A kávékapszulákat a Nestlé kutató-fejlesztőrészlegének mérnöke, Eric Favre találta fel 1970-ben, és 1976-ban szabadalmaztatták. A piaci bevezetés l0 évvel később, 1986-ban kezdődött Svájcban. A marketingtevékenység vezetését Jean-Paul Gaillard marketingszakember vette át 1991-ben, és a Krups gépgyártóval együttműködve a Nespresso megerősödött a piacon. Majd a 2010es években a sajtó, valamint a televízió reklámok hatására a 2010-től növekedett a forgalom.
A „Nestlé Nespresso S.A.” vállalat, amely Lausanne-ban működik a Nestlé-konszernhez tartozik, azonban a forgalmazást önállóan végzi. A forgalom 2005ről 2006-ra 42%-al nőtt 1,16 milliárd svájci Frankra. A forgalom 2010-ben már 3,2 milliárd svájci frank volt, a mennyiség pedig 4,8 milliárd kávékapszulára emelkedett. Az összes kapszulát Svájcban gyártják, és 62 országba exportálják.
A használt kapszulák begyűjtése
A kapszulák túlnyomó részt alumíniumból vannak, ezért érdemes volt újrahasznosításukkal foglalkozni. Először 1991-ben Svájcban valósították meg a használt kapszulák begyűjtését és reciklálásukat, majd 1993ban Németországban és Ausztriában. A Nespresso shopokban vagy a Nespresso kávéfőzőgépeket árusító üzletekben leadhatók. A világon 44 országban 124 ezer begyűjtőhely működik. Svájcban és Ausztriában saját recycling-rendszer működik. Németországban a sárga kukákba vagy zsákokba lehet helyezni, ahol ez nincs, ott pedig hulladékudvarokban leadhatók. A mennyiséget nem lehet megítélni, csak az alumíniummal együtt, mivel a rendszerben ez együtt szerepel, és így 90%-os az eredmény. Svájcban idejekorán már 1991-ben kezdték el a kávékapszulák újrahasznosítását. Az országban 2700 gyűjtőhelyet hoztak létre, ahonnan a kapszulákat a feldolgozóhoz szállítják, ahol az alumíniumot és kávézaccot szétválasztják. A Nespresso Club tagjai számára bevezették a „Recycling at Home” szolgáltatást, amely díjtalan, és a posta végzi a szállítást. A 200 darab kapszulát tartalmazó kis zsákot a postás elviszi, és a posta eljuttatja a feldolgozóhoz.
A Nespresso 2016-ban ünnepelte az alumíniumkapszulák 25 éves reciklálását. A kávézaccot is teljesen újrahasznosítják: komposztként használják a szántóföldeken, és különösen előnyös szőlészetekben.
Ausztriában a kávékapszulák begyűjtését úgy szervezték meg, hogy a vevők barna papírzacskót kapnak, amelybe gyűjthetik a kapszulákat, és az országban 1300 helyen leadhatják. Az összes begyűjtött Nespressso-kapszulák újrahasznosítását 2012 óta a Höpperger csoport végzi. A berendezés Pfaffenhofenben működik, ahol a kávézaccból biogázt gyártanak. A kapszulák teljesen és végtelenül reciklálhatók, és mindez a könnyűfém előállításához használt energiaszükséglet 95 százalékával történik. A Nespresso 2006-ban jelent meg Magyarországon. Először az Andrássy úti Nespresso boutique nyílt meg. A kapszulák visszagyűjtést pedig 2012-ben kezdték el. Először Az Andrássy úti Nespresso boutique-ban alakították ki a használt kapszulák gyűjtőpontját. Budapesten már hét butikban, vidéken pedig a győri és a pécsi Árkádban lehet leadni a használt kapszulákat. Ezen kívül a futárszolgálattal is visszaküldhetők a kapszulák. A használt kapszulák gyűjtéséhez és a visszaküldéshez ingyenes tasakot ad a Nespresso, amely újrahasznosítható anyagból készült.
Egyéb gyártóktól léteznek még az alumíniumkapszulákon kívül például komposztálható vagy műanyag kapszulák is. A műanyag kapszulákat égetéssel, termikusan lehet hasznosítani, azonban ezek nem terjedtek el.
Újratölthető kávékapszula
A Nespresso kávéfőző gépekhez a Holland Aarts Plastics a Bluecup a kávékapszulák újratöltéséhez egyedülálló innovatív megoldást fejlesztett, amelybe saját őrlésű vagy őrölt kávét lehet használni. Az Aarts Plastics fejlesztői megállapították, hogy a kapszulának újrahasználhatónak és mosogatógép-állónak kell lennie. Ehhez egy egymásba csavarható szerszámot készítettek, amellyel a kávéval megtöltött kapszulát le lehet zárni, és 100-szor lehet újra használni. A töltés rendkívül egyszerű, ehhez egy speciális kanalat fejlesztettek. A „Bluecup” 99-szer környezetkímélőbb, mint a megtöltött kapszulák. A kávéfőzéshez a vevő saját maga választhatja a kedvező árú és márkájú kávét. Nyilván kialakul majd a piaci verseny a két különböző környezetkímélő megoldás között. A bluepac.nlhonlapján videón látható a „Bluecup”működése.
Fotó: bluepac.nl
A kapszulák feldolgozása
A gyűjtőhelyekről a kapszulákat feldolgozás szállítják. A modern aprítógépek darabolják a kapszulákat, és szitával szétválasztják az alumíniumot és a kávézaccot. A megaprított és idegen anyagoktól megtisztított alumíniumot ezután modern technológiával megfelelő kohókban megolvasztják.
Folyamatábra
A reciklálás folyamata
Újrahasznosítási tervek
A Nespresso célul tűzte ki, hogy globális újrahasznosítási kapacitását 2020-ra 75%-ról 100%-ra emeli, illetve egyre jobban emeli az újrahasznosított kapszulák arányát.
Honlapjukon külön ismertetik a jövőre vonatkozó terveiket a The Positive Cup oldalukon.
https://www.nespresso.com/positive/hu/hu#!/fenntarthatosag
Eiler Olga