Nagy hátrányban a vasúti fuvarozás: állami segítséget várnak

Írta: Kohout Zoltán - 2022 szeptember 09.

Míg a vasúti társaságok a tavalyi energiaár hatszorosát kénytelenek elszenvedni, a közúti fuvarozásban még kétszeres emelkedést sem tapasztalni. A vasút érdekeiért dolgozó Hungrail szerint állami segítség nélkül elvész a szektor versenyképessége.

vasútállomás
(Illusztráció: Hungrail)

Súlyos aránytalanság a vasút rovására

A Hungrail Energiabizottsága szerint a 2023-as évre vonatkozó vontatási villamosenergia-beszerzések és a tervezett lehívások a lehető legrosszabb pillanatban történnek. A közelgő ősz és tél, az orosz-ukrán konfliktus, az európai energiaellátási bizonytalanság a korábbi energiaárakat csaknem megtízszerezte. Sőt, az emelkedés folyamatos. Míg az idei év elején elrettentőnek tűnt a 100 Ft/kWh-s ár, ma már 200 Ft/kWh-s díjak is láthatók. A vasúti fuvarozás különösen megszenvedi az áremelkedéseket: a tavalyi átlag energiaár hatszorosát kell fizessék, míg például a közúti fuvarozásban még kétszeres emelkedést sem történt. Rövid távon a legfontosabb cél, hogy tudatosítsák a közlekedéspolitika irányítóiban a helyzet súlyosságát. A jelenlegi kiszámíthatatlanságban el kell érni a stabilizációt elérni, amihez kormányzati segítség szükséges.

Új stratégiára, takarékosságra van szükség

– A cél megakadályozni a fuvarpiaci pozíciók, ügyfelek elvesztését, még jelentősebb szerepet vállalni az energiahatékony, kibocsátásszegény közlekedésben, végső soron a munkahelyek megtartásában, a beruházások élénkítésében. Ezt csak egy hatékonyan, kiszámíthatóan működő vasúti ágazattal lehet elérni, ezért a villamosenergia-költségek havi változásának mérséklése, a tervezhetőség növelése kiemelt feladat – mondja a bizottság elnöke. Feldmann Márton szerint a jelenlegi energiapiaci helyzethez jobban igazodó beszerzési stratégiát kell alkotni. Ki kell dolgozni a vasúti társaságok önálló energiabeszerzési lehetőségét, hogy a mára igen jelentős költséghányadot jelentő vontatási villamos energiaárakra nagyobb befolyással bírjanak. Továbbá növelni kell az energiatakarékosságot, az energiatudatosságot a forgalmi személyzettől a mozdonyok személyzetéig minden szereplőben.

(forrás: Magyar Vasút/Hungrail)