fbpx

Szemtelenség: törvényes csalás a csomagolás segítségével

Írta: Kohout Zoltán - 2023 október 01.

Az ipar, a csomagolástervezés néha jobban ismeri a fogyasztót, mint az saját magát. Tudja például, hogy a vevő ritkán méricskél, ritkán olvassa el az apróbetűs tájékoztatókat a csomagoláson. Így ha a gyártó fel is tünteti a tartalmi vagy mennyiségbeli változtatásokat, mégis képes megtéveszteni a vásárlót.

Zsugorfláció, fukarfláció

Amit gyakran – naponta, hetente – vásárolunk, annak már nem nézünk minden alkalommal utána: nem ellenőrizzük a beltartalmi jellemzőit vagy tömegét. Így törvényszerű, hogy ha a gyártó apró változtatásokat eszközöl ezekben a paraméterekben, az árat viszont nem változtatja meg, akkor aligha vesszük észre, hogy kevesebb vagy csökkentett értékű árut veszünk ugyanannyi pénzért. Vagyis drágábban. Rejtett áremelés ez, amit a fogyasztóvédelem „zsugorflációnak” becéz: kevesebb deciliter joghurt, kevesebb szem bonbon, vékonyabb szelet mirelit hús vagy kevesebb gramm zöldség. Más esetekben a termék hatékonysága, „ereje” csökken: például kevésbé tartós az illatszer, hígabb a tej és így tovább – ennek szellemes fogyasztóvédelmi beceneve a „fukarfláció”.

A legnagyobbak is vétkesek

A Hamburgi Fogyasztói Tanácsadó Központ (VZHH) és a Stiftung Warentest figyelmeztető közleménye szerint ebben a gyakorlatban legnagyobb élelmiszer- és vagy kozmetikai ipari gyártók is vétkesek. A Privátbankár összesítése szerint Nagy-Britanniában 2015-2017 között 206 olyan terméket azonosítottak, amelyek mérete csökkent, pedig akkor még nem is volt akkora infláció, mint az utóbbi években. Németországban idén minden eddiginél több panaszt regisztrált a VZHH, több százat. A tendencia már 2022-ben elkezdődött, akkor ugyanis az év első feléről a második félévre csaknem megduplázódott a megerősített esetek száma. Itt is sokféle élelmiszer-termékcsoport érintett (chips, fagylalt, édességek, mosószerek, állateledelek, sajtok).

Cserkészjelszó a megoldás: „Légy résen!”

A fogyasztóvédelem természetesen azt javasolja, a korábbinál alaposabban ellenőrizzük a csomagolásokon olvasható tájékoztatót. Illetve igyekezzünk emlékezni, hogy korábban milyen beltartalmi jellemzőkkel és csomag/tömeg kiszereléssel vettük ugyanazt a terméket. AZ eljárás ugyanis jogi szempontból legális lehet. Ha a csomagban tényleg az van, ami rá van írva, akkor a gyártó eljárása jogilag elfogadható, csupán erkölcsileg ítélhető el, hiszen a vevő feledékenységével, figyelmetlenségével, jóhiszemű bizalmával él vissza. A francia kormány például azzal megy e visszaélés elébe, hogy törvénnyel kötelezné az ipart: a termékeken egyértelműen jelezze, ha ugyanazon csomag tartalmát csökkentik.