fbpx

Zacskóhegyek árnyéka: e-divat és a csomagolási válság

Írta: Transpack-2025/III. lapszám cikke - 2025 június 25.

ÖMLENEK A MŰANYAG TASAKOK AZ ONLINE RENDELÉSEK NYOMÁN – 2030-RA KETYEG AZ ÓRA

Ahogy az online divatkereskedelem forgalma évről évre nő, úgy lesz egyre súlyosabb a mögötte rejlő csomagolási probléma. Az ágazat évente több milliárd műanyag tasakot juttat a háztartásokba – döntően egyszer használatos, alig újrahasznosított formában. Egy friss tanulmány szerint, amennyiben nem történik jelentős fordulat, az évtized végére a hat legnagyobb európai piacot 21,8 milliárd ilyen csomagolás áraszthatja el. A kérdés már nem az, hogy van-e megoldás, hanem az, hogy ki és mikor hajtja végre a szükséges lépéseket.

Jogszabályok, amelyek nem tartanak lépést

Az e-kereskedelem térnyerése egyre látványosabb hatással van a csomagolási hulladékok mennyiségére. 2024-ben hat kulcspiacon – köztük Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Magyarországon – naponta csaknem 8 millió műanyag tasakot használtak fel az online rendelt divatcikkek kiszállításához. Ez éves szinten 2,9 milliárd darabot jelent, egyre szorosabb csomagolási spirálba szorítva az e-kereskedelmet.

papír zacskó tasak csomagolás

Miközben a fizikai üzletekben sok ország már korlátozta a nejlonzacskók használatát (hazánkban például 2021-ben tiltották be a legtöbb vékony falvastagságú tasakot), az online kereskedelemre nem vonatkoznak ugyanolyan szigorú előírások. Ez torz versenyhelyzetet teremt: a hagyományos boltok környezetvédelmi erőfeszítései mellett az online piac továbbra is a kényelmi csomagolások bástyája marad.

A műanyagok valós útja: szeméttelep vagy égető

A DS Smith megbízásából készült kutatás szerint az online vásárolt divattermékekhez csatolt műanyagcsomagolások 93%-a nem kerül újrahasznosításra. 2024-ben ez 2,6 milliárd darab hulladékot jelentett – és ez a szám várhatóan 3,8 milliárdra nő 2030-ra. A tasakok nagy része szeméttelepen végzi vagy elégetik, ezzel is fokozva a környezeti terhelést és CO₂-kibocsátást.

A fenntartható csomagolásokban élen járó vállalat az elmúlt négy évben több mint 1 milliárd műanyagcsomagolást váltott ki papíralapú alternatívákkal. Ugyanakkor a cég szerint az iparág jelenleg nem képes elegendő papíralapanyagot biztosítani a teljes körű kiváltáshoz – különösen az e-kereskedelem szigorú logisztikai igényei miatt.

A Zalando példája azonban inspiráló: az európai webáruház 2020 óta újrahasznosított papírból készült FSCminősítésű tasakokat használ. Az új csomagolás bevezetése után a vásárlói elégedettség évente 16 százalékponttal nőtt – ez is mutatja, hogy a fenntarthatóság nemcsak környezetileg, de üzletileg is kifizetődő.

papír zacskó tasak csomagolás

Fogyasztói nyomás alatt

A felmérés szerint a vásárlók egyre tudatosabbak: 74%-uk támogatná a műanyag zacskók fokozatos kivonását, és 68%-uk preferálná a papír- vagy kartondobozos csomagolást. Az ökológiai bűntudat sem elhanyagolható: a megkérdezettek fele rosszul érzi magát a vásárlásaihoz kapcsolódó műanyaghasználat miatt. A felelősséget főként a csomagolóanyag-gyártókra (41%), a kereskedőkre (36%) és a kormányokra (23%) hárítják.

A DS Smith saját szakembereinek is biztosítja az újfajta szemléletet: az Ellen MacArthur Alapítvánnyal együttműködve 800 tervezőjét képezte ki a körforgásos dizájn alapelveire. Az új modellek célja, hogy a csomagolások már a tervezés pillanatában alkalmasak legyenek újrafeldolgozásra vagy többszöri felhasználásra – azaz valóban környezetbaráttá váljanak.

Következtetés: a váltás nem elkerülhető

A jelenlegi előrejelzések riasztó képet festenek: ha az online divatkereskedelem nem változtat a csomagolási szokásain, 2030-ra a műanyag zacskók hulláma szó szerint elborítja majd Európát. A papíralapú csomagolás nemcsak környezetileg előnyösebb, de a fogyasztói bizalom megerősítéséhez is hozzájárul. A szabályozók, a gyártók és a kereskedők közös felelőssége, hogy elinduljon az iparág a fenntarthatóbb jövő felé.

Összeállította: Sándor Ildikó | Forrás, fotók: DS Smith Packaging Hungary