fbpx

A fizetésemelés ellenére sem oldódott meg a sofőrhiány

Írta: Csomor Zsolt - 2022 szeptember 09.

Tavaly legalább 425 000 teherautósofőri állás maradt betöltetlenül Európában – derült ki az IRU legfrissebb, az európai sofőrhiányról szóló tanulmányából. A szervezet előrejelzése szerint az idei év végére ez a szám még jobban megugrik.

Az Egyesült Királyságban a legdrasztikusabb a sofőrhelyzet

A IRU tanulmányának megállapításai szerint 2021-ben a kereslet meghaladta a kínálatot az európai gazdaságokban, és ez hatalmas nyomást gyakorolt az ellátási láncokra, főként az áruszállításra. Ráadásul a dízelár szintén meredeken emelkedett, ami miatt a korábban megszokottól eltérően nem a teljes működési költség harmadát, sokkal inkább felét teszi ki az üzemanyag.

nő sofőr kamionfülke
Kép forrása: noivalto.hu

A fuvarozók működési költségeinek növekedésében kulcsfontosságú tényező volt a megugró sofőrhiány miatti béremelés is, amelyek országonként eltérőek. Míg Franciaországban 4,5-7,2 százalékos növekedést jósolnak 2022-re, az Egyesült Királyságban néhány vállalat akár 15%-os béremelést is kínált a járművezetőknek.

2021-ben 41%-kal nőtt a betöltetlen tehergépjármű-vezetői állások száma Európában 2020-hoz képest. Ez a szállítmányozás iránti megnövekedett kereslet, valamint a teherautósofőrök elöregedésének következménye. A tanulmány szerzői arra számítanak, hogy 2022-ben súlyosbodik a munkaerőhiány a szállítási ágazatban, és a becslések szerint újabb 40%-kal nő a betöltetlen állások száma a tehergépjárművek vezetésében. A legnagyobb sofőrhiány az Egyesült Királyságban (80 000-100 000), Lengyelországban (80 000), Romániában (71 000) és Németországban (57-80 000) volt megfigyelhető 2021-ben.

Úgy tűnik, hogy a béremelés egyes európai országokban nem volt elég arra, hogy több ember lépjen a szakmába. Ez megerősítheti a szektor azon feltevését, hogy a szakma vonzerőjének hiánya nemcsak a bérek, hanem a munkakörülmények kérdése is. E tekintetben jelentős probléma az elegendő biztonságos és jól felszerelt pihenőzónák hiánya, valamint a járművezetőkkel való bánásmód a be- és kirakodóhelyeken – olvasható a trans.iNFO oldalán.

Összeállította: Csomor Zsolt