fbpx

Egyre többen választják az online vásárlást

Írta: Csomor Zsolt - 2020 április 17.

Bár március közepén csökkent, a hónap végére szárnyalni kezdett a netes rendelések piaca: egyre szívesebben végzik a magyarok webshopon keresztül a napi bevásárlást is. A higiéniai árucikkek megrendeléseinek száma csaknem megnégyszereződött, a szórakoztató elektronikai cikkeké pedig megduplázódott a hónap végére.

Sok kereskedőt az online értékesítés menthet meg, amely az új webshopok számának növekedésében is tapasztalható, többek között ez is kiderül egy friss elemzésből.

Március elején a legtöbben még nem sejtették, hogy a fogyasztói szokásokat is teljesen felboríthatják a koronavírus hatásai. A hónap során folyamatosan alakult a magyar fogyasztók vásárlói attitűdje. Ezt vette górcső alá az egyik legnagyobb, több mint 100 ügyfelével szinte minden hazai e-kereskedelmi ágazatot lefedő fulfillment webshop logisztikával foglalkozó cég, akik azt vizsgálták, hogyan reagált az online kereskedelmi piac a COVID-19 hazai megjelenésével megváltozott gazdasági környezetre.

Több mint felével csökkent a luxuscikkek piaca

A webshop piacon árusító cégek között találhatók olyanok is, amelyek kifejezetten megsínylik a járványügyi helyzetet. Az olyan luxuscikkeknek például, mint a márkás és drága ruhák, drasztikusan, akár több mint 50 százalékkal is visszaesett az online forgalma az elmúlt egy hónapban.

A napi tömegcikkek és szükségcikkek – mint a szépségápolási cikkek és kiegészítők – rendelései a hónap elején csökkentek, március utolsó hetétől azonban újra beindultak a vásárlások, és a termékcsoport iránti érdeklődés megközelíti a járvány előtti szintet.

Egyre többen rendelnek online élelmiszert

A járvány idején természetesen az online rendelések terén is a higiéniai termékek vásárlása növekedett leginkább: a hónap végére csaknem megnégyszereződött a szektorban a rendelésének száma, amelyhez az is hozzájárulhatott, hogy több partner váltott profilt, és szájmaszk, valamint fertőtlenítő forgalmazásába kezdtek.

Míg március első két hetében enyhe visszaesés jellemezte a szórakoztató elektronikai termékek online piacát, addig a digitális oktatásra való március közepi átállás után enyhe, majd egy héttel később hirtelen erős növekedésnek indult a terület. Az utolsó héten átlagban több mint kétszeresére emelkedett a megrendelések száma a hónap legelejéhez képest.

Míg március első két hetében az élelmiszer-vásárlások terén nem volt változás, a hónap közepével elindult egy átállás az online rendelésre ezen a területen is: március utolsó hetére kétharmaddal nőtt az élelmiszer-rendelések száma az iLogistic.hu partnereinek körében.

Visszaesés utáni szárnyalás az e-kereskedelmi piacon

Találhatók olyan termékkörök, amelyek rendelésének tekintetében március harmadik hetében volt a leglátványosabb a visszaesés. Ilyen például az autóápolás, az ajándéktárgyak, valamint a telefonos kiegészítők piaca. Csereklyei Bálint, az iLogistic.hu ügyvezetője szerint ez több okra is visszavezethető: a járványügyi intézkedések hatására megváltozott a vásárlók attitűdje, hiszen hirtelen egy új, otthoni munkarendre, egy új átmeneti életre kellett berendezkedniük, ráadásul az egzisztenciális bizonytalanság is sokakon eluralkodott. Emellett a kereskedő partnereik hozzáállása is megváltozott: sokan először leállították a hirdetéseiket, feleslegesnek érezték, hogy reklámozzák kínálatukat. A hónap végére azonban felébredni látszik a piac, a webshopok újra elkezdtek hirdetni, a vásárlók pedig kezdenek hozzászokni a kialakult helyzethez, és élnek az online rendelés adta lehetőségekkel.

Hatalmas kereslet mutatkozik a webshop logisztika iránt

Egyre többen helyezik már eddig is működő webshopjukra a fókuszt, de olyanok is vannak, akik – meglátva az ugrásszerűen digitalizálódó piacban rejlő lehetőségeket – most indítják el online kereskedésüket. Az online áruforgalom sok hazai kereskedő számára akár a túlélés esélyét is jelentheti. Még soha nem tapasztaltak ilyen nagy érdeklődést a webshop fulfillment szolgáltatás iránt: március második felére megtízszereződött azoknak az áruházaknak a száma, amelyek szerződési szándékkal kerestek ilyen céget.