Transpack 2015 III. szám

Vajon mely fogyasztói trendek gyakorolnak legnagyobb hatást a csomagolásra? Számtalanszor jártuk már körbe ezt a témát, akár szavazást is indíthatnánk róla. Ezúttal határainkon túl érdeklődtünk a témában, a Hispack kapcsán a spanyolok szokásait számszerűsítettük. Gondolták volna, hogy a fenntarthatóság és a környezetbarát csomagolás volt a prioritás a válaszadók közel felénél? De szorosan ezt követi (43%-kal) az ergonómia, a gyakorlatiasság és az egyszerű használat, az intelligens csomagolás pedig ?feltört", 33%-uk tulajdonított neki döntő szerepet. Egyre nő az optimizmus és a pozitív várakozás a csomagolási értéklánc vállalatainak területén (még mindig) Spanyolországban, 70% vár magasabb forgalmat az előző évhez képest, és a vállalatok közel egynegyede által előre jelzett növekedés több mint 10%. Ez a spanyol ágazati barométer, távol áll tőlünk szoros párhuzamot vonni, de tanulságos és aktuális mindenképpen a cikkünkből idézett adatsor.

Kicsit közelítünk: a német tartományi hatóságok évtizedek óta azon fáradoznak, hogy a fogyasztók egészségét veszélyeztető, ún. migráns anyagok a lehető legkevesebb mértékben jussanak az élelmiszerekbe. A műanyag csomagolóanyagok esetében régóta körültekintően szabályozzák, milyen anyagokat és kemikáliákat használhatnak az előállításukhoz. A csomagolóanyagok más komponensei - idetartoznak a nyomdafestékek is - ezzel szemben, máig nincsenek pontosan és részletesen megadva. Ezt a témát is körbejárja egyik írásunk.

De ezúttal sem ?csak" csomagoltunk. AII. Epal Raklap Szimpóziumra készülve az áruforgalom egyik legegyszerűbb, de mégis nélkülözhetetlen elemét tettük a középpontba: a rakodólapot. Azt hinné az ember, hogy kézenfekvő mindenki által használt eszközről (majd göngyölegről) beszélünk, de talán épp ezért tud slágertermékként vagy épp sláger problémaként felbukkanni.

Sokkal közelebbi, szakmától akár független témát is elkezdünk most boncolgatni: ez pedig a vezetői képesség. Lássuk be: a hazai kkv-szektor leginkább egykori vezetők kisvállalkozásainak szárnypróbálgatásaiból indult, remélhetőleg ma már jól működővé vált vállalkozásokból áll. Ugyanakkor az utóbbi 5-8 év messze nem nevezhető ideálisnak a gazdasági környezet szempontjából, így sok vállalatnál felértékelődtek a vezetői képességek. Épp azok a képességek, amiket ezek a vállalkozók vagy hoztak magukkal, vagy nem, vagy megtanulták azóta - hát vagy nem. Miközben folyamatos a piaci verseny, ahol nehéz versenyelőnyhöz jutni, ha a kollégák nem motiváltak, és csak a kötelezően elvárt erőfeszítést hajlandóak beletenni a munkába. A piac pedig már nem tartja el a gyenge vagy közepes színvonalon teljesítő szereplőket. A feladat tehát adott, ezért ezt a témát is körbejártuk, sőt tartogatunk majd meglepetéseket legközelebbre is ebben a témában. Nos, addig hasznos olvasást kívánok!

Sándor Ildikó
főszerkesztő

 

Lapszámban megjelent cikkek