Kevesen hittek abban, hogy az üdvözlőkártya túléli a 2000-es évek elejének digitális forradalmát. Annak ellenére vagy éppen amiatt, hogy a mai kommunikáció sokkal gyorsabb és egyszerűbb, az iparág erősebb, mint valaha.
Sokat jelent
Gyermekkori születésnapjaim fénypontját jelentették apai nagyszüleim születésnapi üdvözlőkártyái. Minden évben ott feküdtek a postaláda fenekén, mindig fából készültek, és cirkalmas, szinte gótikus stílusban írt üzenet állt rajtuk. Néha a kártya valójában egy zseniális szerkezettel nyíló apró doboz volt. Időnként egy pici ház formájában érkezett, és az ajtaja mögött bújt meg az üdvözlet. Sokszor rejtett egy bankjegyet vagy lottócédulát egy megtévesztő titkos fi ókban. Tudtam, hogy nagyapám sok időt tölt a műhelyében, hogy elkészítse a kártyákat, és ez nagyon sokat jelentett számomra. Sokkal többet, mint 89 lájk a Facebookon…
Egyiptomi ihlet a mában
Az üdvözlőlapok története a dicső múltba nyúlik vissza – állítólag az ókori Egyiptom újévi üdvözleteivel kezdődött –, de sokak szerint az új digitális korszakban véget is ér. Ki szánna időt és energiát egy fizikai üdvözlőkártya küldésére, amikor egy tetszetős szmájlival kiegészített SMS csak néhány gombnyomás? A válasz: sokan, nagyon sokan. Az USA-ban évente hétmilliárd üdvözlőlapot adnak el; egy átlagos brit 33 kártyát vásárol évente, és Svédországban egyedül a karácsony és újév táján mintegy 30 millió üdvözlőkártyát adnak postára. A tények azt mutatják, hogy a digitális technológia fejlődése inkább megerősítette, mintsem tönkre tette volna az üdvözlőkártya-iparágat. A lájkok és kommentárok formájában létrejövő gyors interakciókra adott ellenreakcióként egyre inkább megbecsüljük azt, ami fizikai, lassú és kézzelfogható. Ha magunk vagdaljuk a húst az ebédhez, ha nyomtatott újságot olvasunk a reggelinél, ha valódi üdvözlőkártyát hoz a postás, ezek jelentik a luxust az egyre stresszesebb és mulandó világunkban.
Az Egyesült Királyságban, ahol legtöbb az egy főre jutó elküldött üdvözlőlapok száma, a kártyaértékesítés csupán 2016-ban 1,75 milliárd fontot ért el. Az üdvözlőkártyák népszerűsége a brit szigeteken a 19. század közepétől ered, amikor a korszerű nyomtatási eljárások és az újfajta papírok lehetővé tették a korszak legjobb illusztrátorai által megtervezett kártyák tömeges előállítását. Ez, valamint az új, megfizethető postai szolgáltatás, az úgynevezett Penny Post a kereslet robbanásszerű növekedéséhez vezetett.
„Nálunk, az Egyesült Királyságban változatlanul erős a piac. Alig múlik el egy hét egy brit háztartásban anélkül, hogy valaki ne venne, ne kapna vagy küldene egy üdvözlőlapot” – magyarázza Lucio Santoro, az Egyesült Királyság egyik vezető üdvözlőlap-vállalatának, a Santoro Ltd. vezérigazgatója. „A britek nem arról ismertek, hogy az érzelmüket annyira nyíltan fejeznék ki, mint mondjuk a mediterrán kultúrákban, viszont rendkívül szívesen nyilvánulnak meg üdvözlőlapokon keresztül.”
A Santoro Ltd. kártyái kreatív kialakításukból ismertek, így a vállalat hozzájárult a kifinomultabb és innovatív üdvözlőlapok elterjedéséhez. Ugyanis egy köszöntőkártya sokkal több is lehet, mint egy kétdimenziós, papírdarabra rajzolt aranyos mackó.
„Itt a Santorónál arra törekszünk, hogy ne csináljunk semmit »normálisan« vagy »hagyományosan«” – mondja Lucio. „Vezérfonalunk az arra való törekvés, hogy valami innovatívat csináljunk és provokáljuk a meglévő normákat, ami lehet egy új anyag, egy speciális nyomtatási technika vagy a kártyák különleges kialakítása. Az ihlet bárhonnan jöhet – például utazás, új kultúrák, múzeumok vagy akár a divat felől.”
Mi jellemzi a tökéletes üdvözlőlapot?
„A tökéletes üdvözlőlapnak tükröznie kell a küldő egyén személyiségét, de illenie kell a címzetthez is, és mély, hosszan tartó emléket kell létrehoznia. Gyártóként ezért nagy figyelmet kell fordítanunk arra, hogy milyen formájú és méretű legyen a kártya, hogyan legyen kinyomtatva és kidolgozva. Fontos a tömeg és a vastagság is, hogy jól viselje a hajtást és a vágást.”
Öt érdekesség az üdvözlőlapok világából
1. A legnagyobb üdvözlőkártyát Indiában készítették 2017-ben, mérete 239,95 m². Az elülső rész 18,05 × 13,29 méter, és a „Happy Independence Day” üzenet áll rajta.
