkek térképes megkereshetőségén át, a technikai fejlesztések arra is módot adnak, hogy cipekedés helyett, – amíg a vásárló az étteremben ebédel – a kiválasztott termékeit automata gépsorok juttatják el a csomagolóhelyiségbe, innen pedig a lenti kiszolgáló raktárba. Mindezt úgy valósították meg, hogy az áruház mérete nem változott, de jelentősen átalakították az eddig megszokott területeket.
– A régi piactéren egy automata raktárat alakítottunk ki, ahol több különböző megoldást telepítettünk. Az egyik az automatic tote picking, ahol robotok mozgatnak közel négyezer ládát, melyekben kisméretű termékeket tárolunk, és ezeket direktben, a rendelést összeszedő munkatársakhoz szállítják. A másik az automatic dynamic picking elnevezésű szolgáltatás, ahol szinten hasonló logikával a termék utazik a munkatárshoz. Igen látványos a fejünk fölötti termékutaztató rendszerünk, amely az áruház egyik sarkából a másikba „lebegteti” a megrendeléseket – ismertette lapunkkal Petheő Gergely, az IKEA Business programmenedzsere.
A modell, amit a világ figyel
Az új beruházásnak köszönhetően a duplájára növelték az online kiszállítási kapacitást, és több új kényelmi szolgáltatást is nyújtanak a vásárlók számára melyeknek a sikerességét folyamatosan tesztelik a jövőben, hogy mintaként szolgálhassanak a többi IKEA áruház fejlesztési terveihez. – Jelenleg a projektet átadtuk és kiértékelési fázisban van, de fontos tudni, hogy ez egy pilóta projekt. A világon először kombináltuk ilyen formában a megoldásokat és nyilván egy hosszú kiértékelési folyamat után fogunk arról dönteni, hogy mik azok az elemek vagy akár a teljes kombináció, amit majd világszinten használunk az IKEA berkein belül.
Növekvő digitális alkalmazások
Az applikációt már a vásárlók több mint fele használja, ezáltal sokkal intuitívabb élményben van részük. – Egy vadonatúj digitalizált és nagyon intuitív vásárlói élményt teremtettünk, ami megtartja a klasszikus IKEA elemeket, és mindemellett ugyanezen tető alatt és ugyanezen épületben egy olyan online kapacitásbővítést sikerült elérnünk, ami hosszú távra garantálja a piaci növekedésünket – hangzott el az interjúban.