Értéknövelő művészeti elemek III.

Írta: Szerkesztőség - 2013 július 07.

Minőségi fényképek

Előző cikkemben írtam, hogy egy kép többet ér ezer szónál, mivel, hogy képekben gondolkodunk, és ezek hatnak leginkább az érzelmeinkre és így a vásárlási döntéseinkre is. Az illusztrációkról már volt szó, a fényképeknél sokkal hangsúlyosabban képesek az érzéseket kifejezni – gondoljunk a rajzfilmekre -, de csomagolásoknál a fényképek használatával találkozunk leggyakrabban.

Mivel egy csomagolást – ugyanúgy, mint az autókat – nem pár hónapra terveznek, ezért művészi értékű fényképek használata lenne indokolt. Értéket kell a csomagolásnak sugároznia. Ezt egy amatőr fotóval – készíthetjük akár saját magunk, elvadult esetben mobil telefonnal is – nehezen lehet elérni, kivéve, ha amatőrséget, olcsóságot akarunk kisugározni a termékünkről.

A saját készítésű fotók eredményessége esetleges. Bárki, akinek jó szeme van képes elfogadható képet készíteni, de az nem biztos, hogy egy csomagoláson már megállja a helyét. Gondoljunk bele, a fotózás is egy szakma, nem mindegy hogyan van az a kép megkomponálva és nem is beszélve a megvilágításról. Képeknél többnyire ezek szoktak lenni a buktatók. Az alábbi csomagolás egy német kontár szörnyszüleménye. A tipográfiai hibákat most itt nem vesézem (pedig van benne bőven), a cicát saját maga az alkotó fényképezhette, a háttér kiválasztásával már nem foglalkozott. Összecsapott, igénytelen fércmű, mely teljes amatőrséget sugároz, ezáltal a terméket is a nagyon olcsó kategóriába süllyeszti le. Ha ez volt a cél, akkor elnézést kérek.

 

 

Egy másik lehetőség, ha a grafikus a NET-ről tölt le fotót. Ezek többnyire jó minőségűek (ha profi, fizetős oldalról töltik le), egy probléma lehet velük, más terméken is ugyanezt a fotót használhatják, és akkor oda az egyediség. Ennek az élét a mai szokások szerint különböző PhotoShop-os effektekkel szokták tompítani.

De ne csak a hibalehetőségekről, hanem a szép dolgokról is beszéljünk. Első remek példaként a Harvey Nichols termékcsalád klasszikusát mutatnám be, mely a kiváló angol csomagolástervező, Michael Nash munkája. Nem kell róla sokat beszélni, a jól megkomponált fotó a lelkekre hat, egyszerűen elad. A terméknek vannak utódai is, melyek hasonló stílusban, modernebb kivitelezésben készültek. A stílusok változnak, de a tágra tárt szemek nem.

 

 

Hasonló jellegű, de retrós beütéssel készült a következő bébiétel csomagolás. Nyilván a retrós jegyekkel bizonyos célközönséget kívántak megnyerni. A figyelő, huncut gyerekszemek itt is hatnak.

 

 

A kávés termékcsaládnál szintén hasonló eszközökhöz nyúltak. A vásárló lelkére kívántak hatni – egyszerű, romlatlan emberek készítik a világ több táján is ezeket a minden bizonnyal finom kávékat.

 

 

A Beef Burgers dobozát valószínűleg angol grafikusok tervezték, a “kevesebb gyakran több” elvét alkalmazva, tiszta, szép, egyszerű csomagolást készítettek. Ez a csomagolás abban a piaci környezetben jól el tudja adni a terméket.

 

 

A mai kicsit igényesebb magyar trendi az alábbi csomagolás mintáját követi, az itt látható jegyeket lelhetjük fel sok itthoni terméken. Van egy jó termékfotó (valószínűleg valamilyen képszolgáltató ügynökségtől), ezen kívül a NET-ről letöltött vektoros illusztráció (a levél), az egész megspékelve verlaufokkal (átmenetekkel), PhotoShop-os effektekkel. A baloldali felfelé húzó effekt-ívekkel nem sokat babráltak (csapták-vágták), míg a Hänchen szó fölötti résznél van némi ívelése a hussanásnak, addig a bal alsó hussanás szögletes. Olyan, mintha hibás lenne. Mit akartak ezzel kifejezni? Szerintem semmit, csak bután követik a divatvonalat – a nem képzett grafikusok mai, bevált sablonját. Ez a tendencia már lassan 10-15 éve megy – nincs ötletünk, pótoljuk valamilyen gépi effekttel.

 

 

Ennek továbbfejlesztett változatát láthatjuk a Knorr öntetek csomagolásán. Tiszta, szép fotókompozíciók, minden bizonnyal értő, fotográfus szakember készítette a termékfotókat. Jó ötletnek tartom a csomagolás alján lévő duoton (triton) képek használatát, viszont a marketinges szempontból kiválasztott Knorr-os zöld (zöld-fekete-sárga) kép hangulata nem a legszerencsésebb – igaz, hogy nem konkurál a fő termékfotóval, de nálam nem jó érzést vált ki.

 

 

A következő csomagolásnál ? szintén a Knorrtól ? ugyancsak ezt a PhotoShop-os effekt-őrületet láthatjuk. Profi termékfotó ? effektekkel agyontűzdelve.

 

 

A végére egy számomra nagyon szép csomagolást mutatok be, a Tang termékcsaládját. Egyszerű grafika, minimális elemekkel, kiváló fotókkal, melyek szépen kiemelkednek minden féle csili-vili nélkül, a maguk tisztaságában. Biztosan el kell telnie még pár évnek, hogy a hazai ízléskultúra eljusson eddig a szintig, hogy ne az agyon dizájnolt dolgok legyenek a csomagolások nagy részén.

 

 

Ajánlom figyelmükbe a http://mindentbecsomagolunk.blog.hu/ oldalt, ahol a csomagolást érintő általánosabb kérdésekről olvashat, illetve ha konkrétabb kérdések foglalkoztatják a csomagolástervezéssel kapcsolatban, akkor keresse a http://www.csomagolas-ami-elad.hu oldalt, ahol választ is kaphat kérdéseire.