fbpx

Furcsa, de ígéretes módszer a gyorsabb kiszállításért

Írta: Csomor Zsolt - 2025 július 31.

Sok indiai gyorskereskedelmi cég miniraktárakat telepít a városnegyedekbe, így 10–15 perc alatt kézbesíthetik a megrendeléseket. Ez a megoldás új lendületet ad a városi logisztikának.

Miniraktárak a háztömbök között

Az indiai quick-commerce (gyorskereskedelem) piac robbanásszerű növekedése új, innovatív logisztikai megoldásokat követel. A vásárlók elvárják, hogy az általuk rendelt termékek perceken belül, legfeljebb egy órán belül megérkezzenek – ez pedig újraszabja a hagyományos raktározási és kiszállítási gyakorlatokat.

kerékpáros futár
Fotó: Shutterstock

Erre válasz a lakóövezeti miniraktárak (hiperlokális raktár) kiépítése, gyakran pincékben, kisebb üzlethelyiségekben vagy átalakított garázsokban.

A kis alapterületű, de jól felszerelt elosztóhelyek lehetővé teszik, hogy a leggyakoribb árucikkek – például élelmiszer, gyógyszer, ital vagy napi háztartási termék – állandóan készleten legyenek a városrészekben. Ezeket a készleteket gyakran mesterséges intelligencia segítségével optimalizálják, hogy mindig a keresett termékekből legyen elegendő mennyiség a raktárban.

A szolgáltatók – köztük a Swiggy Instamart, a Blinkit, a BigBasket Now és a Zepto – valós idejű készletmenedzsmenttel, lokációalapú diszpécseléssel és autonóm kiszállítási algoritmusokkal biztosítják a sebességet. A kiszállítás többnyire kerékpáros vagy elektromos robogós futárokkal történik, így a modell nemcsak gyors, de környezetkímélő is.

A logisztikai lánc ezen új eleme három kulcselőnyt kínál:

• rövidebb szállítási idő – a megrendelések teljesítése percek alatt megtörténik,

• csökkentett közúti forgalom – mivel kisebb járművek, rövidebb utak szükségesek,

• fenntartható működés – kisebb raktárak, kevesebb energiafelhasználás, optimalizált készletezés.

Miközben ez az új modell Indiában már több millió fogyasztót szolgál ki, sok elemző szerint ez a koncepció hamarosan Európában is elterjedhet – különösen olyan országokban, ahol sűrűn lakott városrészek jellemzőek. Ilyen például Németország, Hollandia, de akár Budapest belső kerületei is.

A logisztika így már nem csupán az áruszállítás optimalizálásáról szól, hanem a fogyasztói élmény gyors és fenntartható kiszolgálásáról is. A lakóövezeti kisraktárak pedig ehhez egyre fontosabb eszközt jelentenek – nem csak Indiában.

Szöveg forrása: The Economic Times