A csomagolás jövője

Írta: Transpack-2022/IV. lapszám cikke - 2022 szeptember 15.

Egy dolog biztos: a világjárvány kezdete óta megváltozott a fogyasztói magatartás. Hogy megtudjuk, milyen módon, beszéltünk néhány csomagolási szakértővel, és bepillanthattunk a csomagolási megoldások új korszakába.

Számos tendencia felgyorsult a világjárvány kezdete óta, amíg néhány újnak csak most érkezett el az ideje. Ha még nem tette meg, itt az ideje újragondolnia a csomagolást, ha meg akar felelni a korszak kihívásainak.

Rendkívüli mértékben megnőtt az elektronikus kiskereskedelem a járvány alatt, és továbbra is növekedni fog. „A koronavírus-világjárvány előtt néhány luxuscég még mindig azt gondolta, hogy a digitális kereskedelem nem felel meg az ügyfeleinek” – mondta Amy Nelson-Bennett, a Positive Luxury társ-vezérigazgatója. Ez egy olyan szervezet, amely a minősített luxusmárkák, kereskedők és beszállítók fenntarthatóságát hirdeti. „Amikor kitört a járvány, rájöttek, milyen mozgékonyak tudnak lenni. Ha a luxusmárkák korábban nem a digitális kereskedelmet helyezték előtérbe, most azonnal meg kellett tenniük, amivel hatalmas technológiai ugrást hajtottak végre.”

Amy Nelson-Bennett, Co-CEO, Positive Luxury

Azon dolgozunk, hogy megváltoztassuk az üzleti modelleket a luxusszektorban, és hogy a hosszú távú és valódi innováció legyen a kulcstényező” – Amy Nelson-Bennett.

David Feber

David Feber, a McKinsey & Company detroiti partnere szerint – aki elsősorban a fogyasztási és ipari cikkek területén dolgozik – az e-kereskedelem, a testápolás, az élelmiszeripar és más kategóriákban is növekedett.

A koronavírus-járvány előtt az Egyesült Államokban 2–3%-os volt az online élelmiszer-értékesítés, ami a járvány csúcspontján 20%-ra nőtt. Mára ezek az eladások némileg visszaestek, de a következő öt évben ismét 20%-ra emelkedhetnek.” „Ha túl sok a másodlagos és harmadlagos csomagolás, akkor az a fogyasztók számára parazlásnak tűnhet” – David Feber, McKinsey

Feber hozzáteszi, hogy sok terméknek jót tenne egy speciálisan tervezett e-kereskedelmi csomagolás, ami például stabilabbá tenné a szállítást, vagy amit könnyebben szét lehetne bontani az újrahasznosításhoz. „Ha a csomag sérülten érkezik, annak negatív hatása van” – állítja. „Manapság a csomagolásokat többnyire omnichannel (sokcsatornás – a Szerk.) értékesítésre tervezik, de ha túl sok a másodlagos és harmadlagos csomagolás, akkor az pazarlásnak tűnhet a fogyasztók számára. Itt jön a képbe a design, amely valóban jobbá teheti a világot. A tervezők fel kell tegyék maguknak a kérdést: Hogyan csökkenthetem a hulladékot, és hogyan optimalizálhatom a csomagolást a fenntarthatóság és az e-kereskedelem érdekében?”

Példaként említi a Tide mosószer „bag-in-box” csomagolását, amit a fogyasztókhoz történő közvetlen szállításra optimalizáltak, és kisebb környezeti lábnyomot hagy. „Új technológiákra és a partnercégekkel való aktívabb együttműködésre, valamint kreatív és átgondolt koncepciókra van szükség ahhoz, hogy megfeleljenek az ellátási lánc és a fogyasztók igényeinek” – zárja Feber.

