A világ valaha leggyorsabb óceánjáróját, az SS United States-et mesterséges zátonnyá alakítják. Az előkészítés részeként már el is eltávolították a hajó rekordméretű kéményeit.
Mérnöki és logisztikai kihívás
Augusztusban jelentős szakaszához érkezett az SS United States felkészítése arra, hogy az annak idején az Atlanti-óceánt a leggyorsabban átszelő óceánjáró megpihenhessen végső nyughelyén, a floridai Destin-Fort előtti vizekben, ahol mesterséges zátonyként szolgálná az óceán fajgazdagságát.
Logisztikai bravúrral eltávolították ugyanis a hajó kéményeit, amelyek arról nevezetesek, hogy ezek a valaha volt legnagyobb hajókémények.
Ezeket a „szampan” kialakítású (az elnevezés a kínai szampánhajók alakjára utal), hatalmas hajókéményeket William Francis Gibbs fejlesztette ki az 1930-as években. A hajókémény-kialakítás áramvonalas megjelenéséről ismert. Célja a kipufogógázok elterelése a fedélzetről, és a hajó általános esztétikájának fokozása.
Az SS United States egyenként 20 méter magas kéményei önmagukban is bámulatra méltók, nem véletlenül őrzik meg mindkettőt. A kémények mellett egy-egy horgonynak és hajócsavarnak is hasonló sorsot szánnak, amelyek a jövőben megvalósuló SS United States Múzeum és Látogatói Élményközpontban kapnak helyet.
Szöveg forrása: IHO
Transpack Tudástár
Mesterséges zátony – Olyan mesterségesen létrehozott tenger alatti struktúra (pl. elsüllyesztett hajótest, betontömbök, acélszerkezetek), amely elősegíti a tengeri élővilág megtelepedését. A korallok, halak és egyéb szervezetek számára új élőhelyet biztosít, így hozzájárul a biodiverzitás növeléséhez és a túlhalászott területek regenerálódásához.