A vállalkozás mérete és a tapasztalat „számít” a robotizálásban

A kis- és középvállalkozások csaknem egynegyede tervezi a robotizálás bevezetését az elkövetkező 3 évben. A kisvállalkozások képviselőinek 22,8%-a vezetné be a robotok használatát, míg a közepes méretű vállalkozásoknál ez az arány 21,1%.

 

 

Mit várhatnak a kkv-k a robotizálástól?

A Universal Robots megbízásából készített, „A kkv-k robotizálási barométere” nevű felmérés szerint a kis- és középvállalkozások csaknem egynegyede tervezi a robotizálás bevezetését az elkövetkező 3 évben.

A robotizálás bevezetése szempontjából a költségek csökkentése, a versenyképesség erősítése és a termelés növelése a legfontosabb tényező a kkv-k számára. A termelés növelése és a munkavállalók fluktuációjával járó nehézségek kiküszöbölése a kisvállalkozások jellemző mozgatórugói.

A kkv-k többek között azt várják a robotizálástól, hogy lehetővé tegye számukra a termelési költségek csökkentését, javítva ezáltal annak hatékonyságát. Emellett növelje a versenyképességet, és a gyártott termékek mennyiségét, ami nagyobb jelentőséggel bír a kisvállalkozások számára.

Ezeken felül a vállalatok számára fontos az emberi hibák kiküszöbölése, az alkalmazottak megtartása, valamint a termékek minőségének és a termelés rugalmasságának javítása.

 

A robotizálást tervezők csaknem negyede jelenleg is rendelkezik robotokkal

A válaszadók elsősorban a következő folyamatok robotizálását tervezik: összeszerelés (27,6%) csomagolás és raklapra helyezés (20,3%), gépkiszolgálás (14,7%), festés (13,4%) pick and place (12,7%).

A vállalatok 1,5% -a a robotokba történő befektetés megtérülését 1 éven belül, 22,5%-a 1-2 éven belül, 33,9%-a 2–3 éven belül, 13,9%-a 3-4 éven belül, míg 9,9% 5 vagy több éven belül várja.

Vállalati méret szerint a termelés robotizálása a következő 3 évben a kisvállalkozások esetén 25,2%-ra, a középvállalkozásoknál pedig 47,5%-ra tehető. Következésképpen minél nagyobb a vállalkozás, annál nagyobb a robotizálás valószínűsége.

A robotokkal kapcsolatos tapasztalat kiemelkedően fontos szerepet játszik a jövőbeli beruházások tervezésében, mivel a robotizálást jelenleg tervező vállalkozások csaknem negyede már rendelkezik robotokkal. A legmagasabb robotizálási szintet a műanyag- és vegyipari gyártók, valamint a fémmegmunkálás és a gépgyártás területén azonosították.

 

Több az akadály, mint a tapasztalat

Azon vállaltok, amelyek nem tervezik a robotizálás bevezetését, a következő indokokkal érveltek: termelési profiljuk nem igényli robotok telepítését, a termelés mérete nem igényel robotizálást, alkalmazásukat nem lehet robotizálni, a vállalat nem látja a robotizálás előnyeit vagy termelésük léptéke nem indokolja.

A robotgyártók és márkáik ismerete szintén befolyásolja a jelenlegi keresletet. Általában véve a márkák ismertsége rendkívül alacsony, a kkv-k csaknem 75%-a nem ismeri a robotmárkákat. Ezek a márkák elsősorban a középvállalkozások körében ismertek.

A Universal Robots nyilvánosságra hozta legújabb webinárium koncepcióját. A részvétel ingyenes minden olyan cégtulajdonos számára, akik többet szeretnének tudni az automatizálásról. A Universal Robots célja támogatni a vállalatok tulajdonosait, ha segítségre van szükségük a termelés automatizálásával kapcsolatos döntési folyamatokban, ismertette a sajtóközleményben Slavoj Musilek, a Universal Robots vezérigazgatója.

Kép forrása: Universal Robots

automatizálás cobot felmérés robotgyártás robotizálás robotizálás a kkv szektorban