Május 31-én immár harmadik alkalommal került sor a Szállítmányozás Napja elnevezésű szakmai konferenciára, amelyet tavaly és 2017-ben Lébényben rendeztek meg, ezúttal viszont a zsámbéki driving camp adott otthont a statikusból interaktívvá váló eseménynek.
A szakmai nap ötletgazdája és tulajdonosa a Shell kenőanyagok hivatalos magyarországi forgalmazója, az Orbico Hungary Kft., valamint Éder Zoltán EV. Éder Zoltán EV cégcsoportja több mint 30 éves tapasztalattal rendelkezik a nemzetközi fuvarozás, veszélyesáru-szállítás (ADR), a haszongépjárművek szervizelésének és üzemeltetésének területén, valamint több európai tartály- és tankkonténergyártó hivatalos szervizpontjaként a speciális tartályok és tankkonténerek javítása/szervizelése területén. A két szervező két évvel ezelőtt együtt hívta életre a nívós rendezvényt, az elmúlt esztendők nagy sikereire való tekintettel pedig idén is folytatják a közös munkát.
A fuvarozás gondjai
A fuvarozás egyre komolyabb problémákkal küzd, pedig ez az ágazat a magyarországi GDP 6,5 százalékát teremti elő, és 200 ezer magyar család megélhetését is biztosítja. Az élesedő versenyben azonban a hazai vállalkozások 2-3 százalék mértékű piacvesztést könyveltek el az uniós fuvarozási piacon. Ahhoz, hogy ez a tendencia megforduljon, az ágazat pedig ismét fejlődésnek induljon, a szállítmányozásban közvetlenül és közvetetten érintett magyar vállalkozásoknak össze kell fogniuk.
A hazai fuvarozással foglalkozó vállalkozások teljesítménye a teljes EU28 fuvarozási piacán az előkelő hetedik helyet foglalja el nemzetközi összevetésben, azonban az innovatív technológiák bevezetésével és hatékony kormányzati intézkedésekkel ebben a rangsorban akár két pozíciót is lehetséges javítani. Magyarország területén a tavalyi évben körülbelül 350 millió tonna árut mozgattak meg a közutakon, és ez az idén várhatóan nőni fog. A hozzávetőlegesen 11 ezer hazai vállalkozás által üzemben tartott 70 ezer kamion nagyságrendileg 6 milliárd kilométert tesz meg évente, amely futásteljesítmény a jövőben sem fog csökkenni.
A fuvarozással és szállítmányozással foglalkozó cégeknek tehát folyamatosan szükséges fejleszteniük, innovatív megoldásokat alkalmazniuk, gondolkodni az alternatív hajtóanyagok, a vezető nélküli technológiák vagy a logisztikai lánc működtetését érintő legújabb eljárások és megoldások használatában. Ezek mind jelen voltak május 31-én Zsámbékon, ahol a szakmai rendezvény legfőbb célja az volt, hogy a meghívott szakértők bemutathassák az innovatív logisztikai megoldásokat, továbbá azt, hogy milyen eszközökkel, stratégiákkal lehet a lehető leggazdaságosabban üzemeltetni egy szállítmányozással foglalkozó vállalatot.
Digitális fejlesztések
A kilátogatók többek között minőségi modern haszongépjárművekkel, nyerges vontatókkal, félpótkocsikkal, felépítményekkel, továbbá kiváló kenőanyagokkal, alkatrészekkel és abroncsokkal ismerkedhettek meg, amelyek kivétel nélkül lényeges alapelemei egy komoly szállítmányozási vállalkozásnak. Az idén jelentős szerepet kaptak a Szállítmányozás Napjának tematikájában azok a digitális fejlesztések és információs technológiai megoldások, amelyeknek bevonásával növelhető a szállítmányozó vállalatok költséghatékonysága. A gazdaságosabb üzemeltetéshez elengedhetetlenül szükségesek a jól kiválasztott beszállító cégek, a kenőanyag, a megfelelő futómű, fékrendszer vagy épp a vontató és vontatmány kiválasztása, valamint ezek összehangolása. Az idén először rendeztek kerekasztal-beszélgetéseket is a Szállítmányozás Napján, és első alkalommal nyílt lehetőségük a konferencia résztvevőinek arra, hogy ne csak megtekintsék a kiállított járműveket, hanem ki is próbálhassák azokat.
Az ötletgazda és társrendező Orbico Hungary Kft. kenőanyagüzletág-vezetője, Tamás Tamás szerint az idei már a harmadik alkalom, hogy a Szállítmányozás Napjára iparági vezető cégeket tudtak meghívni, ezúttal ráadásul az elmúlt két év sikereinek köszönhetően külsős cégek is bejelentkeztek, hogy részt kívánnak venni a konferencián.
– A mi rendezvényünk előtt egy nappal a Driving Camp-en úgynevezett Innovation Day-t rendeztek, amelyen az alternatív üzemanyagok voltak a fókuszban, így ez szervesen kapcsolódik a Szállítmányozás Napjához, s ezzel tulajdonképpen kétnapossá bővült az eseményünk – mondta Tamás Tamás, és kiemelte: a Szállítmányozás Napja elsősorban szakmai rendezvény, és mivel az elmúlt két évben sikeresen tartotta meg szakmai jellegét, ezért kiemelten népszerűvé vált az érintettek körében.
– Az alternatív üzemanyagok használata egyre hangsúlyosabbá válik a szállítmányozásban is, az iparág széndioxidlábnyomának csökkentése érdekében. A cseppfolyósított földgáz (LNG) például tisztább és gazdaságosabb alternatívája lehet a nehéz teherjárműveknek. A Shell is szeretné elősegíteni az átállást a tisztább üzemanyagokra, ennek érdekében a régióban nemrég Lengyelországban kezdték építeni az első Shell LNG kutat, Magyarországon pedig az M0-s szigetszentmiklósi Shell kút mögötti területen emelték a helyére az első függőleges LNG tartályt egy európai uniós projekt keretében – tette hozzá Veér Lajos, az eseményt szponzoráló Shell Fleet Solutions kereskedelmi igazgatója.
Az egynapos szakmai konferencián már az elmúlt években is köttettek megállapodások és együttműködések a szállítmányozásban érintett különböző vállalkozások között, s erre az idei eseményen is buzdították a résztvevőket. A rendezvénynek ugyanis nem titkolt célja, hogy tárgyalási, üzletkötési lehetőséget is biztosítson a cégvezetők számára.