A csomagolás újrahasznosítási trendjei

Napjainkban egyre több szó esik az újrahasznosított csomagolásról. A gyártóknak és a márkáknak is közös érdekük, hogy folytassák és fokozatosan piacra vezessék az újrahasznosított csomagolási megoldásokat még akkor is, ha a tömegszintű újrahasznosításhoz szükséges képességek egyelőre nem állnak rendelkezésre – derül ki a brit Mintel elemző cég tanulmányából.

 

 

 

Megfelelő gyűjtőeszköz vagy visszaváltó rendszer szükséges

A csomagolóiparban az elmúlt évtized jobbára a „csökkents, használj újra és újrahasznosíts” jelszavak mentén telt, azonban ez a hármas célkitűzés nem bizonyult kifejezetten működőképesnek. Anélkül nem működhet hatékonyan és fenntartható módon az újrahasznosítás, ha a fogyasztókat nem emlékezteti az iparág, hogy az újrahasznosításhoz előzőleg vissza is kell juttatni az újrahasznosítandó csomagolóanyagot a gyártókhoz megfelelő gyűjtőeszköz vagy visszaváltó rendszer használatával.

 

Nagyobb a kereslet, mint a kínálat

Több tanulmány is arról számol be, hogy napjainkban az újrahasznosított műanyagok iránti kereslet messze meghaladja a kínálatot, olvasható a TERMÉKMIX magazinban. Amennyiben a gyártók és a márkák tartani akarják magukat a 2025-2030-ra kitűzött célokhoz, és addigra szeretnék megvalósítani a 100 százalékos újrahasznosítást, akkor új és gyorsan skálázható újrahasznosítási és gyártási technológiák megalkotására, kereskedelmi bevezetésére és promotálására lesz szükség.

Az ENSZ által 2018-ban készített felmérés szerint, miközben jelenleg a világ műanyaghulladékának csupán 9 százalékát hasznosítják újra, égető szükség lenne a technikailag már ma is megoldható újrahasznosítási eljárások és technológiák tanulmányozására, fejlesztésére és minél hatékonyabb kihasználására, s a műanyag-helyettesítő anyagok fejlesztésére.

Az új generációs technológiák egyelőre csupán egy kisebb szeletét képviselik a hulladék újrahasznosításának. A Mintel tanulmánya szerint a legfontosabb, hogy a márkák, a gyártók, a csomagolási iparág döntéshozói, a kormányok és a környezetvédő non-profit szervezetek együttesen kellő energiát fordítsanak a vásárlók informálására és oktatására, a könnyebben újrahasznosítható csomagolóanyagok fejlesztésére és a minél tökéletesebb visszagyűjtő rendszerek létrehozására.

Innovatív példák a világ különböző pontjaiból

Az indiai Marico Ltd., az ország egyik vezető szépségápolási és wellness termékeket forgalmazó cége a Future Retailhez tartozó Big Bazaar boltlánccal közösen létrehozott egy zárt rendszerű újrahasznosítási programot, ami lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy visszavigyék a cég használt műanyag flakonjait. Minden egyes visszaszolgáltatott plasztik flakonért 10 rúpiát írnak jóvá a vásárló Future Pay számlájára, amit a következő alkalommal levásárolhat.
A pennsylvaniai Total Recycling együttműködésben a Materials Recovery for the Future csoporttal az Egyesült Államokban példa nélküli kezdeményezéssel állt elő a rugalmas és hajlítható műanyagok utcai begyűjtésére. A rendszer különböző szenzorok és érzékelők segítségével képes arra, hogy elkülönítse a rugalmas, hajlítható csomagolóanyagokat más újrahasznosítandó anyagoktól. Az így újrahasznosított anyag, az Rflex ugyan nem lesz ismét az eredetivel megegyező tulajdonságú, de ipari vagy fogyasztói hasznosításban jelentős hozzáadott értékkel bír a tervezők szerint.

A japán szépségápolási és háztartási cikkeket forgalmazó Kao az újrahasznosítást helyezte környezetvédelmi, szociális és az irányítás stratégiája középpontjába. A stratégia az újrahasznosított műanyag csomagolási módok kialakítására szolgáló innovatív technológiákra, a magas minőségű és olcsó újrahasznosított műanyagok kifejlesztésére és széles körű megismertetésére fókuszál elsősorban.

 

A kémiai újrahasznosítás lehet a megoldás

A műanyagok kémiai újrahasznosítása alternatívát jelenthet a nem túlságosan hatékony mechanikai újrahasznosítással szemben, amit gyakran transzformációs technológiának is neveznek. Ez hatékonyabban és nyereségesen oldhatja meg az egyszer használatos műanyagok újrahasznosítását.

A kémiai újrahasznosítás során a műanyagot előbb felaprítják, majd nagy nyomás alatt vízzel, hővel és különféle enzimekkel kezelik. Ennek révén a műanyaggyanta alkotóelemeire bontható. Ezek az anyagok azután újra polimerizálhatók tiszta minőségű műanyaggyantává, amelyet csomagolóanyagok és üzemanyagok gyártására, vagy más műanyagok alapanyagául használhatók fel.

 

Papír alapú rugalmas csomagolás

Az újrahasznosítható papír alapú rugalmas csomagolóanyagok fejlesztésében és kereskedelmi bevezetésében a Nestlé az egyik meghatározó vállalat. 2019-ben öt európai piacon vezette be az ismert Nesquik kakaópor All Natural csomagolását. Japánban a KitKat, Európában a YES! csokoládékat már a Forest Stewardship Council (FSC) felelős erdőgazdálkodást igazoló tanúsítványrendszer előírásainak megfelelő újrahasznosítható rugalmas papírcsomagolásban árusítja az eddig megszokott eldobható és műanyag filmréteggel ellátott csomagolóanyagok helyett.

 

Újrahasznosított tubusok

A kereskedelmi forgalomban kapható különféle tubusok rendszerint rétegelt műanyaglemezekből állnak, amelyek ráadásul egy vékony réteg alumíniumot is tartalmaznak. Ezeket a rétegeket magas nyomáson egy eldobható anyaggá sajtolják össze. Ezt a megoldást váltja fel a Colgate újrahasznosítható tubusa, amelyhez teljeskörűen újrahasznosítható nagy sűrűségű polietilént használnak fel.

 

 

Sörösüveg növényi rostokból

A dán Carlsberg sörgyártó 2014 óta dolgozik a növényi rostokból készített üveg kifejlesztésén és a gyártási technológia tökéletesítésén. A tavalyi év végén a cég két újrahasznosítható prototípust is bemutatott a fenntartható forrásból származó farostból készült palackjai közül. Az egyik egy vékony újrahasznosított műanyagból készült filmréteggel bevont anyag, a másik pedig egy különböző zöldségek rostjából készült palack.

Képek forrása: Nestlé/Carlsberg

csomagolás csomagolóanyag környezetbartát műanyag műanyag kémiai újrahasznosítása újrahasznosítás visszaváltás