fbpx

Egy hajó, ami nemcsak halszállító, de haltenyésztő is

Írta: Csomor Zsolt - 2025 május 30.

Kína innovatív tengeri lazactenyésztő hajója egyszerre csökkenti az importfüggőséget és a szállítási költségeket. A fedélzeti feldolgozás révén a friss hal kevesebb mint 24 órán belül eljut a hazai piacokra.

8000 tonnányi éves kapacitás

Kína új megoldással kívánja csökkenteni az importlazac-függőséget: hamarosan vízre bocsátják a világ első, kifejezetten lazactenyésztésre fejlesztett hajóját, a Su Hai No 1-et. Az 250 méter hosszú úszó egység évente akár 8000 tonna halat is képes lehet előállítani.

A South China Morning Post értesülése szerint a Guangzhou-i Huangpu Wenchong hajógyárban 600 millió jüanos (mintegy 83,6 millió dollár) beruházással készült hajó már sikeres próbaúton is átesett, hivatalos átadását júniusra tervezik. A cél egyértelmű: csökkenteni az importfüggőséget, és erősíteni az élelmiszer-önellátást.

halszállító haltenyésztő tengeri áruszállító hajó
Kép forrása: Shutterstock (illusztráció)

A Su Hai No 1 két fő előnnyel rendelkezik a hagyományos, hálós telepekkel szemben. Egyrészt mobilitása révén elkerülheti az időjárási veszélyeket (pl. tájfunokat, algavirágzást), másrészt fedélzeti feldolgozóüzemének köszönhetően a frissen feldolgozott hal 24 órán belül a kínai piacokra kerülhet.

Az üzembe helyezést az őszi hónapokra tervezik a Sárga-tenger hidegvíz-örvényeit kihasználva, Lianyungang város térségében. Ha minden jól halad, az első hazai tenyésztésű lazac jövőre már meg is érkezhet.

A kínai piac lazacéhsége ugyanis folyamatosan nő: a jelenlegi fogyasztás több mint 80%-át Norvégiából és Chiléből importálják. 2023-ban Kína 100 ezer tonna lazacot vásárolt, az előrejelzések szerint 2030-ra ez megduplázódhat. A távoli forrásokból történő szállítás azonban magas logisztikai és környezeti terheléssel jár.

A hajó becsült tenyésztési kapacitása 8,3 millió köbméter tengervíz, így a Su Hai No 1 nemcsak a piacot szolgálja ki, hanem válasz a fenntarthatósági kihívásokra is.