Prioritást élvez a higiénia

Kezdetben a világjárvány miatt néhány prioritás eltolódott. A fenntarthatóságot például azért függesztették fel, mert az eldobható anyagok hirtelen újra elfogadhatónak tűntek. „A világjárvány kezdetén a higiénia logikus módon fontosabb volt, mint a fenntarthatóság” – nyilatkozta Feber.

A higiénia mindig is fontos szempont volt a csomagolás tartalmánál, de most már a külsőt is érinti. Ez vezet el például az antimikrobiális papír használatához. A higiénia olyan trend, amely folytatódni fog.”

Feber úgy látja, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a termékek eredetiségét garantáló nyomon követhetőség és csomagolás tekintetében is. „Digitális vízjeleket és egyre több intelligens csomagolást látunk. Ezek a technológiák egy kicsit drágábbak, és jelenleg inkább a csúcskategóriás termékek számára vonzóak, de ahogy a költségek csökkennek, úgy más termékekhez is eljutnak. Használhatók például friss élelmiszereknél, hogy csökkentsék az élelmiszer-pazarlást, és kedvezményeket kínáljanak a lejárati dátum közeledtével. A jövőben fokozódni fog a teljes digitális vásárlói útvonal integrációja, ezzel együtt a csomagolás optimalizálása is.

Törekvés a jóra

A világjárvány előrehaladtával újra lendületet vett a fenntarthatósági mozgalom, és ez indította el a legnagyobb változásokat” – említi Nelson-Bennett. „A járvány egyik pozitív hatása az, hogy jó cselekedetekre késztette a vállalatokat. Még ha tíz lépést teszünk is előre, majd néhány lépést hátra, akkor is messzebbre jutunk, mint korábban. A Covid idején az emberek sok időt töltöttek az interneten, és volt idejük tájékozódni. A fogyasztók ma már felvilágosultabbak, és elvárják a vállalatoktól a környezetvédelmi és társadalmi szempontból egyaránt etikus magatartás bizonyítását. Ma már nemcsak az ilyen információk iránt nőtt az igény, de a vállalati állításokkal szemben is nagyobb a szkepticizmus – teszi hozzá Nelson-Bennett.

„Látjuk, hogyan változtatta meg az emberek értékrendjét a Covid-19. Fokozódott az olyan kérdések iránti érzékenység, mint a természetvédelem és a méltányosság, és a vállalatokat gyakrabban kérdezik meg az ellátási láncukról, valamint arról, hogy vajon mindenki tisztességes fizetést kap-e, és jól bánnak-e a dolgozókkal, és hogyan támogatják azokat a közösségeket, ahol a termékeik készülnek. A vállalkozásoknak hitelesnek kell lenniük, és soha nem látott mértékű átláthatóságot kell tanúsítaniuk. Csak azok fognak bizalmat kapni, akik egyértelműen be tudják mutatni erőfeszítéseiket és tevékenységük hatását.”

Kínában az emberek szeretnek helyi márkákat vásárolni

Nelson-Bennett szerint a világjárvány után továbbra is napirenden maradnak a mentális egészséggel kapcsolatos kérdések és fontos, hogy a márkák foglalkozzanak az egyenlőtlenség problémájával „Vizsgálja meg saját ellátási láncát, és győződjön meg arról, hogy helyi szinten minden beszállító etikusan dolgozik-e. Tegye ezt a vállalkozásának részévé, saját szervezetén belül is teremtsen lehetőségeket, és támogassa a helyi közösségeket. Sokféleképpen lehet támogatni a releváns érdekcsoportokat” – mutat rá Nelson-Bennett.

Egy másik kisebb, de észrevehető új trend a belföldi piacra való visszatérés. „Kínában például az emberek ma már nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy saját országukban helyi márkákat vásároljanak. Ez a saját országukból származó luxusmárkák piacát is erősítette. A Covid-19 előtt a kínai turisták főként külföldön vásároltak, tehát itt mindenképpen tapasztalható változás.”

