fbpx

Útdíjforradalom – ha zöldebben fuvaroz, kevesebbet fizethet

Írta: Transpack-2025/III. lapszám cikke - 2025 június 21.

2025-BEN EURÓPAI SZINTEN VÁLTOZIK MEG AZ ÚTDÍJSZABÁLYOZÁS. A KÖRNYEZETVÉDELEM MOSTANTÓL PÉNZÜGYI TÉNYEZŐ

A közúti áruszállítás világát alapjaiban formálja át az idei évtől életbe lépő útdíjrendszerek új hulláma. Az Európai Unió tagállamai és a szomszédos országok egyre szorosabban hangolják össze az díjszabásaikat, miközben előtérbe helyezik a környezetvédelmi szempontokat – mindezt az EETS (Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás) rendszerének kiterjesztésével és új adózási formák bevezetésével. Az új irány egyértelmű: aki zöldebben fuvaroz, az kevesebbet fizet.

Magyarországon is változik a díjszabás

Idén januártól 3,4%-kal emelkedett a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek esetében az infrastrukturális díj, ugyanakkor más díjtételek változatlanok maradtak. A cél az úthálózat fenntartásához szükséges források biztosítása mellett a környezetbarát közlekedés ösztönzése. Ezt segítette a kamionstop enyhítése is a korszerű, Euro 3–6 kibocsátási normás járművek számára a nemzetközi forgalomban. A szabályozás tehát közvetlenül támogatja a fenntartható flották fejlődését.

A szomszédaink sem maradnak le – Európa egységesedik

Szlovákia eredetileg 80%-os útdíjemelést tervezett, de végül 40%-os növekedést hagytak jóvá július 1-jétől. A változás az inflációs korrekciók mellett már CO₂-alapú díjkomponenseket is tartalmaz – ez jelentős mérföldkő a régióban. Emellett 140 új fizetős útszakaszt is bevezettek.

Csehországban 5%-os emelés történt az úthasználati díjakban, míg Lengyelországban az áruszállítás adminisztratív terhei nőnek a SENT-rendszerrel való regisztrációs kötelezettséggel.

nyergesvontató pótkocsi kamion autópálya
Fotó: shutterstock.com

Ausztriában a leglátványosabb változás a tachográfokra vonatkozik. A cserére vonatkozó határidőt 2025. év február végéig meghosszabbították, utána viszont súlyos bírságok lépnek életbe – országonként eltérő mértékben, akár több ezer euróra rúgva. Emellett az osztrák útdíj a tengelyszám és a CO₂-kategória alapján akár 12,6%-kal is emelkedhet.

Az EETS-hálózat is bővül. Idén Bulgária és Svájc is csatlakozik az egységes útdíjfizetési rendszerhez, amely már számos országban működik: többek között Németországban, Spanyolországban, Magyarországon és a skandináv térség hídjainál. Ez nemcsak egyszerűsíti az adminisztrációt a fuvarozók számára, hanem javítja az átláthatóságot is.

Digitális jövő a volán mögött

A fejlemények mögött olyan technológiai szolgáltatók állnak, mint az Eurowag, amely a digitalizáció és a fenntarthatóság szempontjait ötvözve segíti az áruszállító vállalkozásokat az átállásban. A cél a tisztább, méltányosabb és hatékonyabb közúti fuvarozás.

„Sok ország nemcsak az infláció miatt emel díjat, hanem azért is, hogy ösztönözze a zöldebb járművekre való átállást” – hangsúlyozta Ivana Lang, az Eurowag képviselője.

Forrás: Eurowag | Fotó: shutterstock.com

CÍMKÉK logisztika