A hazai vasúti árufuvarozás továbbra is kihívásokkal küzd, miközben néhány területen megmaradt a fejlődési potenciál. A piaci szereplők szerint elhúzódó problémák és lassú gazdasági élénkülés határozzák meg a szektor kilátásait 2024-ben is.
Nincs fellendülés a fuvarpiacon
A vasúti árufuvarozás volumene 2023-ban érezhetően csökkent Magyarországon – részben a hazai gazdaság gyengélkedése, döntően pedig a nemzetközi megbízások visszaesése miatt. Az ágazat versenyképességének megőrzése érdekében a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület átfogó javaslatcsomagot dolgozott ki. A VÁGTA akcióterv több mint 40 beavatkozási ponton keresztül tenné hatékonyabbá a működést, csökkentené a költségeket, és javítaná a szolgáltatások megbízhatóságát. A tervet a közlekedésért felelős államtitkár is megkapta, a fő cél az, hogy a vasút ismét versenyképes és kiszámítható szereplője legyen az áruszállításnak.
Iparági szereplők: túlélésért küzd a szektor
A legnagyobb magyar vasúti fuvarozók vezetői egybehangzóan arról számoltak be, hogy a fuvarok számának visszaesése továbbra is tart. A Rail Cargo Hungaria esetében az export stagnál, az import kissé csökkent, miközben nőtt a belföldi szállítások aránya. A társaság jelentősen kevesebb nyersanyagot, gabonát és építőipari alapanyagot szállított, de sikerült megállítani a volumen további csökkenését.
A GYSEV Cargo az egyes kocsi szegmensben ért el növekedést, részben az állami támogatásoknak köszönhetően. Ugyanakkor a cég szerint az európai acélipar visszaesése és a keresletcsökkenés új kihívásokat hoz, különösen a magyar tranzitforgalom terén.
Fennakadások, költségnövekedés, infrastruktúra-problémák
A CER Hungary szerint a lassú gazdasági élénkülés mellett az infrastruktúra elmaradt fejlesztései, az iparvágányok rossz állapota, valamint az emelkedő pályahasználati díjak is hátráltatták a működést. A vállalat célja jelenleg a forgalom szinten tartása, miközben Európa-szerte kedvezőtlen gazdasági és geopolitikai folyamatok befolyásolják a szektort.
A Magyar Magánvasút Zrt. különösen a második félévben érezte meg a kereslet visszaesését, amit tovább súlyosbítottak az ukrajnai háború hatásai. A záhonyi átrakóforgalom volumene csökkent, az export és tranzitgabonák visszaestek, a pályakapacitások szűkösek. A társaság ugyanakkor bizakodó a romániai forgalom növekedése kapcsán, amit a schengeni csatlakozás is ösztönözhet.
Óvatos várakozások 2024-re
Az ágazat szereplői egyetértenek abban, hogy 2024-ben nem várható jelentős fellendülés. A vasúti áruszállítás továbbra is számos bizonytalansággal néz szembe: ilyen a háborús helyzet, az ipari termelés hullámzása, valamint a beruházások lassú üteme. Ennek ellenére a piac néhány szegmense – például a vegyiáru-szállítás vagy az intermodális kapcsolatok – továbbra is rejt fejlődési lehetőségeket.