FachPack 2019 – Fókuszban a környezetbarát csomagolás

Írta: Szerkesztőség - 2019 december 12.

Körülbelül 44 ezren látogattak el a csomagolási ágazat innovációit és tendenciáit, újdonságait bemutató mintegy 1600 kiállító standjait a FachPack szakvásáron, Nürnbergben. Az első alkalommal választott kulcsfontosságú téma a környezetbarát csomagolás volt, az aktuális trendeknek megfelelően, mely vezérfonalként futott végig a 12 kiállítási pavilonon és a támogató programok során. A Német Csomagolási Díj és a Fenntarthatósági Díjak pedig különösen innovatív megoldásokat mutattak be a rendezvényen.

A környezetbarát csomagolásról szóló vita nem új, de a közelmúltban új szintre lépett az óceánokban lebegő hulladékok és a műanyagokról folytatott nyilvános vita révén. A FachPack ezért a „környezetbarát csomagolást” tette a 2019. év központi témájává, lehetőséget adva a csomagolóipar cégeinek, hogy bemutassák erre fókuszáló innovatív megoldásaikat, új megközelítéseiket a vásáron, megvitassák azokat az ügyfelekkel a standokon, előadói fórumokon és különbemutatókon.

A kevesebb több: környezetbarát csomagolás

A csomagolóipari vállalkozások többsége számára nyilvánvaló, hogy kevesebb energiát és anyagot kell felhasználni, valamint pénzt kell megtakarítani. Ez mind a saját gyártási folyamataikra, mind az ügyfelek számára kínált megoldásokra vonatkozik. A fenntarthatóbb anyagkeverékek és az elmúlt években a felhasznált anyagok számának jelentős csökkentése nagymértékben javította a csomagolás fenntarthatóságát. 2018. évi fenntarthatósági jelentésben az IK (Industrievereinigung Kunststoffverpackungen eV), már rámutatott arra, hogy a műanyag csomagolások 1991 óta 25%-kal könnyebbé váltak. A széndioxid-kibocsátás pedig 2013-ban mintegy 2,6 millió tonnával alacsonyabb volt, az elvégzett fejlesztéseknek köszönhetően.

Boldog születésnapot, FachPack!

A FachPack idén 40 éves. Az évfordulók jó lehetőséget kínálnak arra, hogy visszatekinthessenek a kezdeti évekre. A FachPack Nürnbergben, 1979-ben, a csomagolóipar regionális kereskedelmi kiállításaként indult, 88 kiállítóval és mintegy 2000 látogatóval. Az idei rendezvényen mintegy 1600 kiállító és hozzávetőleg 44 ezer látogató vett részt, így a csomagolás, a folyamatok és a technológia kiállításaként az európai csomagolóipar találkozási pontjává vált.

Kísérőrendezvények

Az innovatív formátumokkal, például a 9. csarnokban található nyitott workshop-területtel és a három speciális zónával, ahol a németországi és a nemzetközi start-up vállalkozások megmutatták képességeiket, a támogató program nagyon népszerűnek bizonyult. A PackBox és a TechBox fórumok keretében 120 előadást tartottak, amelyek mintegy felében a környezetbarát csomagolás különféle aspektusai kerültek terítékre. Napjaink népszerű témái, mint a már a tervezés során kidolgozott újrahasznosítás, a körforgásos gazdaság és a bioműanyagok, olyan ismert cégek előadói foglalkoztak, mint a Loop Zero Waste Platform, a Tesco és a Procter & Gamble. A vezető kutatóintézetek és egyesületek szintén képviseltették magukat. Egyes előadásokon jóval több résztvevő volt, mint szék. A kiállítás három napja alatt a két fórumon összesen körülbelül 10 ezer résztvevő hallgatta meg az előadásokat.

PackBox és TechBox fórumok

A kiállítási standokon kívül a kulcsfontosságú témával a két fórumon, a PackBox és a TechBox keretein belül is találkozhattunk, melyek egyben körülbelül 70 termékbemutató helyszínét is képezték a vásár mindhárom napján. A 7. csarnokban megrendezésre került PackBox fórumon, amely általában a csomagolással, annak nyomtatásával és a befejező műveletekkel foglalkozott, a vásár első napján, 2019. szeptember 24-én a fenntarthatóságra helyezték a hangsúlyt.

