A KÖZÚTI FUVAROZÁS ÉS SZÁLLÍTMÁNYOZÁS TRENDJEI, KIHÍVÁSAI ÉS LEHETŐSÉGEI 2025-BEN
Az idei müncheni Transport Logistic kiállítás, a logisztikai iparág globális seregszemléje ismét rávilágított a közúti fuvarozás és szállítmányozás előtt álló lehetőségekre és kihívásokra. A szektor Magyarországon, az Európai Unióban és a környező régiókban dinamikus változásokon megy keresztül, melyeket a digitalizáció, a fenntarthatóság és a geopolitikai tényezők egyaránt alakítanak.
Aktuális trendek a közúti fuvarozásban és szállítmányozásban
A közúti fuvarozás továbbra is az európai áruforgalom meghatározó eleme, Magyarországon pedig a belföldi és nemzetközi szállítások mintegy 80%-át teszi ki. A Transport Logistic 2025 kiállításon bemutatott innovációk és előadások alapján a szektor jövőjét a következő trendek formálják.
Digitalizáció, adatvezérelt logisztika
A digitalizáció mára a logisztikai iparág egyik legfontosabb mozgatórugója. Az olyan technológiák, mint az IoT-alapú szenzorok, a mesterséges intelligencia (AI) és a big-data analitikák lehetővé teszik a szállítási folyamatok valós idejű optimalizálását. A kiállításon láthattunk interaktív kiterjesztett valóság (AR) megoldásokat, amelyek a raktárkezelési folyamatokat digitalizálják, illetve különböző telematikai rendszereket a járművek és szállítmányok pontos nyomon követésére. Hazánkban is egyre elterjedtebbek az olyan platformok, amelyek valós idejű adatokat szolgáltatnak az ügyfelek számára, például az útvonaltervezés, a fogyasztási statisztikák vagy a várható érkezési idők tekintetében.
Az AI-alapú prediktív analitikák különösen ígéretesek: ezek képesek előrejelezni a keresleti csúcsokat, optimalizálni a raktárkészleteket és csökkenteni az üres futások arányát. Egyes hazai fuvarozó nagyvállalatok már alkalmaznak olyan szoftvereket, amelyek az adatok folyamatos elemzésével növelik a flotta hatékonyságát, ám a digitalizáció nem csak a nagyvállalatok kiváltsága: a kisebb fuvarozók számára is elérhetők immár felhőalapú logisztikai rendszerek, amelyek alacsony beruházási költséggel kínálnak fejlett funkcionalitást.
Zöld logisztika a fenntarthatóság jegyében
Az Európai Unió 2050-re kitűzött klímasemlegességi célja a közúti fuvarozást is átalakítja. A Transport Logistic kiállításon számos gyártó, például a Volvo és a Mercedes-Benz, bemutatta legújabb elektromos és hidrogénüzemű teherautóit, amelyek már hosszabb távú fuvarozásra is alkalmasak. Az elektromos járművek hatótávolsága 2025-re elérte ugyanis a 400–500 kilométert, ami lehetővé teszi használatukat a regionális szállítások során. Magyarországon a fenntarthatóság iránti nyomás különösen erős, mivel exportorientált gazdaságunk szorosan kapcsolódik az EU környezetvédelmi szabályozásához.
A zöld logisztika nem csak a járművekre korlátozódik: a kiállításon a fenntartható csomagolóanyagok és az optimalizált logisztikai láncok szerepét is hangsúlyozták. Például a raklapok és konténerek újrahasznosítása, valamint az intelligens raktárkezelési rendszerek alkalmazása, ami hulladék mennyisége mellett és a szén-dioxid-kibocsátást is csökkenti. Magyarországon a kormányzati támogatások (például az elektromos járművek beszerzésére irányuló programok) tovább ösztönzik a zöld technológiák bevezetését, bár a töltőinfrastruktúra kiépítése még elmarad a nyugat-európai szinttől.
Intermodális szállítások térnyerése
Az intermodális szállítás – amely a közúti, vasúti és vízi szállítást kombinálja – egyre nagyobb szerepet kap a hosszú távú fuvarozásban. A kiállításon bemutatott 45 lábas palettaszéles konténerek és a modernizált vasúti terminálok egyszerre teszik környezetbaráttá és költséghatékonnyá az átrakodás nélküli szállítást. Magyarország földrajzi elhelyezkedése ebből a szempontból is előnyös: az ország Közép-Európa logisztikai csomópontjaként szolgálhat, különösen a Kínából érkező áruk elosztásában. A záhonyi és budapesti intermodális terminálok fejlesztése, valamint a vasúti korridorok bővítése lehetőséget kínál a fuvarozók számára, hogy csökkentsék a közúti szállítás arányát, miközben növelik a hatékonyságot.
Az intermodális szállítás azonban nem mentes a kihívásoktól: a vasúti infrastruktúra szűk keresztmetszetei és a terminálok kapacitáshiánya még akadályozza a gyors terjedést.
