Transpack 2018 III. szám

Olyan boom előtt állunk, mint amikor a lovaskocsiról átültünk az autókra. A technikai újdonságokkal nehéz lépést tartani, az automata targoncáktól kezdve a drónos leltározáson keresztül a blockchainig vagy az önvezető logisztikai járművekig egy sor olyan technológiával találkozunk, amelyek alapjaiban változtathatják meg a logisztikát a következő években. Egy példa, aminek adatait még emészti a logisztikai szektor: az Alibaba tavaly a Black Friday-en 23 milliárd dollár értékű árut adott el (egy nap!), és ebben volt olyan 8 perces időszak, amikor 250 ezer megrendelés érkezett be. Az e-kereskedelem tehát robbanásszerűen változtatja meg nemcsak a vásárlási szokásainkat, hanem a logisztikát is, ami a futárszolgálatoktól a légi szállításig mindent újragondolásra kényszerít. A fejlődés elképesztő, és aki nem nyitott az újításokra, nem akar, vagy nem tud új technológiákat alkalmazni, az le fog maradni, s egyszer csak azt veszi észre, hogy nem tud versenyképes ajánlatot adni, mert annyival olcsóbbak és színvonalasabbak a többiek.

A XXI. századi ipari forradalommal párhuzamosan azonban van egy másik probléma is, egy minden területet érintő „boom”: a munkaerőhiány. A munkaerővel ugyanis „csak” három baj van: kevés, képzetlen és morális problémákat generál. Gyorsan egy példa, hogy ne csak általánosítsunk, és maradjunk is a logisztikánál: amikor egy másik országba küldte volna a fuvarost a diszpécser, mint amit előző napon megbeszéltek, a munkavállaló felmondással fenyegette meg a munkáltatóját… Persze le lehet itt szabályozni mindent, de a tendenciát sajnos jól tükrözi.

Két szélsőséges példát hoztam, de amíg a jövőt próbáljuk alkalmazni, a munkaerő-problémát pedig megoldani, a mindennapjainkhoz számos szakmai információt osztunk meg önökkel ezúttal is, amihez hasznos olvasást kívánok!

Sándor Ildikó
főszerkesztő

 

Lapszámban megjelent cikkek

Várják a régió logisztika- és ellátásilánc menedzsment folyamatait előmozdító innovatív pályázatokat!
Rekordidő alatt képes kiszolgálni a gyárat a 20 ezernégyzetméteres, 18 ezer palettás raktárkomplexum
Fókuszban a termékfejlesztés
Az olasz PANOTEC olyan kartondobozgyártó rendszert dobott a piacra, melynek segítségével a becsomagolandó termékek, illetve áruk méretéhez pontosan...
Egy ideális világban minden teher elfér a szabvány raklapon, egyforma súlyú és méretű és bármilyen targoncával könnyen mozgatható. Sajnos a való...
Nem csak a már a „begyűjtött” adatok védelme jelent feladatot, hanem a most vagy egy hét, vagy egy hónap múlva induló új adatbázisképzés is. Az...