fbpx

Műszaki vizsga – az EU szerint duplázni kellene

Írta: Csomor Zsolt - 2025 április 29.

Az Európai Bizottság radikálisan átalakíthatja a járművek műszaki vizsgáztatására, nyilvántartására és ellenőrzésére vonatkozó uniós szabályokat. A tervek szerint minden tíz évnél idősebb autóra és furgonra évente kötelező műszaki vizsga várna, a motorkerékpárokra pedig megszűnne a kivétel. De további szigorítások is várható – azért egyszerűsítést is bevezetnének.

Kettős célja van a módosításnak

Az Európai Bizottság átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő a járművek műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló uniós szabályozás módosítására. A cél kettős: jelentősen csökkenteni a közúti balesetek számát, és hatékonyabban fellépni a közlekedésből eredő környezetszennyezés ellen. A Bizottság azzal érvel a szigorítások mellett, hogy így 2026 és 2050 között a tervezett változtatások akár 7 ezer életet menthetnek meg és 65 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg.

A javaslat szerint minden 10 évnél idősebb személygépkocsira és furgonra évente kötelező műszaki vizsga vár. Ezzel párhuzamosan a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket megszüntetnék: a 125 cm³ feletti motorok számára is kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsgálat.

személygépkocsi műszaki vizsgáztatás
Kép forrása: Shutterstock

Az Európai Bizottság indoklása szerint a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki.

A műszaki vizsgák technológiai színvonala is emelkedni fog

Az új járműtípusokra – különösen az elektromos autókra – szabott ellenőrzések bevezetését írná elő az EU. Tesztelni kell majd például a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is. A kibocsátásmérésben is jelentős előrelépés várható: kötelezővé válhat az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járművek esetén.

Brüsszel célja az is, hogy hatékonyan lépjen fel a kilométeróra-manipulációval szemben, amely különösen a használt autók határokon átnyúló kereskedelmében jelent problémát. A javaslat értelmében minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene a kilométeróra állását, az adatokat pedig egy nemzeti adatbázisban tárolnák. Ezek az információk kötelezően átadhatók lennének más tagállamok hatóságainak, például jármű újraregisztrációja esetén.

Az új szabályozás a digitalizáció irányába is elmozdul

Mint sok területen, itt is a digitalizációé lehet a jövő. Egységesített, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyek kerülnének bevezetésre, a tagállami járműnyilvántartásokat pedig összekapcsolnák. A rendszer képes lenne arra is, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodók elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy hazatérnének, az eredményt pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogadnák el.

A jogszabálycsomagot most az Európai Parlament és a Tanács vizsgálja meg a rendes jogalkotási eljárás keretében. A végleges elfogadást követően az Európai Bizottság részletes végrehajtási szabályokat is kidolgoz majd, többek között a digitális dokumentumokra, az adatmegosztásra és az új tesztelési eljárások technikai részleteire vonatkozóan.