Az európai raktározási költségek enyhén mérséklődtek 2025 elején, de a bérleti díjak és az energiaárak tovább növelik a logisztikai nyomást.
Eltérő trendek a raktározási költségekben Európában
2025 első negyedévében enyhén csökkentek az európai raktározási költségek. Az európai regionális raktározási működési költségindex 119,5 pontra esett vissza az előző negyedévi 120,6 pontról, ami az első csökkenés két egymást követő emelkedés után. Ennek ellenére az index továbbra is jóval a 2022 első negyedévi 100 pontos bázisérték felett van, jelezve a strukturális infláció fennmaradását a kontinensen (a Transport Intelligence legfrissebb Warehouse Tracker tanulmánya szerint).
A működési költségek enyhülése nem jelenti a nyomás megszűnését, hiszen a raktárak bérleti díjai folyamatosan emelkednek. Az első osztályú létesítmények bérleti díj-indexe 2025 első negyedévében elérte a 126,3 pontot, ami 2,4 pontos növekedés az előző negyedévhez képest, és több mint 26%-kal haladja meg a 2022-es bázist. A fő logisztikai központokban – így Hollandiában, Németországban és az Egyesült Királyságban – tapasztalt tartós kereslet, valamint az ESG-kompatibilis raktárak iránti igény az árak további növekedését valószínűsíti.
A munkaerőköltség-index szintén mérséklődött, 125,99 pontra a 2024 harmadik negyedévében mért 130,1 pontos csúcs után, ám így is több mint 25%-kal magasabb a 2022-es bázisnál. A tanulmány szerint a verseny továbbra is erős a képzett munkaerőért, különösen Németországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban.
Az energiaárak ugyanakkor újabb nyomást jelentenek: a mutató 2023 első negyedéve óta nem látott szintre, 110,08 pontra emelkedett. A villamosenergia- és földgázárak ingadozása, valamint a geopolitikai feszültségek továbbra is jelentős kockázatot hordoznak az üzemeltetők számára.
Szöveg forrása: trans.iNFO
Transpack Tudástár
Raktározási költségindex – Az európai logisztikában használt mutató, amely a raktárak működtetésének költségeit méri (energia, munkaerő, bérleti díjak). 2025 első negyedévében az index 119,5 pontra csökkent, ami enyhe mérséklődést jelez az előző időszakhoz képest, de még mindig jóval a 2022-es bázis felett van. A raktárbérleti díjak és az energiaárak tartós növekedése miatt a logisztikai költségnyomás nem enyhül, különösen a nagy európai központokban, ahol az ESG-előírások is drágítják a működést.