fbpx

Borok hagyományos és kreatív csomagolása

Írta: Szerkesztőség - 2013 július 04.

Az igényes borivók számára a bor attraktív megjelenése közel olyan jelentőségű, mint a bor minősége. Mivel óriási a választék a borok piacán, nagy szerepe van a marketingnek, ezen belül a vonzó csomagolásnak.

Természetesen a csomagolás alapvető feladatainak – a termék védelme és szállíthatósága – teljesítése kulcsfontosságú. Ha borcsomagolásról beszélünk, hajlamosak vagyunk csak a címkére gondolni. Kétségtelen, hogy a címke a bor névjegye, tájékoztat és felkelti a figyelmet, kifejezi a bor jellegét, eredetét, vagy elmeséli a bor történetét, szóval a címke a design meghatározó része, de a csomagolás többi összetevője – a palack, a dugó, a kapszula – is nagyban hozzájárul az összkép kialakításához.

 

 

Az egyedi csomagolás mellett nem elhanyagolható, a gyűjtő-, a kínáló-, és az ajándékcsomagolás sem. Az igényesebb borok szinte kizárólag üvegpalackban vannak, aminek többek között az üveg semlegessége, íz-, és aromazárása az oka, és az is, hogy az üveg minőséget, értéket képvisel, aminek hangsúlyozása növeli a vásárlók bizalmát. A boros palackok leggyakrabban 0,7 l töltőtérfogatúk, de vannak 0,2, 0,5, 1 l-esek is. A legtöbb üveg palack zöld vagy átlátszó, de előfordulnak másfajta színű palackok is a piacon. A palack design az utóbbi években nagy változáson esett át, új formákkal és geometriákkal találkozhatunk. A nagy gyártóknak 60-80 féle formájú 750 ml-es palackja van. Többutas palackok is vannak, amelyek a kereskedelemben betétdíjasak, vagyis visszaválthatók, több alkalommal újratölthetők. Újrahasznosításnál nagy előny, hogy az üveg anyagában tetszőlegesen újrahasznosítható minőségromlás nélkül. Az üveg mellett meg kell azonban említeni a PET palackot, a bag in box csomagolást, és az alumínium dobozt. A műanyag flakonok felhasználása egyre nő a borpiacon. Először a repülőtársaságok vezették be a PET flakonokat biztonsági okokból és a csekély tömegük miatt.

 

Egy 0,7 l-es műanyag flakon tömege csak tizede az ugyanilyen térfogatú üvegének. Így a repülőgépeken nagyon sok üzemanyagot és költséget lehet a PET alkalmazásával megtakarítani. Az USA-ban nagyon népszerű a PET flakon, különösen a kis kiszerelés 4x csomagban. Az eltarthatósági idő meghosszabbítására egy oxigén abszorbeáló réteget visznek fel a PET flakonra, a bevonattal ellátott PET flakonok és az üvegpalackok gázzárása között már nincs jelentős különbség. A bag in box csomagolás nem újdonság, több mint 50 éves amerikai találmány, amely egy belső laminált lehegesztett tömlőből áll csappal felszerelve és egy kartonból készült külső kartondobozból hordozófüllel ellátva.

 

 

Helytakarékos megoldás, a szállítási-, tárolási költségek lényegesen kisebbek, mint üveg csomagolásnál. A leggyakoribb kiszerelés 3-10 liter, a légmentes zárás garantálja az állandó minőséget még nyitás után is 6 hétig. 20 literes kiszerelésnél kb. 1,7 euro a csomagolás költsége, míg ugyanez a térfogat üvegpalackokban 6,4 euro csomagolási költséget jelent. Elsősorban Angliában, Ausztráliában, Új-Zélandban és a skandináv országokban népszerű a bag in box csomagolás. Alumínium dobozos borok is megjelentek a piacon 0,2 vagy 0,25 l-es kiszerelésben. A Ball Packaging Europe erősített falú, speciális belső bevonattal ellátott dobozokat gyárt borokhoz, ízesített fröccsökhöz. Különösen a nem kifejezetten borivó fiatalok körében kedvelt a trendi dobozos kiszerelés. De népszerű az idősebbek körében is az egyadagos kiszerelés, mert könnyű, gyorsan lehűthető, és nem törékeny, ideális piknikhez, kiránduláshoz, utazásnál. A záróelemek piacán is nagy változások történtek, korábban csak természetes anyagú, natúr vagy préselt parafából készült dugókat használtak. Ma már vannak szintetikus anyagból készült dugók, amelyet koextrudálással gyártanak, és a dugók fő tömegét PE hab alkotja.

 

 

A gyártók is és a fogyasztók is megbarátkoztak a szintetikus dugókkal, rengeteg jó tulajdonságuk van, nem fordulhat elő dugóíz, nem törnek, nagyon jó az oxigénzárásuk, és az áruk is kedvezőbb. Sőt már zöld változatban is vannak szintetikus dugók, amelyeket részben megújuló nyersanyagforrásból, részben a dugók újrafeldolgozásával nyert reciklátumból gyártanak. A kapszulák anyaga PVC, PET, vagy laminátum (alu/PE/alu), a teteje vékony, 45°-os perforált legtöbbször dombornyomással díszített alumínium. Az Amcor olyan kapszulát is gyárt, amely egyben egy csavaros alumínium kupak, négyféle, különböző oxigénáteresztésű betéttel ellátva. A gyártók nagy része a fogyasztói csomagolásra koncentrál, hiszen a gyűjtődoboz már nem érdekes a fogyasztó számára. Azért akadnak a piacon igényesen nyomtatott gyűjtőkartonok is. Viszont mivel a borok esetében hiányzik a kínáló csomagolás, a kereskedelemben a gyűjtőt alakítják át kínálóvá, vagyis levágják a gyűjtődoboz tetejét. A célnak megfelel ez a megoldás, de nem túl elegáns.

 

 

Egy másik elterjedt megoldás, hogy a gyűjtő tetején a fülek ráhajtása után marad egy nagyobb lyuk, ahol kivehető a palack. Ezzel a megoldással elérhető, hogy a vásárló könnyen hozzájusson a termékhez, de nem látható a termék, csak, ha kivesszük.  Ha a magyar piacon nem is, de más piacokon akadnak boros kínálók, amelyek nagyon vonzó képet mutatnak a termékről.

A gyűjtődobozok szinte kivétel nélkül 6 db-osak, egyrészt mert a 6 db-os gyűjtő tömege 7-8 kg, ami könnyen kezelhető, másrészt mert jó raklapkihasználtság érhető el, akár 25 db gyűjtődoboz is elfér egy sorban egy euro palettán.