2. A világ legkisebb üdvözlőlapja 2017 decemberében készült, amikor az egyesült királysági Teddingtonban működő National Physical Laboratory ionsugarakat használt fel egy karácsonyi üdvözlőkártya kimetszésére, amely mindössze 15 × 20 mikrométer méretű volt (0,0015 × 0,0020 cm).
3. Az első ismert karácsonyi üdvözlőkártyát 1843ban Sir Henry Cole küldte a nagymamájának. Ez lett történelem legdrágább üdvözlőkártyája, amikor 2001-ben árverésen értékesítették 20 000 fontért.
4. A legnépszerűbb üdvözlőlap a születésnapi üdvözlőkártya, ezt követi a karácsonyi és a Valentin-napi, majd az anyák napi és az apák napi kártya.
5. Amikor Robert Downey Jr. Pekingben az Iron Man 3 film PR-munkáin dolgozott, 48. születésnapja alkalmából olyan üdvözlőkártyát kapott, amit 5339 ember írt alá. Ez új világrekord volt.
Mi a véleménye az üdvözlőkártyák jövőjéről – 50 év múlva is lesznek még?
„Bármilyen is lesz a társadalmunk 50 év múlva, meg vagyok győződve arról, hogy továbbra is használni fogjuk az üdvözlőlapokat érzéseink kifejezésére. Annak ellenére, hogy az összes közösségi média felől gyors és soha véget nem érő mennyiségű információ áramlik, az üdvözlőlapok ezt túl fogják élni. A digitális üzeneteket néhány másodpercen belül elfelejtjük, de az üdvözlőlapot – különösen, ha szép és egyedülálló – több nap, hét vagy hónap után, sőt, egész életünk során bármikor újra és újra kezünkbe vehetjük.”
Öt kártya, amelyekre Lucio Santoro a legbüszkébb
1. „Listám élére az első swing kártyát helyezném, az 1994-ben tervezett és gyártott SCO1, »Clown on a Swing« kártyát, ami a »3D Swing Card« sorozat része, és Iggesund Invercote kartonból készült. Akkoriban ez áttörést jelentett a 3D-s kártyatervezés területén. Amikor kidolgoztam a projektet, valami olyat akartam létrehozni, ami eddig még nem volt, ami meglepő, és aminek örülne és sokáig megőrizné emlékét az, aki ezt a kártyát kapja. Azt a tanácsot kaptam, hogy adjam fel a projektet, mert az nem működőképes, mivel a kiskereskedők úgysem fizetnék meg a magas árát, és mert egy ilyen projektet nehéz kivitelezni, mivel nagyon speciális és egyedi papírmérnöki tudás kell a papírtechnikához, szerszámkészítéshez, a 3D-illusztráció és a kivágószerszám megtervezéséhez, nem is beszélve arról, hogy találunk-e olyan kartont, amelyik minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, ami a koncepció működéséhez szükséges. Nagyot tévedtek! Huszonnégy év telt el azóta és Swing Card termékcsalád még mindig olyan erős, innovatív és releváns, mint 1994-es megjelenésekor volt.”
2. „Glen Baxter humoros »Uncle Frank« GB0010 kártyája. Tetszett a kártya lökött humora és retró kinézete, amely hasonló humorkártyák egész műfaját alapozta meg.”
3. „A »Geronimo«, NT009, 1997-ben megnyerte a legjobb nem alkalmi/humoros kártyáért járó GCA International Louie-díjat. Ez egy fekete-fehér fotó egy őrülten boldog és büszke görkorcsolyás kisgyereket mutat, aki mindenkinek mosolyt csal az arcára, függetlenül attól, hogy melyik országban él, és milyen nyelven beszél.”
4. „Negyedik lenne az SC05. Témája: »Macskák a könyvespolcon«, amely számos alkalomhoz illik – különösen a macskák szerelmesei kedvelik. Ez újabb mérföldkő volt a 3D-s üdvözlőlapoknál: a kártya összecsukva lapos volt, de amikor kinyitották, interaktív, izgő-mozgó jelenetté változott, amiben a macskák a könyvespolcon mászkálnak. Ez a kártya 1994-ben elnyerte az üdvözlőkártya szakma legrangosabb elismerését, a Louie Award for Card of the Year díjat.”
5. „ES72, »I Found my Family in a Book« és ES67, »New Heights«. Ezek nagyszerű példák arra, hogy egy szép illusztrációval és érzelmi töltéssel rendelkező üdvözlőkártya lehetőséget ad a feladónak arra, hogy elmondjon vagy kifejezzen valami egészen egyedit. Ezek a Gorjuss kollekció részét képezik, ami óriási nemzetközi sikert aratott, és több mint 92 országban forgalmazták a termékkategóriák széles skáláján, beleértve a ruházati cikkeket, a könyveket, a babákat, a levélpapírokat, a játékokat, a cipőket és sok más terméket.”
2018 áprilisában a Santoro Ltd. megkapta a The Queen’s Award for Enterprise for International Trade díjat.
Forrás: INSPIRE 3/2018. Szöveg: Johan Forsstedt
Illusztráció: Theispot.com Fordítás: LUPE Magazin