A Tide mosószer márka a bag-in-box megoldást választotta az online rendelések szállítási költségének csökkentésére

Igény az újrahasznosításra

Nyilvánvaló, hogy ma a csomagolást úgy kell megtervezni, hogy az fenntartható legyen. Globális tendencia a teljes mértékben újrahasznosítható, nagyobb arányban újrahasznosított tartalommal rendelkező csomagolások iránti törekvés. „100 vállalatot vizsgáltunk meg, és több mint 60 százalékuk 100 százalékban újrahasznosítható csomagolást akart. Ez a legfontosabb tényező, amit a nagyobb újrahasznosított tartalom követ” – jegyzi meg Feber.

A FORGO márka vízmentes kézmosó termékeket kínál, amelyek praktikus papír utántöltő csomagokban kaphatók

Nem hátrány az sem, ha a márkák a csomagolásukat hozzáadott értékkel tervezik, és az emberek újra tudják használni azokat „Elkezdtük csökkenteni a felesleges másodlagos és harmadlagos csomagolást. Ennek érdekében többet fektetünk be az elsődleges csomagolásba és olyan elemekbe, amelyek biztosítják a csomagolás hosszabb használhatóságát” – magyarázza Nelsen-Bennett. „Egy jól megtervezett dobozt, hord-táskát vagy ajándékkartont újra és újra használni fognak. Egyre nagyobb az igény az utántöltő megoldások iránt is, ami nagyszerű lehetőséget kínál az innovációra. Néhány szobaillatosító- és gyertyagyártó már alkalmazkodott ehhez” – mondja a szakértő. „Olyan szépre tervezik a csomagolást, hogy azokat a fogyasztók használat után dekorációként használják ahelyett, hogy kidobnák. Így a csomagolás szinte műtárggyá válik.”

A Beauty Disrupted a műanyag palackok elkerülése érdekében olyan termékeket gyárt szilárd formában, mint a sampon, a borotva- és a kézmosó szappan

Értékek kontra viselkedés

Bár olyan korban élünk, amikor a fenntarthatóság minden eddiginél fontosabb szempont, ugyanakkor a Covid-19 után is megvan a vágy arra, hogy élvezzük az életet, és néha vásároljunk egy kicsit. „Ellentmondás van a kinyilvánított értékek és az emberi viselkedés között. Emberi lények vagyunk, és a viselkedésünk nem mindig logikus” – állítja Nelson-Bennett. „Óriási ereje van a kényszeres vásárlásnak! Azon dolgozunk, hogy megváltoztassuk a luxuságazat üzleti modelljeit, hogy a hosszú élettartamra és a helyi termelők, kézművesek és a valódi innováció támogatására összpontosítsunk – erősítve a luxus fenntarthatósági szempontjait. Ahelyett, hogy többet vásárolnánk, azt szeretnénk elérni, hogy többet költsünk jobb minőségű termékekre, amiket ritkábban kell megvásárolnunk.”

Feber meg van győződve arról, hogy a fenntarthatóság és a fogyasztás megfér egymás mellett. „Ma már egyre több olyan jól átgondolt termék és csomagolás létezik, ahol a fenntarthatóság gondolata már az anyagválasztásban is megjelenik. Tovább fog erősödni a kevesebb fogyasztás és a több újrafelhasználás általános tendenciája. Ezért az újrafelhasználható csomagolások mellett – mint például az e-kereskedelmi csomagolások, amelyeket a visszaszállításra is terveztek – egyre könnyebb és kevésbé anyagigényes csomagolások is lesznek. Sokan élvezik az e-kereskedelem kényelmét, és továbbra is online vásárolnak, de vannak olyan fogyasztók is, akik alig várják már, hogy visszatérjenek a boltokba. Még mindig fontos a vásárlói vélemény!”

Forrás: Inspire 2022/68 | Szerző: Cari Simmons | Illusztráció: Dan Matutina | Fotók: Getty Images | Fordítás: LUPE Magazin