A térkitöltő anyagok előnyei és hátrányai

Az e-kereskedelem megjelenése számos új döntés meghozatalát igényli beszerzési szinten. Az egyik a jelentéktelennek tűnő térkitöltő anyag, ugyanis az üres helyek kihasználatlansága miatt évente 61 millió TEU-konténert szállítunk feleslegesen.

A térkitöltő anyag típusa hatással van a termék szállíthatóságára és arra is, hogy milyen élményt nyújt a fogyasztónak. Sőt, a tárolással és a környezeti hatással kapcsolatban is felmerülnek kérdések.

 

1. Csomagoló gyöngy

A többnyire polisztirolhabból (Styrofoam) készült csomagoló gyöngy már évtizedek óta használatos, a közelmúltban viszont felmerült rákkeltő hatása, így világszerte tiltakoznak a használata ellen. Kiváltására megjelentek a kukoricakeményítőből vagy újrahasznosított papírból készült környezetbarát csomagoló gyöngyök.

Előnyök:

  • hatékony, gyors,
  • alapvető védelmet nyújt,
  • kedvező ár,
  • újrahasználható is lehet.

Hátrányok:

  • nagy helyigény,
  • a környezetbarát drágább,
  • nehéz újrahasznosítani,
  • nem mind lebomló,
  • nem alkalmas a törékeny tárgyakhoz,
  • szállítása költséges,
  • bosszantó a fogyasztók számára.

 

2. Buborékcsomagolás/habfólia

Széles körben használt csomagolóanyag vékony és rugalmas, egy rétegben könnyen védi a törékeny tárgyakat.

Előnyök:

  • szórakoztató: ki ne szeretné a buborékfóliát kipukkantani?
  • kedvező ár,
  • jól védi a törékeny tárgyakat,
  • újrahasználható,
  • sokoldalú: átlapolás, csomagolás és párnázás.

Hátrányok:

  • nincs újrahasznosított változata,
  • a tekercsek sok helyet foglalnak el.

3. Levegőalapú

 

A sűrített levegő rögzíti a terméket a zacskóban, vagy felfújt tasakokkal körbepárnáznak.

Előnyök:

  • van újrahasznosított változata,
  • könnyű (nem növeli a szállítási költséget),
  • helyet takarít meg (leeresztve tárolják),
  • tiszta (a chipsszel vagy a pozdorjával szemben).

Hátrányok:

  • drága a gép,
  • nagyobb dobozt igényel,
  • nehezen újrahasznosítható (csak kijelölt helyeken adható le),
  • nem lebomló,
  • nem alkalmas nehéz vagy éles tárgyakhoz,
  • meleg hatására a levegő kitágul.

 

 

4. Papír

A selyempapír, nátronpapír és újságpapír a termékek becsomagolásához vagy összegyűrve párnázáshoz sokféle színben, súlyban és vastagságban áll rendelkezésre.

Előnyök:

  • könnyen testre szabható és használható,
  • újrahasznosítható,
  • kis helyigény.

Hátrányok:

  • drága,
  • a tömörítés miatt nagy anyag szükséglet,
  • növeli a doboz súlyát,
  • nem nyújt teljes biztonságot.

 

5. Krepp papír

Az alapvetően aprított papír vagy karton gyakorlatilag dobozba szórt konfetti.

Előnyök:

  • színes, vidám,
  • újrahasznosítható.

Hátrányok:

  • nagy helyigény,
  • költséges és nem fenntartható szállítási szempontból,
  • drága,
  • sok hulladékkal jár,
  • súlyt ad a csomagokhoz.

 

Mi van, ha nincs térkitöltő anyag?

Bármilyen típusú a térkitöltő anyag, többletköltséggel (szállítás és/vagy raktározás) jár, terheli a környezetet, a hulladékról pedig a fogyasztónak kell gondoskodnia. Ráadásul a legtöbb térkitöltő anyag nem esztétikus, pedig a csomagolás az első kapcsolat a márka és a felhasználó között. Ezért cél az olyan csomagolás kifejlesztése, amely jól illeszkedik a termékhez, és könnyen kinyitható, megoldja az üres helyek és a térkitöltő anyagok használatának problémáját. Erre lehet példa a DS Smith megoldása, a Made2fit.

Forrás: https://www.strategic-packaging.com/hu

 

 

buborékfólia csomagolás csomagolás térkitöltése csomagszállítás e-kereskedelem kartondoboz térkitöltő újrahasznosított