Az IK (Industrievereinigung Kunststoffverpackungen) előadása a környezetbarát kialakításról, az újrahasznosítási célokról és az alapanyagok felhasználásáról szólt, valamint egy olyan felvetésről, hogy a műanyag csomagolások nem jelentik „minden rossz gyökerét”, imázsuk és jó hírük alapvető kérdéseiről is szó esett. Emellett a HPE szakértői a „Csomagolás a természetből” témakörben megvitatták „A fa csomagolóanyag, amely megmenti az éghajlatot” problémakört.

A TechBox fórum a 4. csarnokban felhívta a figyelmet a csomagolási technológiára és a logisztikára, és illusztrálta az újrahasznosítást. Például a Fraunhofer Institute for Process Engineering and Packaging (IVV), az új, biológiailag lebontható és fenntartható csomagolóanyagokról tartott előadást. A Packaging Excellence Center (PEC) pedig azzal a kérdéssel foglalkozott, hogy a fenntartható stratégiák hogyan segíthetnek a vállalatoknak környezeti lábnyomuk csökkentésében.

Prémium csomagolások, különbemutató

A korábbi FachPackon megrendezett „Premium Packaging” különbemutató azonnal sikert aratott a közönség soraiban. Ebben az évben a NürnbergMesse és a bayern design együttműködésével rendezett különleges kiállítás a „Környezetbarát prémium csomagolás” témájára összpontosított. Feltette a kérdést: „Mennyire járulhat hozzá a formatervezés a fenntartható csomagoláshoz?” A különleges kiállítás innovatív termékpéldái azt mutatják, hogy a jó dizájnnak és a fenntarthatóságnak nem kell kölcsönösen kizárnia egymást, a fogyasztók pedig értékelik a környezetbarát csomagolást. A kiállított termékek szemléltették, hogyan érhető el harmónia a sikeres márka identitás, az első osztályú formatervezés és a fenntartható csomagolás között.

Díjátadó-rendezvények

A kiállítás első napján, a díjkiosztó-ünnepségen 34 kiemelkedő megoldást ismertek el a 2019. évi Német Csomagolás Díjjal. A 2019. évi Fenntarthatósági Díjak nyerteseit a nürnbergi FachPack vásár PackBox fórumán hirdették ki. A Packaging Europe által alapított díjak ösztönzik a komplex környezeti kihívásokkal kapcsolatos ötleteket és a legjobb fenntartható innovációt.

A győztes Gian De Belder és HolyGrail projektje volt, amely megnyerte a „Körkörös gazdaság” kategória díját. További nyertesek: a Melodea, a Sulzer, a BOBST, a Henkel BeautyCare és az Offmar, végül az első alkalommal átadott „Olvasói díjat” a Nestlé érdemelte ki. Mind a Német Csomagolási Díj, mind a Fenntarthatósági Díjak nyertesei jogosultak a WPO WorldStar Awards versenyen való részvételre.

A „Szövetségek Pavilonja” ismét az 5. csarnokban kerül megrendezésre, miután tavalyi sikeresen debütált. Itt a résztvevők információt és tanácsokat kaphattak mintegy tucatnyi szakmai szövetségtől szolgáltatásaikkal és az Európa-szerte működő csomagolóipar nemzeti különbségeivel kapcsolatban.

A Fachpack 2019 számokban

A vállalatok körülbelül 39%-a Németországon kívülről, elsősorban Olaszországból (76), Hollandiából (55), Svájcból (47), a Cseh Köztársaságból (47), Lengyelországból (47), Törökországból (42), Ausztriából (41), Franciaországból (39), Spanyolországból (25) és Belgiumból (24) érkezett. Hazánkból a CSAOSZ közösségi standján az alábbi cégek: Flexo 2000 Kft., Kajári és fia Kft., Karsai Alba Kft., Krajcárpack Kft., Pandan Kft., Szkaliczki Kft., Varga Flexo Kft., Viner-Pack Kft., míg egyénileg a Hacona Kft. állított ki a 2019. évi Fachpack szakvásáron.

A FachPack 2020-ban szünetet tart. A következő kiállítás 2021. szeptember 28-30. között várja majd a szakembereket Nürnbergi Kiállítási Központban.

Csaba László