fbpx

Még pár év, és elfogy az utánpótlás a hazai fuvarozásban

Írta: Kohout Zoltán - 2022 szeptember 14.

…és már az impozánsan emelkedő bérek sem képesek bevonzani a munkaerőt.

Elszipkázzák

Manapság senkinek – például a vasúti áruszállítási szektornak – sem könnyű, de a közúti fuvarozást is súlyos gondok, borús kilátások gyötrik. A kamionokra nem vonatkozik az üzemanyag-ársapka, így világpiaci díjat kell fizetniük a kutakon; a munkaerőt elszipkázzák a magas béreket fizető nyugat-európai munkaadók. Továbbá az infláció és az alapkamat emelkedése miatt a jellemzően lízingelt járműveket használó cégek jelentős eszközköltség-emelkedéssel szembesülnek. Ezt tetézi az európai tranzit-, azaz az autópályadíjak gyors növekedése is.

Illusztráció: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán

Drágán állnak üresen a kamionok

Az ágazat legsúlyosabb jövőbeni aggálya azonban nem elsősorban gazdasági, hanem munkaerő-utánpótlási jellegű. Míg Európában 400-600 ezer sofőr hiányzik, addig itthon már 10 százalék feletti a sofőrhiány, ami azt jelenti, hogy ennyi eszköz áll kihasználatlanul – hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) hétfői online konferenciáján. Mivel pedig ezek jó része lízingelt, a társaságoknak akkor is kiadást jelentenek, amikor nincs rajtuk sofőr, azaz nem termelnek bevételt.

Hamarosan nyugdíjba megy a szakma…

Ma Magyarországon 120-130 ezer sofőr dolgozik – beleértve a buszvezetőket is –, és a következő öt-tíz évben nagyjából 40%-uk várhatóan nyugdíjba megy. A szakma szerint állami hozzájárulás nélkül nehéz lesz hosszú távon feltölteni a dolgozói állományt. Bár a nyugat-európai sofőrfizetések még mindig jóval magasabbak a hazaiaknál, a magyarországi bérajánlatok is egyre ígéretesebbek. A tavalyihoz képest eddig 15-20 százalékkal emelkedtek, de a jelek szerint ma már ez is kevés ahhoz, hogy a tartós távolléttel járó, fizikailag, idegileg is megterhelő szakmába kellő számú fiatal kapcsolódjon be.

(forrás: Világgazdaság)