Kapcsolat a digitális világhoz

Írta: Szerkesztőség - 2020 április 11.

A csomagolás többet képes kínálni, mint a puszta tartalom

A vállalkozások az e-kereskedelem digitális kommunikációjának lehetőségei mellett fokozottabban igénybe veszik az üzlethelyiség-alapú kiskereskedelem digitális technológiáit is. Ebben a csomagolás alapvető kapcsolat.

Az online kereskedelem növekedése által vezérelt üzlethelyiség-alapú kiskereskedelem is egyre inkább digitálissá válik. Ezzel szemben a kereskedőkben és gyártókban egyre jobban tudatosul, hogy a helyszíni beszerzést nem válthatja ki teljesen az online kereskedelem. De még így is, a kiskereskedők egyre jobban kell, hogy támaszkodjanak a digitalizációra. A releváns technológiák, például QR-kódok vagy RFID formájában, már használatosak a logisztikai folyamatok minden területén, hogy a munkafolyamatok a POS-en keresztül gördülékenyebben menjenek.

A digitalizáció már az értékesítésben elsöprőtámadást indít

Legjobban a gyorsabb fizetési folyamat tűnik fel a szolgáltatásokban: Európában manapság már az automatizált pénztári fizetési technológiák nyernek teret. Arányában viszont még mindig kevés a zászlóshajó-projekt. A „okos pénztári fizetés – érintsd oda, fizesd ki, élvezd!” mobilfizetési megoldással a müncheni reptéren áthaladó utasok már egy gyors, digitális vásárlási élményre számíthatnak. Egy pinnebergi Edeka szupermarket hasonló koncepciót valósított meg KOALA néven, amely egy német betűszó a következőre: „fáradságmentes bevásárlás hosszadalmas várakozás nélkül”. Ez egy olyan alkalmazáson nyugszik, amelyet a szupermarket vásárlói már maguknál a polcoknál használhatnak cikkeik kifizetésére. Amint a bevásárlás befejeződött, okostelefonjuk segítségével közvetlen betéti vagy kreditkártyával fizetnek. A Saturn elektronikaicikk-kiskereskedő Innsbruckban és Münchenben számos pénztárgépmentes fizetési lehetőséget kipróbált már, ezek közé tartozik az áhított cikkek okostelefonos szkennelése is.

Ez nincs számottevő hatással a csomagolás címkézési követelményeire, viszont teljesen új szintű hozzáadott értéket hoz létre. Az erőfeszítés pedig megtérül: az ügyfelek kevesebb időt töltenek a bevásárlással, és az élménnyé is válik; a kiskereskedők kevesebb költséggel, gyorsabb folyamatokkal és elégedettebb ügyfelekkel számolhatnak, akik aztán örömmel térnek vissza.

Kiterjesztett valóság a polcon

A gyártók a fizetési rendszerek mellett már további lehetőségeket kutatnak a mobil- és okostelefon-technológia üzlethelyiségeikben való használatára. A jövőben a kiskereskedők képesek lesznek a kiterjesztett valóság (AR) több platformon is használni, hogy könnyebb legyen a termék megismerése vagy az ügyfélszolgálat. Egyszerűen fogalmazva, az AR azt jelenti, hogy virtuális képek vagy filmek kerülnek valós környezetbe. Az ügyfelek azzal, hogy okostelefonjukkal a csomagolásra felvitt információkat olvasnak le, webes tartalomhoz férhetnek hozzá, pl. videoklipeket tekinthetnek meg.


Forrás: iStock – BeeBright

A technológia hatalmas előnye, hogy egyesíti az e-kereskedelmet az üzlethelyiség-alapú kiskereskedelemmel. Az üzlethelyiségek és a web egyre jobban összefonódik. Kutatási eredmények szerint a digitális technológiát igénybe vevő kiskereskedők bevételt nyerhetnek, miközben ugyanakkor élvezik az e-kereskedelem előnyeit is. Ennek viszont szükséges előfeltétele, hogy az üzlethelyiség-alapú telephelyek és az online csatornák között legyen okoskapcsolat.

Sok infó, kevés hely

Ami a vásárló előnyeit illeti, az AR a terméket illetően egy sor információt közölhet, pl. a származási országot, tápérték-információkat, és akár olyan részleteket is, mint a teszteredmények és tanúsítványok. Már nem gond a csomagolás nyomtatásra fennálló korlátozott helye. Az innovatív márkák még innovatívabbak lehetnek, és a gazdaság vagy a gyártási művelet képeit is bemutathatják. Az AR-technológia bocsátaná rendelkezésre késedelem nélkül mindezt az információt, és potenciálisan még tájékozottabb vásárlási döntéshez vezethet. A gyártók arra használhatják ezt az új kommunikációs formát, hogy például a csomagolás legjobb ártalmatlanítására tippeket adjanak, vagy pontosan részletezzék, miért pont az adott csomagolóanyagot választották. A vásárlók számára további előny a termékvizualizáció. A felsorolás helyett, hogy a terméket milyen receptekhez lehet felhasználni, a gyártók az AR segítségével ténylegesen bemutathatják a folyamatot.

Az AR a marketing-szakemberek számára lehetőséget biztosít az ügyféllel való kapcsolatfelvételre. Az AR elősegíti, hogy a márkatermékek a réspiacukon belül kiemelkedjenek, és márkahűséget hozzanak létre. Segít továbbá abban, a márkák a kijelölt célpiacukkal hogyan kommunikáljanak. Az AR segítségével jobban kielégíthetik a közönség különféle szegmenseit, és személyre szabottabb felhasználó-élményt kínálhatnak. Egy gyakorlati példa erre a Jack Daniels whiskey márkája. Egy app letöltése és az üvegen lévő címke szkennelése az ügyfelet egy virtuális vezetésre kalauzolja a lepárlóüzem történetén át. Ilyen módszerrel lehet az ügyfélnek további információkat szolgáltatni, pl. egy receptről, amely sose férne rá egy címkére.

Bár a tervezési folyamat viszonylag könnyen megvalósítható, ideális lehetőséget nyújt, hogy az elejétől megmutassa: a csomagolás többet képes kínálni, mint a puszta tartalom. Ezzel teljesen új tervezési lehetőségek nyílnak meg. A nyomdászok és a csomagolástervezők alapvető partnerek a marketingosztályok számára, ha a kiterjesztett valóság megvalósításáról van szó. A legutóbbi FachPack kiállításon a kiterjesztett valóság számos alkalmazását mutatták be. A fejlődés töretlen, és ez a rendkívül ígéretes technológia biztosan még előkelőbb helyett foglal majd el a sorozat következő, 2021-es rendezvényén.

Forrás: FachPack sajtó; Fordította Pataki Tibor