Automatizáció és önvezető technológiák
Az önvezető teherautók és az automatizált raktárkezelési rendszerek a logisztikai iparág jövőjét képviselik. A Transport Logistic kiállításon több gyártó, például a MAN és a Scania, bemutatta a 3-as és 4-es szintű autonóm vezetési technológiával felszerelt járműveit, amelyek immár képesek emberi beavatkozás nélkül közlekedni bizonyos autópálya szakaszokon.
Az automatizáció azonban nemcsak a járművekre, hanem a raktárakra is kiterjed: a robotizált komissiózó rendszerek és az autonóm targoncák csökkentik a munkaerőigényt, emellett növelik a raktárak hatékonyságát. A magyar piacon a nagy logisztikai szolgáltatók már alkalmaznak ilyen technológiákat, amelyek különösen a csúcsidőszakokban – például a karácsonyi szezonban – jelentenek előnyt.
Kihívások a szektorban
Költségnövekedés és kapacitásfelesleg
A DigiLog Consulting 2025-ös elemzése szerint a közúti fuvarozási szektor továbbra is küzd a veszteséges működéssel, amit az alacsony kereslet és a kapacitásfelesleg okoz. Az üzemanyagárak ingadozása, az autópályadíjak emelkedése, a munkaerőköltségek növekedése és a biztosítási díjak drágulása különösen megterhelő a kisebb fuvarozók számára. Magyarországon a forint árfolyamának gyengülése további nehézségeket jelent, mivel a bevételek jelentős része euróban, míg a költségek forintban jelentkeznek.
Geopolitikai és gazdasági bizonytalanságok
A globális gazdasági környezet, például az USA és Kína közötti kereskedelmi feszültségek, a Brexit hosszú távú hatásai és a Közel-Kelet instabilitása növeli a szállítási időket és költségeket. Magyarországon a környező régiók helyzete, például Ukrajna konfliktusa és a balkáni országok vámkezelési rendszereinek eltérései, bonyolítják a nemzetközi fuvarokat.
Szabályozási változások
Az EU Mobilitási Csomag 2025-ös módosításai, vagyis a tachográfok kötelező cseréje, valamint az ICS2 vámkezelési rendszer bevezetése, tovább növelik az adminisztratív terheket.
Munkaerőhiány
A sofőrhiány továbbra is a szektor egyik legnagyobb problémája. A fiatalabb generációk számára a hosszú munkaidő és a külföldi fuvarokkal járó távollétek kevésbé vonzóak. Magyarországon a belföldi fuvarozók gyakran rövid távú feladatokat vállalnak, ami növeli az üres futások arányát és csökkenti a hatékonyságot.
Lehetőségek a jövőre nézve
A 2025-ös Transport Logistic kiállítás tapasztalatai alapján a közúti fuvarozás jövőjét egyértelműen a digitalizáció, az automatizáció, az intermodális megoldások, valamint a fenntarthatóság formálják. A költségnövekedés, a geopolitikai feszültségek és a szabályozások átalakulásának közepette a hazai és uniós piacokon is nélkülözhetetlen a gyors alkalmazkodóképesség.
A digitalizáció és az automatizált rendszerek hosszú távon nemcsak a működési költségek csökkentését segíthetik, hanem érdemben növelhetik a versenyképességet is. Az intermodális szállítás térnyerését jelentősen elősegítheti a vasúti infrastruktúra fejlesztése és a nemzetközi együttműködések támogatása. A fenntartható logisztikai megoldások – például az elektromos és hidrogénüzemű járművek alkalmazása, valamint a környezetbarát csomagolás – egyre fontosabb versenyelőnyt jelentenek. Ezzel párhuzamosan a régiós együttműködések megerősítése is új lehetőségeket teremthet a nemzetközi piacokon.
A változó piaci környezetben azok a fuvarozók lehetnek igazán sikeresek, akik időben felismerik az új irányokat, és bátran élnek az innováció nyújtotta előnyökkel.
Varga Viktor, K&V üzletfejlesztési igazgató | Fotó: K&V Kft.
Transpack Tudástár: intermodális szállítás
Az intermodális szállítás olyan logisztikai rendszer, amelyben a szállítmányokat többféle fuvarozási móddal – például közúti, vasúti és vízi szállítással – mozgatják, átrakodás nélkül, ugyanabban a szabványosított egységcsomagolásban (pl. konténer, csereszekrény). Célja, hogy egyesítse a különböző közlekedési módok előnyeit, csökkentse a költségeket és a környezetterhelést, valamint gyorsítsa az áruáramlást. Magyarországon az intermodális szállítás egyre nagyobb szerepet kap, mert lehetővé teszi a vasúti és közúti kapacitások kombinálását és az EU-s klímacélok teljesítését. A Transpack témakörében ez a megoldás különösen releváns a nagy távolságú, nemzetközi áruforgalom és az ipari-logisztikai parkok ellátási láncában.