A logisztika területén is egyre fontosabb az innováció – mindezt a BVL Bundesvereinigung Logistik (Német Logisztikai Szövetség) tagjai állapították meg. A megkérdezettek 60%-a szerint az innováció mértéke a saját szakterületükön csekély, több mint 80%-uk pedig rendkívül fontosnak tartaná az innováció fokozását.
Csomagszállítás drónnal
A DHL, mint a Deutsche-Post leányvállalata, saját központot létesített a szállító drónok fejlesztésére. A többéves fejlesztés eredményeként 2014-ben tesztelték a szállító drónt, a gyakorlatban pedig szeptemberben indították a „DHL Paketkopter 2.0” drónjukat, ami az alsó szászországi kikötővárosból, Nordenből szállított gyógyszert az északi tengeren lévő Juist gyógyszertárába. Valamivel több, mint 1 kilogramm tömeget szállítva a 12 km-es utat a drón 65 km/h sebességgel tette meg minden külső beavatkozás nélkül.
A fejlesztése az Aacheni Műszaki Egyetem közreműködésével folytatódott. Ma már a harmadik generációs drónok működnek, paramétereik jelentősen meghaladják az első modellekét. A jelenlegi Paketkopter drón már hegyvidéki repülésre is alkalmas, sebessége 70 km/h, mérete 2200 mm, szállítható tömege 2 kg.
A kutatás-fejlesztés ma is folytatódik az automatizálás és a szállítási láncba való beillesztése érdekében.
Teherszállító hajó vitorlával
A világ árukereskedelmének 90%-át teherszállító hajókkal végzik. Általában 45.000 teherhajó van úton a világ tengerein, és közülük a legtöbb hajtóanyaga nehézolaj, amelynek elégetésekor kén-dioxid és szén-dioxid keletkezik. Ennek kiküszöbölésére évszázados receptet vett elő a hamburgi Skysails vállalat: a teherhajók újra a szél erejét kérik segítségül teljes egészében vagy legalább részben. Olyan vontatósárkányt fejlesztettek, amelyet csekély ráfordítással csaknem minden hajóra fel lehet szerelni. Az MS Beluga konténerhajóra 160 m2-es, komputervezérelt vitorlát szereltek, amely 100-300 m magasról segíti a vontatást.
A környezetkímélő módszer még nem tudott igazán elterjedni, mert a hajótulajdonosok óvatosak a befektetéseknél. Ezen kívül az üzemanyag-megtakarítás is csekélyebb, mint az előzetesen 15-20%-os kalkuláció, ráadásul csak akkor működik igazán, ha a hajónak hátszele van. Mindeközben a Skysails tönkrement, ennek ellenére a módszer terjed: az angol B9 Energy Group ehhez már leányvállalatot is alapított.
Gigaliner
Öt évig tartott az extrém nagyméretű teherautó próbajárata Németországban. A 25,25 méter hosszú és 44 tonna tömegű Gigaliner-t a speditőrök minél előbb be akartak vezetni. Az ICE vonatok vagonjának megfelelő hosszúságú teherautóval jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, hisz több terhet képes szállítani, így az egységnyi rakományhoz kisebb az üzemanyag-felhasználás.
A kritikusok azonban azzal érveltek, hogy a nehéz teherautók jobban ártanak a német utaknak, mint a normál járművek, ezért hét szövetségi állam elzárkózott a próbajáratoktól. Végül kiderült, hogy a próbajáratoknál nem jelentkeztek valódi problémák: két óriás jármű három normál teherautót képes helyettesíteni, a szállítmányozók 25% üzemanyagot tudnak megtakarítani, az utakat és a hidakat sem károsítja a nagyobb rakomány, mivel a teher nyolc tengelyre oszlik el. A Gigalinerek alkalmazását a Szövetségi Kormány 2016-ban előkészítette és 2017 januárjától engedélyezte, meghatározott útvonalakon. A tiltakozás azonban bizonyos területeken még mindig tart.
Innováció és versenyszellem
Az ipar felismerte az innováció szükségszerűséget, képviselői egyre többet invesztálnak a kutatásba, fejlesztésbe. Németország mindebben élenjár, számos szakvásár és rendezvény kerül megrendezésre minden évben, ahol a szakemberek tájékozódhatnak az újdonságokról. Ilyen esemény például a 34. Német Logisztikai Kongresszus, amelyre 2017. október 25-27-én kerül sor Berlinben. Itt kerül sor a Német Csomagolási Verseny 2017 ünnepélyes díjátadására is, ahol a zsűri a 200 benevezett alkotásból 10 kategóriában összesen 34 díjat fog átadni. Közülük bemutatunk két, a logisztika eszköztárából díjazott terméket.
Kolobox
Kerékpárok szállításához készült csomagolás is nyert a logisztikai kategóriában. A hullámpapírlemezből készült ún. All-in-One szállítási csomagolás légi és tengerentúli szállításhoz egyaránt használható.
A vevő a Koloboxot síkban, összehajtott állapotban kapja meg, majd saját maga állítja fel és szereli össze. Különböző méretű (gyermek- és felnőtt) kerékpárokat lehetséges ezzel az univerzális csomagolással egyszerűen és biztonságosan szállítani. Az ipari megoldások kombinációival (víztaszító, stabil hullámpapírlemez, a membráncsomagoláshoz hasonló fólia, felnyitási perforáció) kitűnő megoldás született.
Benevező és gyártó: THIMM – THE HIGHPACK GROUP, THIMM Obaly.
Fejlesztette: Martin Zich, Felhasználó: Kolobox
Ipari ventilátorok szállítási csomagolása
A gazdaságossági kategóriában díjazta a zsűri a továbbfejlesztett szállítási csomagolást. Az EBM-Papst Mulfingen GmbH & Co.KG német multinacionális vállalat részére a Mondi Wellpappe Ansbach GmbH gyártja a ventilátorok szállítási csomagolását.
Eredetileg a négy sarkon két különböző méretű merevítő elemet alkalmaztak a tervezők, az innovatív dizájn viszont megváltoztatta a csomagolást, így már négy azonos elemet tudnak használni a sarkok merevítéséhez. A változtatás ellenére a mechanikai szilárdság megmaradt, az anyagszükséglet 30%-kal, a csomagolás elkészítésének munkaideje pedig 48%-kal csökkent.
Benevező, gyártó: Mondi Wellpappe Ansbach GmbH,
Fejlesztő: Marco Rammler.
Felhasználó: EBM-Papst Mulfingen GmbH & Co.KG
Eiler Olga