Az értékes alapanyag eddig a szeméttelepre került

Írta: Csomor Zsolt - 2025 december 11.

Egy friss tanulmány szerint a települési szilárd hulladékból előállított fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) 80–90 százalékkal csökkentheti a repülés életciklusra vetített üvegházhatású gáz kibocsátását a fosszilis kerozinhoz képest. A kutatók szerint a háztartási szemét – benne ételmaradékkal és kidobott csomagolóanyagokkal – valós, rövid távon alkalmazható alapanyag lehet a légiközlekedés zöldítésében.

Ezzel évente 62 milliárd liter repülőgép-üzemanyag állítható elő

A városi szilárd hulladék vegyes összetételű: organikus anyagokat, műanyagot, papírt és fémeket tartalmaz, melyek jelentős része ma lerakókba kerül vagy elégetik. A tanulmány szerint gázosítással, majd Fischer-Tropsch-szintézissel a hulladékból olyan folyékony üzemanyag készíthető, amely kompatibilis a mai repülőgépmotorokkal, és teljesen kiválthatja a kerozint.

repülőgép tankolás repülőtér
Fotó: Shutterstock

Ipari léptékű adatok alapján a rendszerek a bevitt szénalapú anyagok akár 33 százalékát is folyékony üzemanyaggá alakíthatják, és a hatékonyság tovább javítható szén-dioxid-megkötéssel vagy zöld hidrogén bevonásával.

Ez a megoldás igen jelentős a környezetvédelem szempontjából, ugyanis világméretekben a települési hulladékból évente mintegy 50 millió tonna. Ebből 62 milliárd liter repülőgép-üzemanyag állítható elő, ami a légi közlekedés üvegházhatású gáz kibocsátásának nagyjából 16 százalékát fedezné. Ha az előállításba zöld hidrogént is bevonnak, a mennyiség 80 millió tonnára nőhet, ami már a globális kerozinigény körülbelül 28 százalékát adná, és évi 270 millió tonnával csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást. A szerzők szerint a széles körű bevezetéshez kormányzati, üzemanyag-gyártói, légitársasági és repülőgép-gyártói együttműködés kell, hogy növelhető legyen a termelés és csökkenjenek a költségek.

Szöveg forrása: NRG REPORT


Transpack Tudástár: Fenntartható repülőgép-üzemanyag hulladékból – A települési szilárd hulladék gázosítással és Fischer–Tropsch-szintézissel teljes értékű SAF üzemanyaggá alakítható, amely 80–90%-kal csökkenti a repülés életciklus-kibocsátását, és akár a globális kerozinigény közel egyharmadát fedezheti.

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.