fbpx

A koronavírus hatása a tengeri és légi szállítmányozásra

Írta: Csomor Zsolt - 2020 szeptember 04.

A koronavírus a közlekedés minden területére nagy hatást gyakorolt. A légi közlekedés esetében a csökkentett járatszámok minden tervet felülírtak. A Trans-Sped Kft. általánosan egyszerre 40-45 légitársasággal áll kapcsolatban, ami lehetővé teszi, hogy a világ minden pontjára szállítson árut repülőgépekkel is.

 

 

Új szelek fújnak a légi szállítmányozásban

Az elmúlt hónapokban átalakult a szállítmányozási piac, s főként a tengerentúlról rendelt áru ért lassabban célba. Mihály Attila, a Trans-Sped Kft. légi-tengeri szállítmányozási osztályvezetője osztja meg tapasztalatait arra vonatkozóan, hogy milyen változások zajlottak a területen, és hogyan befolyásolta a korábban felállított rendszer működtetését a járványhelyzet.

Az egyértelműen kijelenthető, hogy a légi szállítmányozás esetében a legnagyobb gondot a légitársaságok szolgáltatásainak csökkentése vagy épp leállása jelentette.

Mivel a légi áruszállítás normál esetben részben az utasszállító repülőgépek törzsében lévő csomagterekben történik, érthető módon a Trans-Sped Kft. tevékenységét is érintették az új szabályozások. Ez kiesést jelentett a légi utasszállításban, ami az árumozgatásban is megjelent. Csak azokkal a gépekkel szállíthattak, amelyek eleve áruszállítási céllal üzemelnek. Azok kihasználtsága viszont elérte a maximumot.

A vírus miatt hiába csökkent az áruforgalom, a légitársaságok nem tudták teljesíteni a megbízásokat, ami az árak jelentős növekedését eredményezte.

Habár elindult a személyszállítással foglalkozó kapacitások visszarendeződése, a teljes helyreállás akár évekig is elhúzódhat.

 

Változás a tengeri szállítmányozásban

Mivel a vízi közlekedés eleve speciális áruszállítási terület, a változás is igen sajátos: nem jelentkezett direkt kapacitáscsökkenés. A járvány terjedésével viszont itt is beütött egy meredek forgalomcsökkenés. Ezt sok hajóstársaság úgy oldotta meg, hogy csökkentette a forgalomban lévő hajók számát.

A koronavírus egyik legnagyobb hatása ebben a szegmensben, hogy számottevően kevesebb hajó lát el szállítási feladatokat, mint amit a forgalom indokolna. Ez mesterséges kapacitáshiányt eredményez. A vízi közlekedés terén életbe lépett változások azt a célt szolgálják, hogy a szakemberek szinten tarthassák az árakat, és a hajóstársaságok rentábilissá tegyék a fuvarozást.