fbpx

E-logisztika: a Pagony esete rámutat a szektor kihívásaira

Írta: Kohout Zoltán - 2023 szeptember 30.

Az internetes kereskedők leggyakoribb problémája az online forgalmazásban, hogy nem rendelkeznek logisztikai infrastruktúrával, személyi apparátussal. Így aztán gyakori, hogy lakásban raktároznak, ha van kis üzlethelyiségük, onnan igyekeznek kielégíteni az áruszállítással, árukezeléssel kapcsolatos feladatokat. A népszerű Pagony gyermekkönyvkiadó alapítója először külső, majd saját logisztikai céggel oldotta-oldja meg a problémát.

Az élénkülés kihívást is maga után von

A G7 gazdasági folyóirat e területen arról ír, hogy Banyó Péter, a Pagony egyik alapítója és testvére, a 2010-es évek közepén egy gyógyszeripari vállalat logisztikai vezetőjeként dolgozó Banyó Tamás is szűk 10 éve szembesült az e-kereskedelem e logisztikai kihívásával. Volt logisztikai partnerünk, de ahogy felélénkült a kiadói online értékesítés, egyre nehezebb lett a megrendeléseket kezelni. Ez a leggyakoribb motívum, ami a kereskedelmi cégeket – különösen az online forgalmazókat – arra sarkallja, hogy külső cég megbízásával lássák el a logisztikai feladatokat. Világos, hogy az online kereskedelem világának szereplői nem logisztikai szakemberek. Ők kereskedők, marketingesek, nem szakmájuk a raktártechnológia, az árufuvarozás, a munkaerő-toborzás, az árukezelés adminisztrációja, a csomagolás és a többi logisztikai feladat.

Saját kézben oldották meg a kiszervezett e-logisztikát

A testvérpár 2018-ban úgy döntött, maguk birkóznak meg a kihívásokkal: megalapították a Booklog Kft.-t 2018 májusában. A cégalapítással ráadásul Pagonyon túl más ügyfelek kiszolgálására is bevethető lett – azaz bővíteni tudta e-logisztikai megrendelői körét. A Booklog a Pagony tapasztalati bázisa és rendelésállománya mellett az alapítók befektetésével indult, ami alapvetően egy állványrendszer, anyagmozgató gépek megvásárlásához, illetve az informatikai rendszer fejlesztéséhez és a hozzá tartozó eszközök beszerzéséhez volt szükséges. A legnagyobb kihívás a raktárbérlési szerződés megkötése volt, részben azért, mert az ingatlanbérbeadók magatartása, részben a megfelelő belmagasságú, a magastárolást biztosító állványtechnológia befogadására alkalmas bérlemény az egyik kulcsa egy raktárlogisztikai cég sikerének.

Bővülő profil, hatékonyabb menedzsment

A testvérpár által létrehozott cég végül is a megrendelések regisztrációjától kezdve a csomagfeladásig kezeli az online vásárlásokat, ellátja az ügyfelek kiskereskedelmi egységeinek napi kiszolgálását és a teljes nagykereskedelmi disztribúciót, miközben az egyedi logisztikai problémákkal is megbirkózik. A raktáros-munkaerő toborzása és megtartása is nagy kihívás. Ahogyan az gyakran megvalósul a logisztikai feladatok kiszervezésével, a menedzsmentnek több ideje marad a piaci növekedés, a marketing, a szolgáltatás minősége javításának előmozdítására. A Booklog esetében is ez történt: a cég organikusan fejlődik anélkül, hogy nagyobb hangsúlyt fektetett volna az új ügyfelek szerzésére, a könyvkereskedelmen túl a profil játékokkal, sportszerekkel foglalkozó cégek felé is bővül –, és Tamás az operatív tennivalóktól hátrébb lépve több időt szánhat az értékesítéssel, stratégiával, logisztikai és informatikai rendszerek, folyamatok fejlesztésére.

A raktárköltséget, a munkaerőt is könnyebben kezelik

Az idén 200 millió forint feletti árbevételt elérő vállalkozás a működése során mindvégig nyereséges volt, aminek elérése leginkább azért nagy eredmény, mert egy kis logisztikai cég gazdálkodásában a raktárbérlés óriási fix költség, akármekkora készletet is tartanak benne. A munkaerő ehhez képest már valamivel jobban skálázható, a mostani technológia mellett a betanulás mindössze néhány óra kérdése, és újabban a toborzási nehézségek is enyhülnek.

(forrás: G7)