A világon elsőként kapott engedélyt a Nuro. A kaliforinai közlekedési hatóság döntése szerint a Nuro járművei két, a cég főhadiszállásához közel eső megye útjain kezdhetik meg élesben a szállítási szolgáltatást.
Robotfutár szállít Kaliforniában (Forrás: Nuro)
A közlekedők biztonsága mindenekelőtt
A Waymo ex-mérnökei által alapított robotikai startup azt ígérte, hogy a közeljövőben komoly partnerrel együtt jelenti be a szolgáltatás indulását. A cég a munkát már meglévő Prius flottájával kezdi el, amibe később saját R2 elektromos autói is beszállnak. Az R2-t eleve áruk, és nem emberek szállítására tervezték, így az a kritikus helyzetekben előbbre helyezi a többi közlekedő biztonságát a saját szállítmányáénál.
A tesztfázis véget ért, indulhat az éles bevetés
A nagy csomagterű, hőmérséklet-monitoringgal ellátott, dobozszerű járgány gyártását a Roush autógyártó irányítja. Az autonóm szállítóeszköz lézeres LIDAR-technológiát használ, és a többi között felismeri a szirénázó járműveket is.
Az autonóm járművekre vonatkozó törvények 2012-es kaliforniai bevezetése óta a helyi hatóságok folyamatosan dolgoznak a szabályozási keretek kialakításán. Ez 2018 óta a többi között a Nuroéhoz hasonló, kisméretű szállítóeszközöket is érinti – számolt be róla blogbejegyzésében David Estrada, a vállalat jogi és szabályozási ügyekért felelős vezetője.
Többlépcsős folyamat végén járnak
A rendszer háromszintes engedélyezési folyamatában az autók először egy biztonsági sofőr mellett végzett tesztfázisban vesznek részt, ez folytatódik később már humán ellenőrzés nélkül. A kereskedelmi üzemmód az utolsó szakaszban indulhat be.
A Nuro tevékenységének fókuszában kezdetben a fogyasztási cikkek szállítása, például az idősek napi szükségletének eljuttatása áll. Hosszabb távon a cég járművei bekapcsolódhatnak a kritikus szállítmányok, például a vér vagy a gyógyszerek sürgősségi kiszállításába is – olvasható az IoT ZóNA és a PR Newswire oldalán.
Tavaly februárban a vállalat megkapta az engedélyt a közutakon való működésre, áprilisban pedig a teljes tesztfolyamat végrehajtására. A sofőr nélküli R2-t ellenőrzési okokból októberig egy hagyományos gépkocsinak is követnie kellett, akkortól azonban már három államban is elindulhattak az „árnyék nélküli” próbautak.
A december közepén kiadott engedély birtokában a startup megkezdheti a profitot termelő kereskedelmi szolgáltatását a szövetségi államban.