fbpx

Árufuvarozás: levegőhöz igen, mentőövhöz nem jut a vasút

Írta: Kohout Zoltán - 2022 december 02.

Ahogy eddig, most is kimarad a hazai energiaintenzív vállalkozásokat segítő támogatási csomagból a vasút. Ez több okból rendkívül aggályos. A fuvarfeladatokat szinte csak elektromos vontatással teljesítik, és ha az ágazat segítése továbbra is súlyosan elmarad a közúti támogatások szintjétől, annak egész láncok összeomlása lehet a vége…

Átmeneti levegővétel

A szeptember végén bejelentett állami segítség még nem érkezett meg a vasúti árufuvarozási szektor terheinek könnyítése érdekében, emiatt fokozódik a bizonytalanság és aggodalom a szektorban. A vállalkozó vasúti társaságok idén  24 milliárd forint többletköltséget kell elszenvedjenek a drasztikusan megnövekedett energiaárak miatt. Minden energiaintenzív támogatási programból eddig kimaradt a vasút, pedig lenne lehetőség a vállalkozó vasúti társaságok megsegítésére. Ezek a cégek a szeptember végi kormánydöntést követő, hivatalos miniszteri tájékoztatás alapján figyelembe vették már jövő évi üzleti tervezéseik során az idei évre 2 milliárd, illetve 2023-ra vonatkozó 9 milliárd forint értékben meghatározott hálózat-hozzáférési díj felár elengedést.

Körös Norbert, a HUNGRAIL árufuvarozási bizottságának elnöke (Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának tagja, CEO) a Magyar Vasútnak azt mondta, az intézkedés lélegzethez juttathatja az ágazatot, hiszen a vasút költségszerkezetében a villamosenergia díja korábban 7-8% körül mozgott, mára a költségek körülbelül egyharmadát teszi ki.

Romlik a hazai versenyképesség

Ugyanakkor az állami szerepvállalásról szóló kormányhatározat 2022 november 1-jéig történő kihirdetése elmaradt, ezért a HUNGRAIL árufuvarozásban érdekelt vasútvállalatai a lehető leghamarabb párbeszédet kívánnak kezdeményezni a közlekedésügy felelőseivel. A növekvő energiaárak folyamatosan veszélyeztetik a hazai ellátási láncok működését. A jelenlegi finanszírozási környezet fő kockázata, hogy összeomolhatnak a vasúti árufuvarozásra támaszkodó ellátási láncok is. Az állami szerepvállalás hiánya tovább rontja a szektor versenyhelyzetét és jövőbeni kilátásait, hiszen a környező országokban sorra jelennek meg a különböző támogatási programok a vasút megsegítésére. Így a megmaradt hazai érdekeltségű forgalmak további átterelődése fenyegeti a hazai szektort.

Lenne mentőöv, de…

Eddig a vasút kimaradt minden, a hazai energiaintenzív vállalkozásokat segítő támogatási csomagból. Pedig a szektor szakemberei szerint lenne rá a lehetőség. A vasúti árufuvarozás az egyik legenergiaintenzívebb szektor, a fuvarfeladatok 90%-át elektromos vontatással teljesítik. A dízel vontatás arányát pedig nem tudják növelni a vasútvállalatok és ez nem is lehet cél. Az is elmondható, hogy az elmúlt 22 évben semmilyen jelentős állami szerepvállalás nem érkezett a vasúti árufuvarozásnak – még a 2021-es egyeskocsi-támogatással együtt is jelentősen el van maradva az ágazat a közúti támogatások szintjétől. Ez a remélt támogatás azonban elengedhetetlen annak érdekében, hogy a megbízók ne szervezzék át a fuvarokat Magyarországot elkerülő útirányokra. A vasút versenyhátránya a vontatási energia áremelkedése miatt rendkívüli mértékben növekedett a közúti szállítással szemben: a kamionok üzemanyagköltsége a vasútinál jelentősen kisebb mértékben, csak a duplájára növekedett, míg a vasúti energia a hatszorosára, mégis jelentős támogatásban részesült.

Ez már tetszhalott állapot

Ennek is köszönhető, hogy a közúti árufuvarozással szemben már sokkal korábban kiárazta magát a vasúti árufuvarozás. Igazából már több mint 15 éve tetszhalott állapotban van a szektor, ezért nem csak erre, de minden más támogatásra szüksége lenne a fejlődés és életben maradás érdekében. Körös Norbert emlékeztetett: „A közút nem helyettesítheti a vasúti teherfuvarozást, amelynek teljesítménye megközelíti az évi ötvenmillió tonnát. Ezt a mennyiséget nem lehet teherautókkal eljuttatni rendeltetési helyére, mert ahhoz sem a közutak, sem a járműállomány és a tehergépjármű-vezetők kapacitása nem elegendő. A vasút érdekeinek érvényesülése nem csak az egész nemzetgazdaság számára fontos. A döntéshozóknak azt kell megérteniük, hogy vasúti árufuvarozás nélkül nem működik az ellátási lánc, nem kap elég nyersanyagot az ipar, és az áruk nem jutnak el az értékesítési pontokra.” (További részletek a Hungrail honlapján!)